Permalänk
Melding Plague

Mionix Zibal 60

Svenska Mionix är senast i raden att haka på trenden med mekaniska brytare. Tangentbordet Zibal 60 med Cherry MX Black får bekänna färg i SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra Sweclockers! Precis vad jag väntat på! Tackar

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

tycker mionix borde få tummen ur röven och fixa drivers till sina produkter som redan finns på marknaden innan de lanserar nya.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Mionix knapp istället för vänster windows ser oroande ut , hoppas de int gjort samma dundertabbe som steelseries.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

vad man har väntat på en recension, bra som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Mionix knapp istället för vänster windows ser oroande ut , hoppas de int gjort samma dundertabbe som steelseries.

Yepp den knappen gör att jag inte kommer att köpa detta...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Yepp den knappen gör att jag inte kommer att köpa detta...

jag har inte kikat på videon än , utgick bara från bilden , men du menar alltså att det inte går att toggla så att den går att använda som windowsknapp också?
förfärligt!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När använder ni Windows-tangenten?

Nu när jag funderade lite så kom jag på att jag faktiskt ALDRIG använder den. xD

Använder den dagligen för kortkommandon, Windows + Space, Windows + Tab, Windows + P, Windows + Pause, Windows + L, Windows + piltangeter för att flytta fönster osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag har inte kikat på videon än , utgick bara från bilden , men du menar alltså att det inte går att toggla så att den går att använda som windowsknapp också?
förfärligt!

Detta är jag inte säker på ifall det går, jag har flera gånger ställt denna fråga till Mionix via mail samt i deras tråd här på Sweclockers men inte fått något svar, så jag antar att så är fallet. Ifall de inte dementerar det så skäms de förmodligen över det :/ Det är min teori iallafall

Sedan ifall det gick via deras drivrutiner vet jag inte ifall jag hade litat på det till 100% många som haft problem med deras drivrutiner en längre tid.

Har en Mionix mus själv som jag fullkomligt älskar dock fungerar inte musen att koppla direkt till moderkortet av någon anledning, vilket jag varit i kontakt med mionix om, svaret blev då att många asus mobo har detta problemet med deras möss... Har sedan dess bytt mobo ett par ggr pga. uppgradering men varit samma problem varje gång, måste koppla musen via någon annan usb ansluten hårdvara, typ Tangentbord eller Skärm...

EDIT:

Skrivet av GaMeR2K5:

När använder ni Windows-tangenten?

Nu när jag funderade lite så kom jag på att jag faktiskt ALDRIG använder den. xD

Windows för att nå menyn
Windows + m för att minimera allt
Windows + L för att låsa
Windows + tab för att taba lite snyggare
Windows + E för att få upp utforskaren snabbt
Windows + R för att få upp Run
Windows + F för att söka

Använder dessa otroligt ofta

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Mod 4 knappen används till allt i Awesome

Permalänk
Medlem

Äntligen! har letat som en idiot efter en recension av det här tangentbordet! Tack Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När använder ni Windows-tangenten?

Nu när jag funderade lite så kom jag på att jag faktiskt ALDRIG använder den. xD

Inte så ofta när jag gamear kanske men verkligen hela tiden när man arbetar.

Permalänk
Medlem

Varför köra headset utgången på höger sida när man normalt har headset sladden på vänster sida..
Och det känns lite budget att skippa ps/2 kontakten : /

Permalänk
Medlem

1000kr+ för en tangentbord är ju bara löjligt hur bra den än är

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Varför köra headset utgången på höger sida när man normalt har headset sladden på vänster sida..

Jag har headsetsladden på höger sida. Är ju bara jobbigt att ha den på vänster sida och hela tiden korsa den med vänstra handleden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Grön bakgrundsbelysning, svarta Cherry MX black, USB, Ljudpluggar, designat i Växjö... MUMMA.

Har visserligen redan ett Tyskbyggt original cherry tangentbord med svarta Cherry MX black men den saknar bakgrundsbelysning och ÅÄÖ tangenter..
(Fick detta med anledningen av att ÅÄÖ saknades och då det levererades med en färdigbyggd dator)

Då jag har en Naos-mus vore det tufft med tangentbord ifrån Mionix också - men fasen vad dyrt det var. Om det är byggt i Europa/sverige går jag med på det och överväger köp, men är det Made-in-China så blir jag mycket tveksam. Mitt nuvarande Cherry är byggd i Tyskland, och av den anledningen byter jag det inte så gärna. (Kvaliteten på den Tyskbyggda Cherryn är enorm)

/X/

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Ser inte mervärdet med det där mot ett SS 6gv2 som kostar 500-600 kr.
Hade det varit bruna brytare så hade det tävlat med Zowie Celeritas/Filco och dom kostar ju redan 1300-1500 så då är väl priset mer motiverat men med svarta brytare...
Men jag fattar fortfarande inte hur svårt det ska va och göra 3 produkter, 1 med svarta, 1 med bruna och 1 med blå.
Då får man ju välja det som känns bäst för en själv. Sen ett med röda hade inte varit helt fel heller.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Var det första gången Jonas hyllade PS/2? Vanligtvis vid moderkortsrecensioner så brukar han ju tycka att det inte finns värre saker.

I dagsläget så har jag ett G110. Det enda den saknar är att vara mekaniskt. (och grönt ljus. )
I jämförelse, så tycker jag att det här tangentbordet verkar sämre på alla punkter.
Båda har USB-hubb och ljudutgångar, men där har Zibal 60 en fördel iom att den har 3.5mm anslutningarna till ljudkortet, medan G110 har mic-mute och lur-mute.
G110 har macro-knappar, och fantastiska (dedikerade) mediaknappar. Hjul för volym, STOR mute-knapp.
G110 har även bättre lösning för Windows-knappen, då det finns en switch som disablar den, om man så önskar. Annars använder jag den högst flitigt. Om man vill ha en function-knapp; Byt ut den högra windows-tangenten istället. Den har jag nog inte använt på åratal.

Mitt största dislike är nog WASD-belysningen. Kanske för att jag är ESDF-are och ibland även RDFG-are.
Men i övrigt så gillade jag den gröna belysningen.

Permalänk
Medlem

Haha 1500? Jag kör med 9 kronor tangentbord från HP. Hur bra som helst. Köpte nog 10 stycken, det går ju åt i bland.

Permalänk
Medlem

Vem kommer åt winknappen när man spelar egentligen? Förstår inte det riktigt, lär dig sätta handen rätt på tbordet isf. Jag använder wintangenten sjukt ofta. Klarar mig inte utan den.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Tycker det i princip är identiskt med Steelseries 6gv2, förutom att det är bakgrundsbelyst och har en USB hub. Frågan är dock om det är värt att betala 900 kronor mer för Mionix modell..?

Permalänk
Testpilot

Varför kör man med separata USB-kablar för tangentbordet och hubben? det borde ju gå att ansluta tangentbordet till hubben internt och spara en USB-kabel. Ioförsig går det åt en värre USB-hub men det borde inte kosta många kronor och man slipper den otroligt tjocka kabeln.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Stängde av videon och de tappade samtidigt en kund i samma stund som de tagit bort windows-tangenten i förmån till en luddig "Mionix-knapp". =/

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoCK:

Stängde av videon och de tappade samtidigt en kund i samma stund som de tagit bort windows-tangenten i förmån till en luddig "Mionix-knapp". =/

Samma här! tycker dom kan ta bort windowsknappen på andra sidan.. den andvänds inte lika flitigt enligt mig...
___________
Jag blir inte klok... Jag väntar och väntar på ett mekaniskttangentbord med denna svenska layouten.. När det väl kommer så är det bakgrundsbelyst med grönt...............

betalar 1000kr för den som är villig at byta alla dioder på hela tangentbordet till blåa. typ iaf... haha

Vill ha den rena looken detta tangentbordet har likt G7..
G7 hade jag köpt för länge sen om det hade vart en svensk layout..

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tomas_88:

1000kr+ för en tangentbord är ju bara löjligt hur bra den än är

Köpte mitt Blackwidow Ultimate för lite mindre än 1300kr, och det är klart att det är svindyrt, men i slutändan gjorde det så pass stor skillnad från mitt gamla G15 att det utan tvekan motiverade priset!

Skrivet av Lindgren92:

Haha 1500? Jag kör med 9 kronor tangentbord från HP. Hur bra som helst. Köpte nog 10 stycken, det går ju åt i bland.

Haha, har du ens provat mekaniska tangentbord? Jag kan knappt skriva på laptoptangentbord (även om jag är illa tvungen, hemma hos flickvännen) men skriver blixtsnabbt med mitt mekaniska. Det är värt pengarna, men då gäller det att inte spilla cola eller dylikt i skiten också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av am0berg:

Samma här! tycker dom kan ta bort windowsknappen på andra sidan.. den andvänds inte lika flitigt enligt mig...
___________
Jag blir inte klok... Jag väntar och väntar på ett mekaniskttangentbord med denna svenska layouten.. När det väl kommer så är det bakgrundsbelyst med grönt...............

betalar 1000kr för den som är villig at byta alla dioder på hela tangentbordet till blåa. typ iaf... haha

Vill ha den rena looken detta tangentbordet har likt G7..
G7 hade jag köpt för länge sen om det hade vart en svensk layout..

Blackwidow då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jävlar va dyrt det var...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har testat de flesta mekaniska på den svenska marknaden dvs Mionix Zibal 60, Qpad MK-80, Steelseries 6GV2 och Razer Blackwidow. Och jag tycker Qpads MK-80 tangentbord slår de andra tangentborden med hästlängder. Qpads är mycket skönare att spela på än de tangentbord (som det här) med svarta brytare enligt mig. Det kanske är just då FPS som svarta brytare har övertaget i, men alla andra spel var förskräckligt att spela med svarta brytare. Så testa innan köp!!!

Gillar inte de svarta brytarna alls, som känns väldigt tråkiga och alldeles för tröga. Skulle gärna däremot vilja testa röda brytare!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Haha 1500? Jag kör med 9 kronor tangentbord från HP. Hur bra som helst. Köpte nog 10 stycken, det går ju åt i bland.

Och då får du ju kvalitet också, eller hur Om de fungerar hur bra som helst så borde väl 1 räcka. Men ändå köper du 10 stycken?

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Steelseries 7g med USB och bakgrundsbelysning.. Tycker det borde ha dragits fler paralleller mellan 7g och Zibal 60 än att blanda in Qpads tangentbord då det är mindre likt Zibal än 7g.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT