SSD 120gb Raid0 eller 2 separata?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

SSD 120gb Raid0 eller 2 separata?

Har fixat 2 OCZ Agility 3 SSD's, och nu undrar jag vad som kommer ge mig bäst valuta för dom. Känner att jag måste fråga vad som är bäst för mig personligen då dom enda jag sett som har flera ssd's är folk med för mycket pengar som kör dom i raid0 för att det ser ballt ut i forumsignaturen.

Alternativ 1, som jag är mest inriktad på, är att använda en för OS och applikationer (windows, steam, trillian, antivirus, drivers) och en för onlinespel som jag spelar ofta, (LoL, Brink, SC2, kommande Tera, SWToR, GW2, PSO2, osv) Samt kanske fraps? Ställer mig dock lite osäker till fraps, vill inte plugga igen ssd'n med massa stora inspelningsfiler trots att jag kommer flytta över dom till lagringsdisk senare. Har även en 7200rpm 500gb's (nuvarande os-disken) som jag ska ha till singleplayer/offline-spel och stora program, och en 2tb för lagring av filmer, bilder, musik.

Alternativ 2 är att köra båda SSD i raid0 och ha os + applikationer + spel på. Jag är inte så jävla teknisk så jag vet inte ens om jag är kapabel till att pilla ihop ett raid array, (inte läst på så mycket om det heller så jag är osäker på kompetensen som krävs) Men då får jag ju bara hälften av lagringsmöjligheten och raid0 ska väl ändå bara märkbart påverka skriv-hastigheten och inte läs-hastigheten?

Så frågorna är, kommer spelen läsas lika snabbt som om dom var på samma ssd som windows, även om dom är på 2 separata ssds?
Utrymme på datorn är inget problem, men jag vill ju att så mycket som möjligt ska kunna köras så snabbt som möjligt, så jag har nog hellre 50gb på varje ssd än krämar in 100 på en enda, då prestandan är relativ till hur stor procent av disken som har data, eller hur?

Tack på förhand!