Hårdisk stänger av sig själv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Hårdisk stänger av sig själv

Hej jag har ett problem med en utav mina 5 hårddiskar, den stänger av sig själv efter att vart inaktiv i x antal minuter, vilket måhända kanske är bra för miljön men något som blir jobbigt i längden då ex mediaspelaren ska Streama film och måste vänta 5-10 sec på att den ska gå igång. Jag vet att man brukar ställa in hur lång tid det ska ta för en inaktiv disk att stänga av sig, denna siffra är satt på 0 minuter = alltid på men trots det stänger hårddisken av sig, till skillnad från de andra diskarna som alltid är på, precis som det är inställt och som jag tycker att det bör fungera!! Disken i fråga är en intern monterad samsung ego Green F4 2tb. (värt att notera att min andra F4'a 2TB inte har detta problem så det verkar
Inte vara produkt relaterat)

Tacksam för all hjälp och tips som jag kan få!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Det är en green-disk, de ska göra det och är ställda så i sin firmware. Finns speciella verktyg för att stänga av det för WD, vet inte hur det ser ut med Samsung.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Zcenicx:

Det är en green-disk, de ska göra det och är ställda så i sin firmware. Finns speciella verktyg för att stänga av det för WD, vet inte hur det ser ut med Samsung.

Det har jag svårt att tro. Varför går då enbart en utav mina två identiska hårddiskar detta? Båda är lagringsdiskar som inte belastas under många tillfällen och då bör båda gått i strömsparläge men det gör som sagt inte den andra. Ej heller mina andra hårddiskar (2st samsung f2or 1tb och 1 f3 1tb) går i viloläge, för de är inställda på att alltid vara igång!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Är de av samma revision med samma firmware?

Jag har 10 (!) WD Green-diskar kopplade till den här datorn, 6 st 2TB och 4 st 1.5TB, och jag kan säga redan nu att inte alla beter sig likadant. De nyare av dem idlar snabbt och de äldsta går inte in i idleläge alls om inte Windows tillåter det.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync