5400 rpm eller 7200 rpm

Permalänk
Medlem

5400 rpm eller 7200 rpm

Hej!

Jag är i behov av en ny hårddisk, men jag vet inte riktigt om jag skall köpa en http://www.inet.se/artikel/4303754/1tb-western-digital-caviar-green med 5400 rpm.

är det stor skillnad mellan 5400 och 7200?
(Jag har bara SATA 3.0 Gbit/s på mitt moderkort annars hade jag valt en annan hårddisk)

Just nu har jag en hårddisk på 7200 rpm (320 gb). Kommer jag få ungefär samma värden på en 5400 rpm hårddisk?

Permalänk
Medlem

OS/program/spel 7200rpm
Lagring 5400rpm

Permalänk
Medlem

5400RPM diskar har högre access fördröjning, men det är ofta inte så stor skillnad på hantering av stora filer. En modern 5400 kommer att vara bättre på hantera större filer än din nuvarande disk, till exempel filmer - men kan vara långsammare på små snabba job, som att ladda program och spel.

Permalänk
Medlem

Ifall den är för spel/systemdisk så skulle jag köpt en 7200RPM. Är inte så mycket dyrare men ger ändå en del extra prestanda.

Permalänk
Medlem

hade tänkt att uppgradera datorn till hösten och då blir det väl en 7200 rpm HDD
och med tanke på att jag bara har en SATA 3,0 Gbits/s så är det kanske inte värt att köpa en med 7200 rpm om jag senare skall uppgradera datorn till ett moderkort med SATA 6,0 Gbits/s?

men klarar jag mig till dess med en 5200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

och med tanke på att jag bara har en SATA 3,0 Gbits/s så är det kanske inte värt att köpa en med 7200 rpm om jag senare skall uppgradera datorn till ett moderkort med SATA 6,0 Gbits/s?

Det finns inte en enda 7200 HDD på marknaden som använder SATA 1.5 gbps till kapacitet. Och vi ligger med sannolikhet minst 10 år från att använda 3.0 till kapacitet.

6gbps är för att tillåta snabbare SSDs, och är inte relevant för HDDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Det finns inte en enda 7200 HDD på marknaden som använder SATA 1.5 gbps till kapacitet. Och vi ligger med sannolikhet minst 10 år från att använda 3.0 till kapacitet.

6gbps är för att tillåta snabbare SSDs, och är inte relevant för HDDs.

ok, då vet jag det

men går det att använda en HDD som har SATA 6,0 Gbit/s i ett moderkort som bara har 3,0 Gbit/s?
det gör det inte va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

ok, då vet jag det

men går det att använda en HDD som har SATA 6,0 Gbit/s i ett moderkort som bara har 3,0 Gbit/s?
det gör det inte va?

Är bakåtkompatibelt så det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

ok, då vet jag det

men går det att använda en HDD som har SATA 6,0 Gbit/s i ett moderkort som bara har 3,0 Gbit/s?
det gör det inte va?

Det funkar kalas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

men går det att använda en HDD som har SATA 6,0 Gbit/s i ett moderkort som bara har 3,0 Gbit/s?
det gör det inte va?

SATA precis som USB och PCI-E är explicit gjort för att fungera mellan versioner.

När versioner blandas, kommer kommunikationen mellan de två enheterna att göras i den högsta version som båda klarar av.
(dvs en SATA 6 HDD kommer att göra i SATA 3 läge på en SATA 3 port)

Permalänk
Medlem

härligt

då tar jag och köper en med 7200 rpm och SATA 6,0 Gbit/s (mycket billigare än 3,0 Gbit/s)
http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Våre jag dig skulle jag köpa samsung f3 billigare likvärdig sen köra wd green 2tb som lagring

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Våre jag dig skulle jag köpa samsung f3 billigare likvärdig sen köra wd green 2tb som lagring

hmm, jag vet inte, den har inte fått så bra recensioner till skillnad från WD Caviar Black :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

hmm, jag vet inte, den har inte fått så bra recensioner till skillnad från WD Caviar Black :S

På 1TB modellerna skiljer det inte mycket mellan en Spinpoint och en Caviar Black, i många fall är Spinpointen bättre.
Kollar du däremot på en 2TB Caviar Black så är skillnaden ganska stor där 2TB blacken är upp till 50% snabbare än 1TB varianten i många tester.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.

Jag tänkte skaffa en mac mini och tänkte ha den som HTPC, ska jag köra på 5400 eller 7200 rpm i den interna hårddisken? När jag sen väljer att köpa externa diskar (för mer utrymme, eller en nas-server), vad ska jag då välja i dem? 5400 eller 7200?

Tanken är att endast se på filmer i 1080, lyssna på musik och då och då Photoshop. Men inga spel o sånna grejer.

tacksam för svar.