Permalänk
Medlem

Mini-Keyboard via USB

Halloj!
Jag är inte säker om jag postat det här i rätt forum, om det finns någon subkategori som passar bättre så får en moderator gärna flytta tråden

Jag tänkte snart starta upp ett projekt där jag tänkte göra ett mini-keyboard (till storleken av en numpad ungefär) som ska kunna kopplas till en dator via USB och som är programmerbar med .Net (C# / VB.Net) alternativt C++ och assembly om det behövs. Kommer att användas som diverse shortcuts till spel, video- & musikredigeringsprogram osv. genom att man i programmet ska kunna välja olika keybindings.

Det här skulle nog bli mitt första projekt där jag håller på med hårdvara (förutom mitt datorbygge då) så jag skulle behöva lite tips och besvarade frågor
Just nu sitter jag och undrar vad man ska köpa för interface, ska jag ta ett gammalt tangentbord och kapa bort allt det som jag inte behöver, så att jag bara har kvar numpaden?
-Nej, det förstår väl även jag att det inte kommer fungera

Men ska man införskaffa ett färdigt standalone numpad som kopplas in via USB eller ska jag köpa ett USB interface, t.ex. en USB mikrokontroller som jag på något sätt löder ihop med några tangentbordsknappar och hoppas att de skickar en signal som jag kan tyda i programmeringen?...

Som ni säkert märker så är jag helt ute och cyklar, behöver all hjälp och alla tips ni kan komma med, jag har väldigt lite kunskap om lödning, hårdvara och hur själva signaler från interface kommer till ett program. Har betydligt större kunskap i programmering och skulle kunna klara mig själv där med hjälp av lite dokumentation från hårdvaran, om sådan existerar.

Tack på förhand,
Zeelia