Passa er för internetleverantören AllTele!

Permalänk
Medlem

Passa er för internetleverantören AllTele!

Fan vad sur jag är på det där skojarföretaget AllTele.
Jag var tidigare kund hod ePhone, men tidigare i år köpte AllTele upp ePhone så jag hade inget val utan följde med dit och blev kund.

Jag har haft uppkoppling 100/100 och det har fungerat bra förr när det var ephone, men några månder efter att AllTele tog över så hände flera irriterande saker. För det första fick jag en FET räkning på över 1000kr så jag började granska den för att se varför dom ville ha så mycket. Då har dom fått för sig att dom vill ha betalt för 3 månader framöver när jag alltid har betalat månadsvis. Jag har varken ringt in eller skrivit på något avtal att jag vill betala kvartalsvis. För det andra så såg jag att delar man räkningen på 3 månader så blir månadskostnaden mycket billigare än vad det varit tidigare, något som verkade bra till att börja med, men det var det inte.

Jag ringde i alla fall AllTele och sa att dom får ändra på räkningen, för jag vill betala månadsvis. Visst, sa en tjej som lovade att hon sätter sista betalningsdatum på fakturan 3 månader framåt, så får jag betala en tredjedel varje månad. Lät bra, så jag betalade en tredjedel, men ett tag senare kom en påminnelse på första fakturan. Trots att jag betalade i tid och att sista betalningsdatum skulle vara framsatt. Jag ringer då lite upprörd och får snacka med en kille som ser att jag pratat med tjejen innan, men att hon är så ny så hon gör mycket fel sa han, men han skulle självklart fixa det här åt mig och skjuta fram betalningsdatumet den här gången. Han lät rutinerad och säker, så jag litade på honom.

Sedan kom jag tillbaka från semester nyss och ser att jag fått brev från intrum inkasso på grund av att jag inte har betalat till AllTele. Nu är jag så arg så jag vet inte vad jag ska göra, så jag beslutar att jag ringer fan inte AlllTele igen, för dom är ju förfan helt inkompetenta där. Två personer och ingen kan göra rätt. De fixar så jag hamnar hos inkasso trots att dom gjort fel och ännu värre är att när jag läser brevet från intrum inkasso så är det två dagar kvar innan betalning ska vara inne, sedan överlämnar dom ärendet till kronofogden.

Jag ringer genast upp Intrum och förklarar vilka jävla idioter dom är på AllTele och hon skriver ner allt jag säger om min historia och säger sedan att hon ska skicka det jag sagt som "överklagan" till AllTele så får de en chans att kolla på det och svara med att antingen avskriva skulden eller hävda att dom har rätt varpå jag får betala ändå.

Nu sitter jag här och väntar på svar från Intrum. FAN ta AllTele om de inte skriver av ärendet. Var vänder jag mig då? ARN? Jag tänker fan inte hamna hos kronofogden på grund av flera missar från Alltele's sida.

Nu är inte det här allt. Som jag skrev i böran så fick jag sänkt månadskostnad, men inte gratis ska ni tro. De har ändrat mitt 100/100 abb till 100/10. Märks väldigt tydligt på allt jag testar. Speedtest.net, bredbandskollen.se, torrents osv. Får ganska exakt 10Mbit upload mot tidigare 100.

Som tur är ska jag flytta snart och då säger jag upp den här skiten. Värre företag får man leta efter. Mail svarar dom överhuvudtaget inte på heller. Har hunnit skicka 2st mail sedan jag blev tvingad över som kund hos dom och inget har blivit besvarat.

HÅLL ER BORTA!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att betala allt nu, så du slipper eventuella problem med att hamna hos Kronofogden osv.
Kolla med Intrum, se vad dom säger. Vänta inte på att dom ska höra av sig.

Skriv ner namn, tid och datum och vad ni pratat om med alla du haft kontakt med.

Jag hade själv problem med en elleverantör för många år sedan, och dom på inkassoföretaget sa att det är bäst att betala, eftersom överklagan osv kan dra ut på tiden.
Jag betalade allt, och efter nån månad fick jag de pengar jag skulle ha tillbaka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Med så små summor och ändå en tjänst du beställt så säger jag betala direkt, bekymren du kan få står inte i proportion till den tusenlappen. Sen ska ju självfallet inte dethär hända när du pratat med kundservice.

Jag har själv AllTele och är nöjd, men visst jag får 3 räkningar i stöten men det har jag inte reflekterat över.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Av principskäl så vill jag inte betala allt på en gång. Jag har alltid betalat månadsvis och sen går dom och ändrar till kvartalsvis utan att meddela mig och sedan sätter mig i knipa på grund av det. Nej då är det på sätt och vis bättre att att det via inkasso osv, för sedan när de insett att de gjort fel så kommer dom själva få stå för alla extra kostnader som det innebär att blanda in inkassobolag.

De på kundtjänsten tyckte ju också att det var konstigt att jag nu plötsligt fick kvartalsvis utan att själv ha valt det och kunde inte förklara varför det blivit så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Surt.

Själv hade jag AllTele som ISP i nästan 4 år och allt flöt på hur bra som helst, även den enda gången jag behövde kontakta supporten.

Personligen så hade jag krävt att AllTele strök fakturan på 1000kr och skicka en ny med rätt summa. Att börja "dela" på en faktura och betala del för del är som upplagt för problem - vilket det också blev.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Av principskäl så vill jag inte betala allt på en gång. Jag har alltid betalat månadsvis och sen går dom och ändrar till kvartalsvis utan att meddela mig och sedan sätter mig i knipa på grund av det. Nej då är det på sätt och vis bättre att att det via inkasso osv, för sedan när de insett att de gjort fel så kommer dom själva få stå för alla extra kostnader som det innebär att blanda in inkassobolag.

De på kundtjänsten tyckte ju också att det var konstigt att jag nu plötsligt fick kvartalsvis utan att själv ha valt det och kunde inte förklara varför det blivit så.

Det kommer bara bli mer jobb för dig, eventulla överklaganden till kronofogden osv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Det kommer bara bli mer jobb för dig, eventulla överklaganden till kronofogden osv.

Nej då. Inkassobolaget meddelade mig att de fryser räkningen så länge och skickar den inte till kronofogden.
De tog min sida av det hela och skickade det vidare till AllTele som i sin tur får svara på det jag har att säga och sedan tas ett beslut om räkningen dras tillbaka eller om jag ska betala. De kommer inte skicka någon räkning vidare utan att jag först fått reda på svaret från AllTele och sedan fått en chans att antingen betala eller gå vidare med det på annat sätt.

Jag tror personligen att de kommer dra tillbaka räkningen eftersom de har loggat från två personer att jag har rätt och de har fel samt att de lovat mig att sätt sista betalningsdatum till den sista augusti.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

har oxå haft GRAVA problem med dem ... kundtjänsten var obefintlig då alltele kom till min stad för några år sedan.. och priset nästan 400kr för 100/10 nej aldrig mer detta skojarföretag

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än när kundtjänsten sitter och ljuger för en med en "ärlig" och övertygande röst, eller så är de bara jävligt glömska (läs: ointresserade) av att göra ändringen som de hade lovat dig.

Lycka till i detta ärende. Självklart ska man för bövelen betala månadsvis.

Permalänk

Bara att betala sen bestrider du.
eftersom dom har levererat vad dom "lovat" så måste du betala lite av beloppet i alla fall. När det gäller inkasso kostnader ect ska inte du betala utan det är det du ska bestrida.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Bara att betala sen bestrider du.
eftersom dom har levererat vad dom "lovat" så måste du betala lite av beloppet i alla fall. När det gäller inkasso kostnader ect ska inte du betala utan det är det du ska bestrida.
Lycka till.

Jag har ju faktiskt betalat det mesta vid det här laget. Som jag blev lovat två gånger så skulle jag ju dela räkninge på 3 och betala en tredjedel varje månad och viid det här laget har två månader gått och jag har betalat 2/3 delar. Sista betalningen ska jag göra runt löning den 25 Augusti.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Betala först och sen bestrid, samma som med parkeringsböter. Kanske inte känns rättvist men bra mycket enklare.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har ju faktiskt betalat det mesta vid det här laget. Som jag blev lovat två gånger så skulle jag ju dela räkninge på 3 och betala en tredjedel varje månad och viid det här laget har två månader gått och jag har betalat 2/3 delar. Sista betalningen ska jag göra runt löning den 25 Augusti.

Så länge du bestrider fakturan sakligt och skriftligt går den inte till kronofogden, så det finns INGEN anledning att betala för att sedan bestrida. I det senare fallet är chansen att få tillbaka pengar mycket liten, med tanke på deras välvilja såhär långt.

Parkeringsböter i dess rätta bemärkelse är en helt annan sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så länge du bestrider fakturan sakligt och skriftligt går den inte till kronofogden, så det finns INGEN anledning att betala för att sedan bestrida. I det senare fallet är chansen att få tillbaka pengar mycket liten, med tanke på deras välvilja såhär långt.

Parkeringsböter i dess rätta bemärkelse är en helt annan sak.

Men om det kommer till det, att jag måste bestrida skriftligen alltså, ska jag då bestrida till inkassobolaget eller till Alltele?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men om det kommer till det, att jag måste bestrida skriftligen alltså, ska jag då bestrida till inkassobolaget eller till Alltele?

Du ska bestrida till den som skickar ut fakturan. Nu har det gått till Inkasso, så då ska du bestrida dit. Oavsett om du bestrider via e-post eller brev så be att få bekräftelse på att de har mottagit din skrivelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

(...). HÅLL ER BORTA!

Dom verkar helt inkompetenta.:S:/ Tack för varningen!:) *Uppskattas*^^

Hoppas det går bra för dig.:) Lycka till.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Såg nyss att det hade löst sig. Jag var in på inkassobolagets sida och såg att ärendet låg som avslutat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Såg nyss att det hade löst sig. Jag var in på inkassobolagets sida och såg att ärendet låg som avslutat.

Skönt för dig, dock så bör alltele kompensera dig på något sätt för telefonsamtal och tid mm. Stå på dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Såg nyss att det hade löst sig. Jag var in på inkassobolagets sida och såg att ärendet låg som avslutat.

Grattis.:)^^

Skrivet av Stidt-O:

Skönt för dig, dock så bör alltele kompensera dig på något sätt för telefonsamtal och tid mm. Stå på dig!

Jo jag håller med dig. Jag har själv ibland funderat på (vilket är en utopi men i alla fall) att det skulle vara bra med ett system som kunde "avlyssna" samtalen mellan kund och X företag och om företaget sköter sig dåligt så istället för att kunden betalar X antal ören per minut, så måste X företag kunden ringer KOMPENSERA med X antal ören per minut som samtalet(n) pågår, men men en utopi som sagt...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har nyligen också valt alltele.
Skickade in en beställning i våras och ville ha e-faktura men det gick ine att få innan abbonemanget var upplagt.
Det skulle snart vara klart sas det. Efter en månad hör jag av mig och då får jag besede att om 2 veckor så får jag alla uppgifter till abbonemanget, ca 1 vecka innan start. Så deras snart är drygt 6 veckor.
När uppgifterna kommer så anmäler jag e-faktura. Sen när fakturan kommer nästa månad blir det pappersfaktura ändå.
Vid kontroll så skapade dom fakturan den 4:e i månaden och e-fakturan var klar den 27:e månaden innan.
Problemet var deras rutiner som inte fungerade.
Nästa månad så kommer en e-faktura men då har den blivit belagd med fakuraavgift för pappersfaktura. Den lovar dom att kreditera till nästa månad.
Nästa månad så kommer det ingen faktura alls och de svarar inte på e-mejl heller så vad som kommer att hända nu vet jag inte.
Själva bredbandet har fungerat men adminsistrationen är helt makalös. Det utlovade/beställda ighost (anonymisering) kom inte heller uan att behöva säga till efteråt.
Tror att jag snart byter, har inte tid att hålla på så här med en leverantör.

Permalänk
Medlem

Sitter med AllTele och är också fundersam kring hur de funkar. Eftersom jag har ADSL 24/1 (i realiteten 16/1) så beslötjag att flytta telefonabb dit också. Gjorde per telefon och de lovade att allt skulle gå smidigt, de skulle sköta flytten och allt skulle ske automagiskt. Vad jag skulle tänkt på, som jag trodde AllTele tänkte på, var att TELIA har 3 mån uppsägningstid. Logiskt så låter man då den löpa ut och kopplar sedan upp mot AllTele - men så gjorde inte AllTele. De sa upp TELIA direkt och kopplade upp sig och resultatet blev dubbla kvartalsavgifter. Inget servicetänk där inte!

Nu har jag problem med internetkopplingen som inte funkar alls. Felet ligger i telefonstationen och jag väntar sedan i måndags på att de ska få dit en tekniker. Funderar på ComHem eftersom jag vet att när TV-kanalerna slutar att funka är de uppe inom några timmar på en vardag.

Så - det verkar som naturlagen att man får vad man betalar för funkar utan undantag

Permalänk
Medlem

Sensmoralen är väl att man alltid begär att få en ny faktura utskickad om man får en ändring i betalningsvillkoren till skott. Nu står ord mot ord, och man får nog betrakta det som ren tur att du blev trodd av inkassobolaget.

Samma gäller tvister, sköt dem via något spårbart medium, exempelvis mail. Du kan förstås också spela in telefonsamtal om du hellre kör via telefon, så länge en av parterna känner till att samtalet spelas in (i det här fallet du) så är det inte olagligt att göra det.

Skönt att det löste sig i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!