Permalänk
Medlem

Kosmopolska

Har några år för sent äntligen fått chansen att spela det smått genialiska svenska äventyrs-/RTS-spelet Kosmopolska (1997). Eller, genialt rent narrativt i alla fall. Som spel betraktat lite mer bristande.

Ursäkta gammal-mobilkamera-bildkvaliteten. Och min hand i bild.

("Det sista som lämnar dig är fantasin...", ifall någon av er sitter och kisar nu.)

Behöver just nu avreagera lite frustration. Närmare bestämt har jag fått tillfälle att spela igenom halva Kosmopolska. Jag ropade hem det på Tradera för ett par år sedan nu -- 2007 närmare bestämt. Redan då var det sällsynt, så det var ren tur att jag hittade det. Efter att då ha försökt få det att köra på en modern dator fick jag helt enkelt snart ge upp. Det spelet är så extremt motsträvigt, att det inte alls vill starta på något annat än en dator med (i) Win9x, (ii) DirectX 5, och (iii) Quicktime 2. Senare version på någon av dessa parametrar och du är körd. Jag lade besviken spelet på hyllan, och där har det legat till dess att det i mitt söta lilla huvud häromdagen uppenbarade sig en insikt om VirtualPC -- och tro det eller ej, spelet startar även på ett fejk-Win95 med ovanstående program installerade (nåja, det har väldiga problem med att visa videosekvenserna, så man får helt enkelt trycka bort dem och titta på dem separat på CD:n där de ligger som okrypterade Bink-filer. Men man kan ju inte få allt här i världen.).

Så. Jag spelade glatt igenom kapitel efter kapitel med den fantastiskt flummiga och bubbliga fantasivärlden, som med jämna mellanrum bryskt bryts av mot den betydligt mer grå och socialrealistiska cellen med den smått deprimerade och obehagligt oberäkneliga fängelsevakten (spelad av Leif Andrée! ), som man hela tiden måste hitta på kreativa sätt att fly tillbaka till fantasivärlden ifrån -- om det så kräver att slå sitt huvud blodigt mot taket eller tända en braskamin i den väldigt oventilerade cellen. Helt briljant. Älskade det hela vägen.

Hela vägen till dess att jag fick meddelandet "Sätt i CD 3". Vilken djävla CD 3?! >_<
Det visade sig att spelet kom på fyra stycken CD-skivor. Det jag fick på posten för fyra år sedan var de två första. Säljaren svarar inte på mail. Mig veterligen helt omöjligt att få tag på idag. Frustration.

Tack för mig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Googlade runt lite på detta, fick lite nostalgitänk i morse och kom tillbaka till detta spel..
Gick ner i källaren och grävde runt lite, och gissa vad jag hittade?!
Hela Kosmopolska boxen med alla skivor!
Sitter just nu och försöker fixa en Windows 95 maskin för att spela detta underbara spel på.
Hör av dig om du fortfarande är intresserad av det, vi kanske kan hitta på någon lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av _sandroB:

Tjenare!
Googlade runt lite på detta, fick lite nostalgitänk i morse och kom tillbaka till detta spel..
Gick ner i källaren och grävde runt lite, och gissa vad jag hittade?!
Hela Kosmopolska boxen med alla skivor!
Sitter just nu och försöker fixa en Windows 95 maskin för att spela detta underbara spel på.
Hör av dig om du fortfarande är intresserad av det, vi kanske kan hitta på någon lösning

Har du fortfarande kvar detta?