Hur installerar man en SSD?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man en SSD?

Hejsan alla sweclockers! Jag undrar hur man installerar en SSD på min bärbara dator (står i sign). Inte hur utan mer hur jag installerar windows till den!
Tacksam för svar!
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Stoppar in din Windows skiva, bootar upp från den & installerar sedan Windows på SSDn. (:

Permalänk
Medlem

Det som kan vara bra göra innan är uppdatera SSD enheten med senaste firmwaret som du hittar på tillverkarens hemsida och även sätta din/a SATA port/ar i AHCI läge istället för IDE läge.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo men jag har ju ingen Windows skiva eftersom det var redan med i datorn när jag fick den.
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Det ska gå att göra en recovery-skiva, med hjälp av den gamla hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hur gör man det da? xD
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Gå in till tillverkarens hemsida

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta något på asus hemsida, likaväl som på youtube. Hjälp någon?
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

på 3 asus datorer har vi alla gånger fått skiver med

Permalänk
Medlem

På min bärbara Asus fanns ett program förinstallerat för att skapa en recovery-skiva.
Alternativet är väl detta :http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...
Vet inte hur mycket problem som kommer skapas med drivrutiner etc dock.

Permalänk
Medlem

Aja, datorn ska in på lagning snart så varför inte slänga in den frågan då^^
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Recovery kommer ej funka då du har en annan hårddisk i datorn, Du måste Ghosta den

Permalänk
Medlem

Ett stort tips, när du installerar windows. Ha bara SSDn inkopplad. Ingen annan HDD. Ibland råkar windows installation sätt olika filer på HDDn och då får du inte ut like mycket prestanda från SSDn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Jo det har jag fattat. Men fattar inte hur jag ska kunna ladda ned den till min SSD! Jätte tacksam för ett svar så jag fattar exact.
PS: Det är en Corsair Force GT
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Ok jag kan säga hela mitt problem. Jag har en ASUS G73SW men bara en HDD. Så det finns plats för en till fast då köpte jag en SSD. Frågan är nu, hur ska jag överföra installationen av Windows 7 som redan fanns med i datorn när jag fick den? Jag har ingen skiva. Jag vill att HDD ska vara helt tom och mer eller mindre bara vara för förvaring. Hur gör jag det?
Supertacksam för svar !
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok jag kan säga hela mitt problem. Jag har en ASUS G73SW men bara en HDD. Så det finns plats för en till fast då köpte jag en SSD. Frågan är nu, hur ska jag överföra installationen av Windows 7 som redan fanns med i datorn när jag fick den? Jag har ingen skiva. Jag vill att HDD ska vara helt tom och mer eller mindre bara vara för förvaring. Hur gör jag det?
Supertacksam för svar !
/Alex

Så länge du har produktnyckel på din W7 installation så kan du ju bara bränna ner en W7 skiva ifrån t.ex microsoft hemsida. Sedan så skriver du bara i din nyckel när du gör en ny installering.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av J0hAnN48:

Så länge du har produktnyckel på din W7 installation så kan du ju bara bränna ner en W7 skiva ifrån t.ex microsoft hemsida. Sedan så skriver du bara i din nyckel när du gör en ny installering.

Då måste man även ha ett sådant konto, pellesoft är en möjlilghet om man inte vill köpa sig ett riktigt MSDN konto eller genom skolan.
Det enda MS har tillgängligt via technets hemsida för alla är 7 Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då måste man även ha ett sådant konto, pellesoft är en möjlilghet om man inte vill köpa sig ett riktigt MSDN konto eller genom skolan.
Det enda MS har tillgängligt via technets hemsida för alla är 7 Enterprise.

Ok så hur ska jag göra då da?
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kolla om det finns något gratis image program, gör en image av partitionen du har installerat windows 7 på. Sen så återställen du den på SSD.n

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alexander7938:

Ok så hur ska jag göra då da?
/Alex

Skrivet av Geckod:

Kolla om det finns något gratis image program, gör en image av partitionen du har installerat windows 7 på. Sen så återställen du den på SSD.n

Han har Windiws 7's egna program för att skapa säkerhetskopior..

Permalänk
Medlem

Ok så jag ska helt enkelt bara göra en säkerhets kopia?
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Alltså herregud varför detta kompliserade samhälle? Kan det inte bara så, reinstall windows 7 och sedan på vilken hårddisk man vill?
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

som tidigare medlemmar skrivit, känner du ingen som köpt en win7-licens med skiva? isf. låna den å installera datorn med den och din nyckel (sitter under datorn), drivrutiner etc. finns ju på asus hemsida... svårare är det inte! lycka till... (och det brukar inte funka någe vidare att "ghosta" en installation från HDD till SSD enligt mina erfarenheter, inte optimalt helt enkelt)

Visa signatur

Corsair 600T, Amd X6 1090T, Gigabyte HD6870 CrossFire, Gigabyte GA-990FXA-UD5, Corsair Force 3 120GB SSD, Corsair AX850 PSU, Corsair XMS3 2000mhz 8Gb, Corsair H70

Permalänk
Medlem
Skrivet av (adsl)_QwErtY:

som tidigare medlemmar skrivit, känner du ingen som köpt en win7-licens med skiva? isf. låna den å installera datorn med den och din nyckel (sitter under datorn), drivrutiner etc. finns ju på asus hemsida... svårare är det inte! lycka till... (och det brukar inte funka någe vidare att "ghosta" en installation från HDD till SSD enligt mina erfarenheter, inte optimalt helt enkelt)

Ok tack så mycket. Men tar jag inte bort garantin då eftersom det är en ''clean'' install? Man vill ju ha garantin kvar^^
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Men gör på detta sättet då. Ladda ner en imagefil utav W7 som du sedan bränner på skiva, sedan skriver du in din nyckel när du ska installera. HELT lagligt och dessutom så får du en clean installation och slipper alla skitprogram ifrån ASUS dessutom så får du bättre prestanda än om du skulle "ghosta".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok tack så mycket. Men tar jag inte bort garantin då eftersom det är en ''clean'' install? Man vill ju ha garantin kvar^^
/Alex

Här kan du ladda ner win 7 och installera med din nyckel. http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...

Garantin rycker när du byter hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Här kan du ladda ner win 7 och installera med din nyckel. http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...

Garantin rycker när du byter hårddisken.

Men jag har bara en hårdisk för tilfället så sätter in en extra, sen om det blir problem tar man ju bara ut den inför lagning
Men vilken version laddar jag ned av windows 7? Det finns ju windows x64 o x86????? Sen finns det ju 3 olika av varje????
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Med denna typ av frågor, så skulle jag rekomendera att du lämnar in datorn hos en firma som vet vad dom sysslar med... Låter inte som att du reder ut detta utan strul, tänk på alla rutiner och liknande efter installation av Windows... Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 600T, Amd X6 1090T, Gigabyte HD6870 CrossFire, Gigabyte GA-990FXA-UD5, Corsair Force 3 120GB SSD, Corsair AX850 PSU, Corsair XMS3 2000mhz 8Gb, Corsair H70