Permalänk
Medlem

Placering av luftkylare - vilket håll?

Hejsvejs på er,

Säkerligen en dum fråga men ni får ursäkta en novis.

Har införskaffat mig en Artic Cooling Freezer 7 pro efter lite läsning men funderar på åt vilket håll jag skall sätta den. Fläkten blåser ju luft på kylflänsen, skall då fläkten vara vänd mot bakre fläkten i PCn (blåser ut luft), neråt, åt fronten till eller uppåt? Ja ni fattar nog.

Som det verkar kan jag vända sockeln åt alla håll om jag så önskar. Begränsning borde vara mot minnena eftersom platsen förmodligen inte räcker till och kanske uppåt mot kraftagget.

Men hur skall man ha det optimalt? I min burk så tar främre fläkt in luft och bakre blåser ut (2 x 140mm).
Kör allt orginal, inget clockat.

Tack på förhand!

/E

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Hedersmedlem

Du ser på vilket håll fläkten är tänkt att blåsa på om du kollar på rotorbladen. De skall ju skopa vidare luften i en riktning. Bra att tänka på vid alla fläktinstallationer.

Din kylare skall i ditt fall skall vara vänd så att fläkten sticker ut på andra sidan än din utblåsfläkt i chassit. Alltså skall kylarfläkten för processorn sitta över RAMminnena. Fläkten trycker nämligen lut genom flänsen och denna varma luft skall helst snabbt ur chassit, alltså till chassiutblåset du har väldigt nära bakom.

Ett alternativ är att sätta fläkten så att den blåser luften uppåt i chassit om du har ett bra utsug ur chassit även i denna riktning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ok då ska vi hem och se om den går över minnena - finns ingen fläktplats i övre delen.
Tack för det snabba svaret

Mvh E

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb