Byta från RAID till AHCI temporärt utan att skada något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Byta från RAID till AHCI temporärt utan att skada något?

Sitter och velar om jag ska uppdatera firmware på min SSD eller inte, dock finns det en grej som hindrar det...

Jag kör min Intel SATA-kontroller i RAID, eftersom jag har 4 1TB-diskar i raid5 där, två partitioner i arrayen.
Ena partitionen där är dessutom TrueCryptad, likaså min SSD.

På Corsairs forum står det ganska tydligt att firmwaren inte går att uppdatera om SATA-kontrollern körs i RAID, och det står även att det inte funkar att köra från en Marvell-kontroller, vilket är den enda alternativa jag har.

Så, hur tycker ni jag ska gå tillväga? Jag har ett svagt minne av att jag tidigare bytt från RAID till AHCI och vice versa utan att stöta på några problem (förutom att raidarrayen är otillgänglig under tiden) men jag är inte helt säker, vet inte heller hur det blir med Truecrypt-partitioner i det fallet?

Någon med erfarenhet eller bättre insikt får gärna komma med kommentarer

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Bäst är nog att ta bort truecrypten så länge, eller om det nu går att flytta (vad vet jag). Sen kan du ta ut dina andra hårddiskar så att du bara har kvar SSDn, byter över till AHCI, uppgraderar till 1.3 firmwaren. Resetar bios, sätter hårddiskar i raid, installerar windows på SSDn om det är så du ska ha det, och efter ett par reboots så kopplar du in dina raidade diskar. Vet inte om man behöver bränna en skiva eller något med info om raid-partitioneringen eller något sånnt, okunnig inom raid men hoppas detta hjälper.

MVH Aura

PMa för djupare diskussioner ;)