Hårddisk som försvunnit

Permalänk
Medlem

Hårddisk som försvunnit

Tja!

Nu e det så att jag köpte mig en seagate barracuda 7200rpm 1tb och sedan innan har jag en äldre seagate barracude 7200rpm 500gb.

När jag kopplat in den nya disken och startade datorn kom "tryck på del för bios" skärmen upp men sen efter start sekvensen så får jag ett meddelande i nått med still: "Please insert bootable device and reboot", som det brukar stå om man inte har nått operativ system installerat.

Så jag startar om dator och inser att moderkortet inte längre hittar min gamla disk med windows 7 på. Så jag kopplade ur min nya och provade starta om och samma problem, den hittar bara min dvd-läsare och inget annat.

Så jag provade sata och strömförsörjningen från dvdn till min gamla disk för att se om det va fel på nån sata kabel eller nått, men det funkar heller inte. kopplade in min nya med samma sata och ström kontakt och moderkortet hittar den. nästa steg provade jag alla sex sata kontakter på mitt moderkort(asus p6x58d-e förresten) med min gamla disk men ingen av dom fann den. jag har lyssnat och disken snurrar och låter normalt.

Jag vet inte hur jag ska fortsätta med min felsökning. Jag förstår inte hur den gick från funktionell till osynlig utan att jag rörde den eller bios. Är det nått jag missat när det gäller att koppla in nya,tomma hårddiskar?

Uppskattar all hjälpa jag kan få!

Tack i förhand/

Robert

Permalänk

Vilken Seagate modell är det? Är det 7200.11 så är det en ökänd bugg. Här har du lösningen om du inte orkar skicka den till Seagate i USA: http://www.msfn.org/board/topic/128807-the-solution-for-seaga...

Sitter med samma problem och har alla grejorna för att fixa den men jag får inte terminalen att reagera på hårddisken.

Om du vill slippa att köpa en massa delar funkar en sådan här bra också:

http://www.24.se/usb-datakabel-nokia-ca42-p-1466.aspx?externa...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Hej, tack för ditt svar!

det är en 7200.11 :/

Ska läsa igenom noggrant några ggr på sidan du länka, verkar vara en del steg. Men harru några tips eller nått man borde tänka på om man ska göra det här? kan jag lösa buggen om jag lyckas få disken fungerande igen?