Långsam uppstart med SSD

Permalänk
Medlem

Långsam uppstart med SSD

Efter att ha letat mycket här på Sweclockers och på Google så kan jag inte få bukt med problemet med mina starttider med min Intel 320 120 GB. Har hittat trådar med problem som liknar mitt, men aldrig någon lösning som fungerar.
Det tar lite drygt en minut att starta datorn som det är i nuläget. Att komma förbi BIOS är inga som helst problem, det är sen när Windows laddas som det går långsamt.
Jag har AHCI aktiverat, detta gjorde jag i samband med installationen av mitt W7, har även dubbelkollat i registret. Senaste drivrutinerna för SSDn är installerade.

På ett ställe så hittade jag ett tips om att Intels AHCI controller skulle kunna lösa problemet, men jag lyckas inte installera dem. Jag har laddat ner "Intels RST and AHCI Driver and GUI" och försökt installera, men får bara upp att "Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet".
Det här från jag även upp om jag provar att köra lösningen som föreslås i den här tråden.

Hur kommer jag runt det här problem, skulle väldigt gärna få ner starttiden.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Har 6 GB, så det borde inte vara det som stoppar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat loggarna? (skriv eventvwr.msc i "kör") De brukar kunna ge en fingervisning om vad det är som tar tid. Hade en Windows 7 Ultimate som var väldigt seg med en SSD, då var det tydligen en gammal iSCSI-enhet som inte längre hittades som gjorde att det tog lång tid.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Bläddrade runt bland loggarna, men kunde inte förstå vad jag skulle titta efter, fanns en hel del att välja på. Kan du tipsa mig om var jag kan se något?

Permalänk
Medlem

Skriv gärna alla din dators komponenter så är det lättare att få hjälp.

Kolla loggarna är ett bra tips men som du säger kan det vara svårt att veta vad man skall titta efter. Kan du se några varningar om drivrutiner som saknas och liknande?

Du kan även prova att slå till loggning vid uppstart med msconfig som beskrivs här (se bara till att sen slå ifrån det igen): http://www.howtogeek.com/howto/32477/use-verbose-boot-message...

Visa signatur