Dator krångel efter installation av SSD.

Permalänk
Medlem

Dator krångel efter installation av SSD.

Tjena!
Har precis installerat min SSD disk men det fungerar inte helt optimalt.
Trycker jag på startknappen startar datorn, fläktar går igång och datorn lyser. Dock startar inte skärm eller tangentbord/mus efter ca 20sek.
Hade en gammal SATA hdd som jag hade urkopplad under installationen av W7 på min SSD. Sätter jag i den disken nu kommer den inte upp i enhetshanteraren. Startar jag om dator hamnar den på splashscreenen för mitt moderkort där kan jag trycka DEL för bios men gör jag det hänger den sig på nästa ställe (Identifying SATA2 controller, någonting som det).
Har någon av er några tips?
Jag har satt i BIOS att den alltid ska boota först från SSD disken och även ändrat från Native IDE till ACHI.

EDIT: SATA disken syns i enhetshanteraren men den kommer inte upp i "Den här datorn"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns den med i BIOS?
Bytt kablar/port?

Ang din edit.. Det finns säkerligen tusentals precis likadana frågor och svar, diskhanteraren,

Permalänk
Medlem

Kom inte in i BIOS.
Dock EDIT nu igen.
Ändrade i BIOS till IDE igen, det verkar bara som om man kan antingen välja ACHI eller IDE. Man kan liksom inte välja att den enda disken ska köra ACHI och den andra IDE.
När jag ändrade den till IDE så funkade den gamla SATA disken så fort jag startade datorn igen.
Dock går det inte alls lika snabbt att starta datorn nu.

Förstår fortfarande inte varför datorn står stilla i 20sec innan Splashscreenen kommer. Helt svart. Det kommer ett svagt pipljud (inte det ljudet som kommer vid felaktig hårdvara) som är så lågt att man knappt hör det. När det blir tyst startar datorn.
Har stängt ner alla boot sekvenser utom SSD disken.

Har ett Asus p5q-e om det hjälper.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Edit
Formaterade SSD disken igen, satte igång ACHI mode innan jag körde installationen. Allt gick som vanligt.
Kommer in i W7 pluggar i min SATA disk den kommer upp som vanlig enhet med sina partitioner (woho).
Men när jag startar om datorn så hänger sig hela skiten vid första splashscreenen, försöker jag trycka DEL där för att komma in i Bios står det något i stil med

Autochecking SATA port 1....OK!
Autochecking SATA port 3...

Där stannar den och kommer inte vidare. Har testat att byta SATA port men det hjälper inte.

Visa signatur

Citera för svar!