Rädda mina semesterbilder! "Reparera" Compact flash?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Rädda mina semesterbilder! "Reparera" Compact flash?

Hej Vänner!

Nu är det så att jag är på semester i slovakien och glömt usb-sladden hemma, så jag använde mig av en åldrad 4-in-1-card reader. Allt flöt på fint de första 600mb av ca 5gb bildmaterial som fanns på kortet, sedan avbröts kopieringen och datorn kunde inte längre hitta något minneskort.

Jag stoppar in flashkortet i min olympus e-450 igen för att se om bilderna är kvar. Jag får upp en ruta som säger memory card error.

Nu har jag lyckats hitta en nyare variant av 4-in-1 kortläsare. Jag fick upp en förfrågan att formatera kortet, men valde avbryt. När jag försöker komma åt minnet via 'Den här datorn' så får jag ett meddelande i stil med "The request couldn't be performed because of a I/O device error".

Något verkar ju inte vara helt friskt på kortet längre och det enda alternativet jag har fått är att formatera, vilket inte är aktuellt då jag gärna vill behålla mina semesterbilder.

Min fråga till er kära vänner är, finns det något vettigt program där ute som är lite mer avancerat och som kan rädda mina bilder?

Ett sista alternativ skulle vara att jag väntar en vecka tills jag är hemma i sverige igen och försöker föra över med minneskortet i kameran och via originalsladden föra över till datorn.

Någon som har tips och råd?

Tack på förhand!

Kortet är ett Sandisk Compact Flash Ultra 8gb 32mb/s.

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C8H10N4O2
Registrerad
Jul 2007

Brukar använda PixoRescue på jobbet, med gott resultat.

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Använder GetDataBack FAT/NTFS och det har aldrig svikit mig hittills.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Arginj:

Detta fungerar fint med compact flash minnen?

Härligt att det verkar finnas hopp iaf :). Tack för tipsen hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Arginj:

Detta fungerar fint med compact flash minnen?

Härligt att det verkar finnas hopp iaf :). Tack för tipsen hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Lycka till!

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Gör först en avbild av kortet med ddrescue. Kör sedan återställningsprogramman på avbilden.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av SirMacke:

Använder GetDataBack FAT/NTFS och det har aldrig svikit mig hittills.

Använde mig av detta och det ser ut att fungera fint. Håller på att kopiera nu och verkar lovande.

Tack som fan