Surfplattor och windows 8

Permalänk
Medlem

Surfplattor och windows 8

Är ni som nyligen har köpt en surfplatta inte oroliga för windows 8 om ni ska byta till det nästa år? En forumgäst på sweclockers säger nämligen att windows 8 inte går att köras fullt ut på dem nya surfplattorna eftersom 16:10 är standard på dem.

Permalänk
Medlem

Ehh, Windows har väll gått att köra på 16:10-upplösningar väldigt länge. Eller är det något jag missar? Dessutom är det ju inte 100% säkert att alla surfplattor är kompatibla med W8 i vilket fall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ehh, Windows har väll gått att köra på 16:10-upplösningar väldigt länge. Eller är det något jag missar? Dessutom är det ju inte 100% säkert att alla surfplattor är kompatibla med W8 i vilket fall.

Som det är nu så är 16:10 standard för nya surfplattor vilket är konstigt eftersom forumgästen jag skrev om säger att man bara kommer kunna köra windows 8 fullt ut på 16:9 skärmar.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Som det är nu så är 16:10 standard för nya surfplattor vilket är konstigt eftersom forumgästen jag skrev om säger att man bara kommer kunna köra windows 8 fullt ut på 16:9 skärmar.

Finns det några andra källor som visar detta? Utöver forumgästen.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Finns det några andra källor som visar detta? Utöver forumgästen.

Nej jag har inte hittat någon källa men han hävdar bestämt det. Du kan ju fråga honom, hans nick är Kol.

Permalänk
Medlem

Låt han hävda det och fråga efter källa som är officiell annars så är det ett rykte och ska behandlas som ett rykte

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Så sa jag inte landahl. Men enligt mina källor så är windows 8 för surfplattor primärt gjord för 16:9 1366x768.

Fick infon från wiki men har kollat upp originalkällan.

Eftersom jag är handikappad med mobilen får ni själva leta upp länken men finns i Windows 8 på engelska wikipedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2011/06/01/live-from-microsofts-windo... 1366x768 är den minsta upplösningen för det nya interfacet men man kan fortfarande köra windows 8 i Desktop mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

http://www.engadget.com/2011/06/01/live-from-microsofts-windo... 1366x768 är den minsta upplösningen för det nya interfacet men man kan fortfarande köra windows 8 i Desktop mode.

Nja detta står iaf på engadget:
1024 x 768 will be the absolute minimum for the new UI fanciness and 1024 x 600 will let you run Windows 8 in the classic desktop mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Nja detta står iaf på engadget:
1024 x 768 will be the absolute minimum for the new UI fanciness and 1024 x 600 will let you run Windows 8 in the classic desktop mode.

Men desktopmode vad är det? Är det för stationära datorer eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Nja detta står iaf på engadget:
1024 x 768 will be the absolute minimum for the new UI fanciness and 1024 x 600 will let you run Windows 8 in the classic desktop mode.

Jag skrev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men desktopmode vad är det? Är det för stationära datorer eller?

Det är typ windows 7 utseende

Permalänk

Så som jag har förstått det (genom att se videos när de visar Windows 8) ska samma Windows 8 köras över alla plattformar. Dvs samma operativsystem för plattor och datorer (och eventuellt telefoner?).
Sen tror jag inte man kommer kunna köpa Windows 8 och kunna installera på en Androidplatta men det är helt och hållet mina egna spekulationer.

Permalänk
Medlem

Visst, köper man en surfplatta med Android så ska man ju absolut inte räkna med att kunna uppgradera till Widnows 8 senare. Jag säger inte att det är en omöjlighet, men förmodligen så kommer det inte att erbjudas officiella vägar att uppgradera äldre surfplattor och de fungerar ju inte som en vanlig dator att det bara är att plugga in ett bootbart USB minne med Windows 8 installationen på.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 verkar mycket bättre än Android. Tror de flesta plattor kommer ha Windows i framtiden. På så vis blir surfplattan som en riktig dator.

Permalänk
Skrivet av kol:

Windows 8 verkar mycket bättre än Android. Tror de flesta plattor kommer ha Windows i framtiden. På så vis blir surfplattan som en riktig dator.

Ja, jag håller helt och hållet med dig. Det verkar mycket bättre och man kan göra allt som datorn klarar av.

Permalänk
Inaktiv

Och bara för att W8 kommer, så är det ju inte 100% nödvändigt att byta ...

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Windows 8 för ARM-processorer inte kommer att kunna köra vanliga Windowsprogram. Det kan bara köra "appar" som är specialgjorda just för Windows 8 ARM. Typ som Windows Phone 7.

Så att gå från Android 3 eller ICS till Windows 8 ARM ser inte jag som någon fördel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Glöm inte att Windows 8 för ARM-processorer inte kommer att kunna köra vanliga Windowsprogram. Det kan bara köra "appar" som är specialgjorda just för Windows 8 ARM. Typ som Windows Phone 7.

Så att gå från Android 3 eller ICS till Windows 8 ARM ser inte jag som någon fördel.

/hulle.

Är det så?
Som jag förstod det skulle det finnas "vanliga" Windows bakom och att man kunde göra vanliga program då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Är det så?
Som jag förstod det skulle det finnas "vanliga" Windows bakom och att man kunde göra vanliga program då.

Så är det i Windows 8 för x86-processorer... men inte för ARM.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av landahl:

Är ni som nyligen har köpt en surfplatta inte oroliga för windows 8 om ni ska byta till det nästa år? En forumgäst på sweclockers säger nämligen att windows 8 inte går att köras fullt ut på dem nya surfplattorna eftersom 16:10 är standard på dem.

Hej!

Här visar Microsoft upp en demonstration av Windows 8 på vår Eee Slate EP121 - som har upplösningen 1280x800 (16:10).
Nu är det visserligen väldigt tidigt i utvecklingen och självklart kan mycket ändras fram tills att Windows 8 lanseras.

http://www.youtube.com/watch?v=7MnEndww2YQ&feature=player_det...

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Här visar Microsoft upp en demonstration av Windows 8 på vår Eee Slate EP121 - som har upplösningen 1280x800 (16:10).
Nu är det visserligen väldigt tidigt i utvecklingen och självklart kan mycket ändras fram tills att Windows 8 lanseras.

http://www.youtube.com/watch?v=7MnEndww2YQ&feature=player_det...

Mvh
Asus Sverige

Jahapp här har vi ett bevis på att Kol hade fel igen som sa att snaps inte fungerade på 16:10, bara att kolla in videon

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Glöm inte att Windows 8 för ARM-processorer inte kommer att kunna köra vanliga Windowsprogram. Det kan bara köra "appar" som är specialgjorda just för Windows 8 ARM.
/hulle.

Är du säker på det ? källa ?

Jag vill inte köpa en platta i nu läge, däremot när win 8 kommer blir det kanske ett köp

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Är du säker på det ? källa ?

Jag vill inte köpa en platta i nu läge, däremot när win 8 kommer blir det kanske ett köp

Det är så. Program skrivna för x86 kan inte köras på ARM.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av edman:

Det är så. Program skrivna för x86 kan inte köras på ARM.

Det är synd. Får väl vänta tills det kommer vanligt windows till plattor då, typ Eee Slate EP121

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Det är synd. Får väl vänta tills det kommer vanligt windows till plattor då, typ Eee Slate EP121

Ja plattor som är baserade på x86-arkitektur kan givetvis använda Windows, som t.ex. Eee Slate:n du nämner. Men en sådan kan du ju köpa redan idag och köra Win 7 på. Men än så länge är det ARM som gäller om man vill ha en tunn, lätt och strömsnål platta.

Det är lite lurigt av Microsoft att inte göra det tydligare när de pratar om Win 8 att Win 8 för ARM är ett helt eget projekt som inte kör windowsprogram.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja plattor som är baserade på x86-arkitektur kan givetvis använda Windows, som t.ex. Eee Slate:n du nämner. Men en sådan kan du ju köpa redan idag och köra Win 7 på. Men än så länge är det ARM som gäller om man vill ha en tunn, lätt och strömsnål platta.

Det är lite lurigt av Microsoft att inte göra det tydligare när de pratar om Win 8 att Win 8 för ARM är ett helt eget projekt som inte kör windowsprogram.

/hulle.

Ja Eee Slaten finns ju men är dyr och stor om jag inte minns fel, vill ha en lätt platta om jag nu skulle köpa en. Tror inte heller att Eee Slaten fungerar så jätte bra eftersom operativsystemet inte är gjort för plattor.

Det kommer bara windows 8 för plattor(ARM) inte för vanliga datorer?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Ja Eee Slaten finns ju men är dyr och stor om jag inte minns fel, vill ha en lätt platta om jag nu skulle köpa en. Tror inte heller att Eee Slaten fungerar så jätte bra eftersom operativsystemet inte är gjort för plattor.

Det kommer bara windows 8 för plattor(ARM) inte för vanliga datorer?

Jo för vanliga datorer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av edman:

Jo för vanliga datorer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607