Corsair 650D, låter som ett reaplan?

Permalänk
Medlem

Corsair 650D, låter som ett reaplan?

Hej.

Har problem med 200mm fläktarna i mitt Corsair Obsidian 650D, speciellt den i fronten som för ett himla väsen! Misstänker att det bildas turbulens när den suger in luft mellan dammfiltret och utstansningen i chassit, spelar ingen roll vilken hastighet på fläktkontrollen jag testar med. Jag tänkte montera andra fläktar istället men det sitter ju inga fästen för annat än 200mm fläktar, och utbudet 200mm fläktar är minst sagt begränsat. Ska man ta fram dremeln och kapa bort galllret eller vad ska man göra för att få slut på detta väsen? Någon med 650D som upplever samma problem?

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Hej.

Har problem med 200mm fläktarna i mitt Corsair Obsidian 650D, speciellt den i fronten som för ett himla väsen! Misstänker att det bildas turbulens när den suger in luft mellan dammfiltret och utstansningen i chassit, spelar ingen roll vilken hastighet på fläktkontrollen jag testar med. Jag tänkte montera andra fläktar istället men det sitter ju inga fästen för annat än 200mm fläktar, och utbudet 200mm fläktar är minst sagt begränsat. Ska man ta fram dremeln och kapa bort galllret eller vad ska man göra för att få slut på detta väsen? Någon med 650D som upplever samma problem?

Jag har samma problem , de låter väldigt mycket, men jag har inte gjort något emot de

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Hej.

Har problem med 200mm fläktarna i mitt Corsair Obsidian 650D, speciellt den i fronten som för ett himla väsen! Misstänker att det bildas turbulens när den suger in luft mellan dammfiltret och utstansningen i chassit, spelar ingen roll vilken hastighet på fläktkontrollen jag testar med. Jag tänkte montera andra fläktar istället men det sitter ju inga fästen för annat än 200mm fläktar, och utbudet 200mm fläktar är minst sagt begränsat. Ska man ta fram dremeln och kapa bort galllret eller vad ska man göra för att få slut på detta väsen? Någon med 650D som upplever samma problem?

Jo, de där 200 mm fläktarna som Corsair skickade med var inte mycket att hänga i julgranen. De samlar damm i min bokhylla nu. Det är tyvärr rätt svårt att hitta kvalitativa 200 mm fläktar...

Jag bytte takfläkten mot 2 st 140 mm Noiseblocker PK-3 (sitter på en radiator för vattenkylning) samt frontfläkten mot en bitfenix 200 mm:
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3314
Den är en klar förbättring mot Corsairs fläktar och är också bara 20 mm tjock så du kan fortfarande ha kvar hårddiskburarna i det främre läget. Ett problem med den (och även Xigmatek fläkten om du funderar på den) är att "fästöronen" på fläkten finns bara på utblåssidan vilket gör det lite trixigt att montera den som ett insug. Du får spänna fläktramen mot gallret och riskerar att överföra vibrationer samt att fläktbladen kanske snuddar vid gallret. Jag löste problemet med att köpa 4 st 15 mm M4 plastdistanser här och montera mellan fläktens "öron" och de vibrationsdämpande fästena i chassit.
http://www.electrokit.se (Site verkar nere för ögonblicket?)
Funkade klockers för mig och nu kan jag nästan inte höra om min dator är på. Jag hade tänkt lägga upp en bygglogg om min 650D vattenkylning, men det har inte blivit av ännu...

Förresten: den där medföljande fläktkontrollern var junk. Kolla så att det inte är den som gör att fläktarna låter ännu värre.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Förresten: den där medföljande fläktkontrollern var junk. Kolla så att det inte är den som gör att fläktarna låter ännu värre.

Vadå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Vadå då?

Första revisionen av chassit (CC650DW) kom med en fläktkontroller som hade lite problem. Min var en sån. Det åtgärdades i senare leveranser (CC650DW-1). De som hade problem fick ett sånt här kit för att rätta till problemet:
http://www.corsair.com/cases/case-accessories/obsidian-series...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Jag beställde två stycken Spectre fläktar 200mm nu, ska kika närmare på en lösning med distanser när jag fått fläktarna :). Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Första revisionen av chassit (CC650DW) kom med en fläktkontroller som hade lite problem. Min var en sån. Det åtgärdades i senare leveranser (CC650DW-1). De som hade problem fick ett sånt här kit för att rätta till problemet:
http://www.corsair.com/cases/case-accessories/obsidian-series...

Hur kan man se vilken modell man har? Beställde en sån där, gratis ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Jo, de där 200 mm fläktarna som Corsair skickade med var inte mycket att hänga i julgranen. De samlar damm i min bokhylla nu. Det är tyvärr rätt svårt att hitta kvalitativa 200 mm fläktar...

Jag bytte takfläkten mot 2 st 140 mm Noiseblocker PK-3 (sitter på en radiator för vattenkylning) samt frontfläkten mot en bitfenix 200 mm:
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3314
Den är en klar förbättring mot Corsairs fläktar och är också bara 20 mm tjock så du kan fortfarande ha kvar hårddiskburarna i det främre läget. Ett problem med den (och även Xigmatek fläkten om du funderar på den) är att "fästöronen" på fläkten finns bara på utblåssidan vilket gör det lite trixigt att montera den som ett insug. Du får spänna fläktramen mot gallret och riskerar att överföra vibrationer samt att fläktbladen kanske snuddar vid gallret. Jag löste problemet med att köpa 4 st 15 mm M4 plastdistanser här och montera mellan fläktens "öron" och de vibrationsdämpande fästena i chassit.
http://www.electrokit.se (Site verkar nere för ögonblicket?)
Funkade klockers för mig och nu kan jag nästan inte höra om min dator är på. Jag hade tänkt lägga upp en bygglogg om min 650D vattenkylning, men det har inte blivit av ännu...

Förresten: den där medföljande fläktkontrollern var junk. Kolla så att det inte är den som gör att fläktarna låter ännu värre.

Hej,

Jag får snart hem mitt 650D och ska precis beställa en 200mm fläkt. I dagsläget verkar det ju bara vara alternativen med antingen BitFenix eller Zigmatek då dessa är dem enda med 20mm djup och passar utan att man behöver modifiera chassit.

Vilken tror du är bäst? På Bitfenix hemsida står det CFM 47,4. På Zigmatek står det 76 CFM. Dock så är den enda Zigmatek fläkten jag hittar en orange led på CDON.

Utöver plastdistanser - behöver jag nya skruvar som är lite längre iom att fästöronen sitter på fel hål för att montera dessa som insug? Vilka skruvar använde du? Var får man tag i längre chassifläktskruvar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaba:

Hej,

Jag får snart hem mitt 650D och ska precis beställa en 200mm fläkt. I dagsläget verkar det ju bara vara alternativen med antingen BitFenix eller Zigmatek då dessa är dem enda med 20mm djup och passar utan att man behöver modifiera chassit.

Vilken tror du är bäst? På Bitfenix hemsida står det CFM 47,4. På Zigmatek står det 76 CFM. Dock så är den enda Zigmatek fläkten jag hittar en orange led på CDON.

Utöver plastdistanser - behöver jag nya skruvar som är lite längre iom att fästöronen sitter på fel hål för att montera dessa som insug? Vilka skruvar använde du? Var får man tag i längre chassifläktskruvar?

Tack på förhand!

Hej!

Jag ville undvika en LED så det var därför jag valde Bitfenix fläkten. Den är ok, men man kan höra motorn en aning när man plockar bort det främre dammfiltret. Prova gärna med Xigmatek fläkten. Jag

Jag måttade mina skruvar ikväll. Verkar vara M4x28. Oklart var jag fick en så udda längd ifrån då 25 eller 30 är ju det vanligaste. Kan hända att jag fick dem med min Koolance radiator som hade M4 gäng? I vilket fall som helst så måste skruvarna vara minst 25 mm men 30 räcker alla gånger. Det kan vara lite tajt med att ha hårddiskburarna i det främre läget. Jag satte muttrarna på insidan och de tar i hårddiskburen när man sätter dem på plats så man får "vicka in dem" alternativt skruva dit fläkten efter att burarna är på plats. Jag använde dock ett par gummibrickor som gjorde att fläkten kom längre ut mot hårddiskarna. Om du skippar brickorna och kör med 25 mm skruvar så kanske buren precis går fritt. Ett annat alternativ är att använda platta/försänkta skallar på skruvarna och sen sätta muttrarna och vad som eventuellt sticker ut av skruven på andra sidan.
Jag har ett par bilder här så du kan se hur det ser ut för mig med mina 28 mm skruvar:
http://imgur.com/dXnTu
http://imgur.com/wbw5Q

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware