raid som backup?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

raid som backup?

jag tänkte börja göra backup på en av mina diskar och funderade på raid1.

sen läste jag att raid inte är någon riktig backup då felen som gör att disken inte fungerar oftast speglas till den andra disken.

så min fråga är då, vad anser ni vara bästa sättet att köra backup på? något program? hårdvara av något slag? raid?

tacksam för alla svar jag kan få!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Backup till redundanta diskar är helt OK.

Finns de som tror att om man kör RAID så behövs inte backup däfföatt dom tror att man aldrig förlorar data me RAID vikke e fel.

De däringa du säger att diskfel speglas i RAID1 för du gärna förklara - länkar?

Backup duger vart fan som helst bara de e backup oavsett om den hamnar på RAIDade diskar eller ej.

Själv backar ja mina femmor till andra femmor däfföatt ja inte orkar fumla runt med enskilda diskar hitan å ditan. Backup ska va enkelt att sköta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

läste någon tråd i detta forum där ett par personer skrev att de flesta fel var "klusterfel" eller något och att det då speglades till den andra disken (men vad vet jag..)

jo att backup duger vet jag men du har inget tips på vad som är bra/smidigt osv?

och vad menar du med att du gör backup på dina femmor till andra femmor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

RAID är inte backup som sagt. Om du får data-fel, får in nått skit som ställer till det eller om du själv raderar prylar på fyllan och villan så kommer du får samma fel rakt över. Där är det backup (alt snapshots) som gäller.
RAID är bra om du har en kritisk server som MÅSTE vara uppe hela tiden. Dör en disk kör du in en hotspare under tiden. På en hemma-server kanske det oftast inte är så nödvändigt med hög uptime, att plocka ner burken och köra in ny disk med backupen kanske inte gör nått direkt. Det är ju inte som om 100000 bankkunder väntar på att betala sin räkningar.

Jag tror du behöver titta över vad du har för lagring som behöver backas upp och vad som kan passa som backup. Ett gäng mindre diskar i raid kanske kan slukas av en ny billig stor disk som backup. Duger gott som hemma-lösning.

"och vad menar du med att du gör backup på dina femmor till andra femmor?"

Han menar att han backup:ar sin(a) raid5-array(er) till annan backup i raid5.

Ett tips också: Varken raid eller backup hemma säkrar dig mot brand eller inbrott. Backup:a därför det absolut mest kritiska på din kompis server eller någon molntjänst. Om du kommer hem och allt är borta, har du iaf det absolut viktigaste på annan plats.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

jag vill göra backup på hårddisken där jag har privata dokument och bilder osv.

och det är inte för brand och inbrott jag gör backup utan mer för att jag inte litar på hårddiskar, dvs om disken går sönder så vill jag ha det på backup så att jag inte förlorar det.

och vad som kan passa som backup är anledningen till att jag skapade den här tråden för att ni skulle kunna komma med råd och tips om vad jag skall köra som backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Backa till singledisk - billigast/enklast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

vad innebär "backa till singeldisk"? och hur gör man en backup till "singeldisk"?