Låg överföringshastighet Synology DS-211, optimeringsråd?

Permalänk
Medlem

Låg överföringshastighet Synology DS-211, optimeringsråd?

Hej!

Har precis fått hem min Synology DS-211 inkl. 2 st. 2TB Seagate SATA-600 64 MB Barr.Green ST2000DL003.
Installerade efter lite strul. Fann ej DS-211:an samt orange blink på "Status" för att sen efter några försök hittas och igång... Skumt.
Fixa iordning med Raid1 som val.

Kör DS-211:an inkopplad i en D-Link DI-524 router.
Kör datorn trådlöst och har inget annat som "tynger" nätet direkt.
Datorn är en Asus G1-s där datat som jag vill lagra ligger. Windows 7 Ultimate 64 bit.
Jag är inte ovan men ej expert på nätverk osv.

Får oerhört låga överföringshastigheter.
I Synology Assistant samt i deras egna OP DSM får jag typ 2-3 Kbit/s, har jag för mig...
Med Utforskaren får jag typ 2-2,5 Mbit/s.

Har Ni något tips om optimerings guide, inställningsråd eller dylikt?

Kommer läsa mer i bruksanvisningen/hemsidan men tycker mig ej hitta några exakta råd där.
Bara haft igång i ett dygn knappt nu, men vill få det så bra som möjligt - så EXPERTER ge mig Era råd och tips!

Mvh
Pa

Permalänk
Medlem

Testa koppla datorn med en sladd till routern och se vad du får för hastigheter.

Googlar man lite på routern så verkar det vara många som har problem med det trådlösa och flera anslutningar samtidigt så skulle tippa på att en ny router kommer lösa dit problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Är det bara att dra en nätverkskabel direkt mellan DS-211:an och datorn?
Någon inställning eller används samma inställningar som när jag nu kör nätverket?

Någon annan som kör Synology tillsammans med D-link router och får bra överföringshastigheter?
Tips på bra andra prisvärda routrar?

Många följd frågor blir det och än går det segt och jäklas...
(Flyttar filer på NAS:et med utforskaren nu och ligger på 1 Mbit/s.)

Tack för alla Era råd.

Mvh
Pa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pa:

Tack för svaret.
Är det bara att dra en nätverkskabel direkt mellan DS-211:an och datorn?
Någon inställning eller används samma inställningar som när jag nu kör nätverket?

Någon annan som kör Synology tillsammans med D-link router och får bra överföringshastigheter?
Tips på bra andra prisvärda routrar?

Många följd frågor blir det och än går det segt och jäklas...
(Flyttar filer på NAS:et med utforskaren nu och ligger på 1 Mbit/s.)

Tack för alla Era råd.

Mvh
Pa

Tja, du ska nog inte dra en nätverkskabel direkt till NAS:en. Bättre att koppla in nätverkskabeln från datorn i en av routerns ethernetportar. Stäng av av det trådlösa i datorn först så att du garanterat kör över det trådade nätverket. Din dator borde då få en dynamisk IP från routern precis som vanligt. Prova sen att kopiera en fil från NAS till dator och dator till NAS. NAS till NAS genom Utforskaren kan ge dig orättvist dålig hastighet då datat går genom din dator i onödan för att sen gå tillbaka till NAS:en igen. (om jag nu inte misstar mig)

Menar du att du verkligen ligger på 1 Mbit (=Megabit) och inte 1 MB (=Megabyte) när du kör trådlöst? Det är en rätt stor skillnad. 1 MB i sekunden är inte bra, men med ett dåligt konfat trådlöst nätverk så kan det bli så lågt. 1 Mbit är katastrofdåligt.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware