Hur ansluter man en vanlig hårddisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

Hur ansluter man en vanlig hårddisk?

Jag har precis köpt en ny hårddisk (2TB Samsung Ecogreen F4EG) som jag ska montera i min stationära dator. Jag köpte med en SATA-kabel men när jag öppnar chassit ser jag att varje hårddisk har två kablar anslutna. Dels SATA-kabeln som har en ca 1 cm bred kontakt och går till en SATA-kontakt på moderkortet. Har jag rätt så långt?

Men sedan så går det en seriell kabel till samtliga hårddiskar. Den går in i den första hårddisken och sedan vidare till den andra och där tar kabeln slut. Jag har för tillfället två vanliga hårddiskar och en SSD-enhet i min dator. Denna kabel går även till SSD-enheten men det är en separat kabel som inte hänger ihop med den förstnämnda. Kontakten till denna kabel är minst dubbelt så bred som SATA-kabelns, drygt 2 cm bred. Den består av 5 ledare. Två svarta, en röd, en gul och en orange. På själva kontakten står det SATA.

Vad tusan är detta för kabel? Har den något med strömförsörjningen att göra. Verkar väl stor för det men det ser ut som om de går in i ett hål i nätaggregatet. Men vad heter denna kabel och vad är det jag ska köpa för något. Och hur ska jag ansluta den? Jag förstår ingenting.

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig och berätta vad jag ska köpa och hur jag ska ansluta kabeln. Stort tack på förhand!

///Lars

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Det är strömkabeln du pratar om, och ett TX650 torde ha fler än tre sådana kontakter.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ja, det finns två kablar från agget som har fyra strömkontakter var på sig så det bör inte vara problem med mängden iaf.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud