Två diskar med samma problem

Permalänk
Medlem

Två diskar med samma problem

För två veckor sedan fick jag problem med min första Segate 7200.12. Jag gjorde alla kontroller som var möjliga. Bytte sladdar, sata-portar, formaterade, diskkontroller. uppdaterade drivrutiner, bios och firmware osv. Inget hjälpte.

Problemet är lite skumt, disken segar, den tappar anslutning eller hittas inte utav Windows helt plötsligt och inte i bios heller ibland. Startar om datorn ett par gånger och då hittas den men blir seg ganska snabbt, speciellt om disken arbetar hårt. Disken har även haft ett par konstiga läten, klickljud..

Jag plockar ut disken i fem dagar för att skicka tillbaka den till Inet. Under dessa fem dagar hade jag inga problem med systemet och övriga diskar. På kvällen efter att jag skickat in disken till Inet så får min andra exakt LIKADANA disk SAMMA problem, och då hade jag inte pillat med något under dessa fem dagar. Varken drivrutiner eller ny hårdvara.

Ännu en gång kör jag alla kontroller utan att det avhjälper problemet. Jag bytte exempelvis sata-sladdarna på alla mina diskar med varandra så varje disk fick en ny sladd samt ny sata-port, men efter en reboot så hade samma disk samma problem.

Så vad kan slutsatsen vara? Maximalt otur med två likadana diskar utav ett uberdåligt märke? Har haft diskarna i runt 2 år, inköpte med 2-3 månaders mellanrum från två olika butiker. Ena disken har jag laddat hem saker till medan andra disken har jag enbart haft som lagring, så den har inte jobbat alls hårt under dessa två åren.

Men liksom, vad är oddsen att två likadana diskar får samma problem under en två veckors period? Eller kan något annat vara problemet? Det är lite svårt att köra diskkontroller osv eftersom diskarna dör mitt i.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vad säger tillverkarens diagnosprogg?

Inte mycket eftersom disken inte hittas Och när den väl hittar så dör den mitt under testet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

testat de i någon annan dator ? eller dockstation ?

Permalänk
Medlem

Ska göra imorgon, har en kompis här på LAN nu. Men samtidigt känns det konstigt att övriga diskar fungerar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ev. kan det vara glappkontakt

Glapp var? Glapp på två sladdar? Två diskar? Två sata-portar?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tex En av strömkablarnas kontakter var glapp i mitt förra nätagg. Man såg EJ skador utan märket att det alltid var den kontakten som diskar alltid hade problem med.

Permalänk
Medlem

Det är inte problem med strömsladden, har provat två olika. Det är inte sata-sladden då jag provat tre olika. Det är inte en specifik sata-port då jag provat olika där med.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Lösning på problemet

Jag googlade och såg att väldigt många hade samma problem. Det verkar bero på något som heter "Link Power Management". Det är en slags energisparfunktion som reglerar watt till SATA enheterna beroende på hur mycket dom jobbar. Denna ska altså stängas av.

Här är en länk till en beskrivning hur man stänger av "Link Power Management": http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Solution-C...

EDIT: Läste fel, trodde det va en SSD enhet som strulade för dig. I så fall vet jag inte.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.