Permalänk
Medlem

1055T@3.5Ghz + H50 =62c load?!

Har trixat massor med luftflödet i chassit som är ett FD R2 och bytt fläktar på radiatorn till 2 st Scythe GT 1450RPM som kör push pull och blåser ut luft ur chassit. (har provat att vända på det hela vilket gav typ 2c bättre på CPU:n, men diskar och moderkort blev mycket varmare). Har en till Scythe GT på sidan som blåser ut varmluften som kommer från grafikkorten, en FD 120mm i botten som blåser in kall luft, 2st FD 120mm fram som blåser in och en st FD120mm som blåser ut luft i taket. Får inte in fler fläktar i chassit, så jag fattar inte vad som är grejen, har kollat runt på olika forum där folk aldrig kommer upp över typ 50C med den kylaren.

Har provat att ta loss blocket, göra rent med kemisk ren aceton, lägga på kylpasta igen (en litten droppe i AS5 i mitten). Hjälpte ingenting. Rumstempen är väl typ 25-27 nu på sommaren, chassi tempen ca 31-33. Är denna kylaren så jäkla kass!?

Har beställt 3 st scythe gt 1850rpm som ja tänkte sätta 2 st fram å en i taket istälelt för FD fläktarna som sitter där nu, vet inte om det kommer ge nått men. Tycker det är riktigt trist då jag lätt får upp CPU:n i 4ghz, men värmen skenar iväg mot närmare 70C då, vilket inte känns kul.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det ser ut som du har samma värme problem som mig.. fast med 1090T

kommer lätt upp i 70 Grader i prime95 på 4ghz
la in en tråd imorse får se om det är nån som har en lösning.. vad felet är!!..

Visa signatur

|CoolerMaster Silencio 550| Intel Skylake 6700k@4.0GHz |Corsair Cooling Hydro H80i GT |Asus Z170 PRO GAMING |Ripjaws 3000mhz ddr4 ]Asus Strix 970 gtx|Fractal Design Newton R2 800W |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför den blir så varm, jag har H60 och den får jag 18 grader utan load, under rumstemperatur.

Permalänk
Skrivet av Usbscout:

Jag vet inte varför den blir så varm, jag har H60 och den får jag 18 grader utan load, under rumstemperatur.

Antar att du inte hört talas om Thubans relativt kända sensorbug, f.ö kan du inte komma under rumstemp, även med s.k vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usbscout:

Jag vet inte varför den blir så varm, jag har H60 och den får jag 18 grader utan load, under rumstemperatur.

Du får gärna förklara hur du komma under rumstemperatur med en vattenkylare. Vattnet kylls ju fortfarande av luften.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoorex85:

Det ser ut som du har samma värme problem som mig.. fast med 1090T

kommer lätt upp i 70 Grader i prime95 på 4ghz
la in en tråd imorse får se om det är nån som har en lösning.. vad felet är!!..

Har tagit loss å satt dit den 3 gånger nu, gjort rent med kemiskt ren aceton varje gång, provat att lägga kylpasta jämt över hela utan, och två gånger som en liten prick i mitten på CPU:n. Ingen skillnad. Börjar undra hur folk får bra temps med denna kylare egentligen, å inte fan är den tyst heller. Man läste ju runt på nätet om alla som tyckte den va så himla bra, men känner mig ganska lurad nu när alla som har 212+ får bättre temps, å den kylaren kostar ju mindre än hälften av vad H50 kostade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har också värmeproblem med min 1055T. Kvittar om jag har den klockad eller inte. Så sjukt trött på den nu att jag sitter på laptopen och spelar... Mitt på dagen kan jag inte spela utan att den går upp i 64c+ vilket är det absolut högsta AMD rekomenderar. Har också en H60 och använder 2st Scrytle Kaze 3000rpm i PnP in i chassiet. Hemsk processor, nästa blir en Intel.

Permalänk

dum fråga kanske men sitter pumpen till h50n på rak 12 volt och inte moderkortets styrning?
jag har inga problem alls med värmen, har h50 med 2 st slöa FD fläktar och min går inte över 36 grader på 3.52 ghz och min pump på h50n sitter rakt på nätagget för att ha pumpen på max tryck.

EDIT; har varit uppe i 3.7 ghz och har inte varit över 50 grader
känns som att alla ni som har problem antagligen får inte pumpen inte tillräcklig med ström eller så har ni jävligt hög volt xD
Min h50 suger luft rakt in i chassit.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

dum fråga kanske men sitter pumpen till h50n på rak 12 volt och inte moderkortets styrning?
jag har inga problem alls med värmen, har h50 med 2 st slöa FD fläktar och min går inte över 36 grader på 3.52 ghz och min pump på h50n sitter rakt på nätagget för att ha pumpen på max tryck.

EDIT; har varit uppe i 3.7 ghz och har inte varit över 50 grader
känns som att alla ni som har problem antagligen får inte pumpen inte tillräcklig med ström eller så har ni jävligt hög volt xD
Min h50 suger luft rakt in i chassit.

Den sitter på moderkortet, men den går på max, registrerar 1400RPM i Hwmonitor. Är du säker på att du läser av TMPIN0 och inte Core tempraturen nu? Core tempraturen ligger ju ca 10c under. Låter ju inte realistiskt att den inte går över 36c, om du nu inte har 18c i ditt rum.

EDIT: om du tar hem Hwmonitor och kollar TMPIN0 (CPU) och TMPIN1 (Chassi) så jämför du skillnaden. Det är det viktiga egentligen, min ligger Ca 10c över chassitempen i idle.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Jag har två GT 1450 rpm i fronten en i taket och en där bak, samt en GT 1450 på min CM hyper 212 + och min 1055t blir 37 grader max i load i 3,5ghz.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jag har två GT 1450 rpm i fronten en i taket och en där bak, samt en GT 1450 på min CM hyper 212 + och min 1055t blir 37 grader max i load i 3,5ghz.

Och hur har du mätt din "max load" om jag får fråga hern?
Du måste mäta med Prime95 eller OCCT för att kunna få ett max load värde.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Och hur har du mätt din "max load" om jag får fråga hern?
Du måste mäta med Prime95 eller OCCT för att kunna få ett max load värde.

OCCT Linpack.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja fattar inte alls hur ni lyckas isf, ja skulle va lycklig om ja höll mig under 55C i load. Vet inte hur mkt mer kylning ja kan få in i mitt chassi. Kanske sänka ner de i flytande kväve?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja fattar inte alls hur ni lyckas isf, ja skulle va lycklig om ja höll mig under 55C i load. Vet inte hur mkt mer kylning ja kan få in i mitt chassi. Kanske sänka ner de i flytande kväve?

Skickades från m.sweclockers.com

1055T & 1090T är ganska kalla av sig. 29 grader varma full Load om man kör den i stock. Om man överklockar den till 4.0GHz blir den fortfarande bara 43 grader varm, och det med en ganska billig kylare.
http://www.guru3d.com/article/phenom-ii-x6-1055t-1090t-review...

Men 1055T & 1090T tål inte lika höga temperaturer som en i7:a. Man bör inte överstiga 55 grader med en 1055T eller 1090T. Medan en i7:a 920 lätt klarar 88 grader.

Permalänk
Medlem

Konnstigt. Min 1055t går inte över 65 efter en timma stresstest i 3.8 och 1.475v med _stockkylare_ på "preformance mode" i bios. Eller gjorde inte i våras. Då går fläkten i 4000rpm med ändå Nu är den sommarklockad till 3.5 på 1.2v tror jag och kylaren är i "silent mode" i bios. Den låter fortfarande mer än något annat i systemet men inget jag stör mig på då jag ändå har headset. Och det är inga löjligt höga ljudnivåer som det var i 3.8 utar helt okej för att vara stockkylare. Jag ska skaffa vattenkylning någon gång i framtiden (till dhw eller till nästa vår) och tills dess får stockkylaren hänga med xD. När jag har vattenkylning satsar jag på över 4 ghz. EFter vad jag har sett borde jag komma till ca 4.2 på vatten utan att behöva höja volten över 1.5.

1055t ska helst inte gå över 62c. Och det gör ingen om man går någon grad över i stresstest då den ändå inte blir så varm "på riktigt". 55c i load är hur lungt som helst.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har trixat massor med luftflödet i chassit som är ett FD R2 och bytt fläktar på radiatorn till 2 st Scythe GT 1450RPM som kör push pull och blåser ut luft ur chassit. (har provat att vända på det hela vilket gav typ 2c bättre på CPU:n, men diskar och moderkort blev mycket varmare). Har en till Scythe GT på sidan som blåser ut varmluften som kommer från grafikkorten, en FD 120mm i botten som blåser in kall luft, 2st FD 120mm fram som blåser in och en st FD120mm som blåser ut luft i taket. Får inte in fler fläktar i chassit, så jag fattar inte vad som är grejen, har kollat runt på olika forum där folk aldrig kommer upp över typ 50C med den kylaren.

Har provat att ta loss blocket, göra rent med kemisk ren aceton, lägga på kylpasta igen (en litten droppe i AS5 i mitten). Hjälpte ingenting. Rumstempen är väl typ 25-27 nu på sommaren, chassi tempen ca 31-33. Är denna kylaren så jäkla kass!?

Har beställt 3 st scythe gt 1850rpm som ja tänkte sätta 2 st fram å en i taket istälelt för FD fläktarna som sitter där nu, vet inte om det kommer ge nått men. Tycker det är riktigt trist då jag lätt får upp CPU:n i 4ghz, men värmen skenar iväg mot närmare 70C då, vilket inte känns kul.

VIKTIGT! De flesta program kommer visa fel temp på din processor! hwmonitor och det som följde med moderkortet funkar för mig och alla andra visar ca 10-20c för låga temps. Ladda ner hwmonitor och se vad den säger.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoorex85:

Det ser ut som du har samma värme problem som mig.. fast med 1090T

kommer lätt upp i 70 Grader i prime95 på 4ghz
la in en tråd imorse får se om det är nån som har en lösning.. vad felet är!!..

Skrivet av Usbscout:

Jag vet inte varför den blir så varm, jag har H60 och den får jag 18 grader utan load, under rumstemperatur.

Skrivet av Dispersion:

Antar att du inte hört talas om Thubans relativt kända sensorbug, f.ö kan du inte komma under rumstemp, även med s.k vattenkylning.

Skrivet av iTaidO:

Du får gärna förklara hur du komma under rumstemperatur med en vattenkylare. Vattnet kylls ju fortfarande av luften.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har tagit loss å satt dit den 3 gånger nu, gjort rent med kemiskt ren aceton varje gång, provat att lägga kylpasta jämt över hela utan, och två gånger som en liten prick i mitten på CPU:n. Ingen skillnad. Börjar undra hur folk får bra temps med denna kylare egentligen, å inte fan är den tyst heller. Man läste ju runt på nätet om alla som tyckte den va så himla bra, men känner mig ganska lurad nu när alla som har 212+ får bättre temps, å den kylaren kostar ju mindre än hälften av vad H50 kostade.

Skrivet av Constant3831:

Har också värmeproblem med min 1055T. Kvittar om jag har den klockad eller inte. Så sjukt trött på den nu att jag sitter på laptopen och spelar... Mitt på dagen kan jag inte spela utan att den går upp i 64c+ vilket är det absolut högsta AMD rekomenderar. Har också en H60 och använder 2st Scrytle Kaze 3000rpm i PnP in i chassiet. Hemsk processor, nästa blir en Intel.

Skrivet av wingman92:

dum fråga kanske men sitter pumpen till h50n på rak 12 volt och inte moderkortets styrning?
jag har inga problem alls med värmen, har h50 med 2 st slöa FD fläktar och min går inte över 36 grader på 3.52 ghz och min pump på h50n sitter rakt på nätagget för att ha pumpen på max tryck.

EDIT; har varit uppe i 3.7 ghz och har inte varit över 50 grader
känns som att alla ni som har problem antagligen får inte pumpen inte tillräcklig med ström eller så har ni jävligt hög volt xD
Min h50 suger luft rakt in i chassit.

Testa med sensorprogramet som följde med moderkortet. De flesta program kommer visa fel tepms till Thurban-processorer. hwmonitor funkar för mig men inte occt eller coretemp.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2