Min SSD seg jämfört med andras

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jan 2011

Min SSD seg jämfört med andras

Det finns 6 olika SATA kontakter på mitt moderkort (spec står i sign) och SSD disken sitter i första SATA kontakten. De 2 första kontakterna är Vita som kabeln, och de resterande 4 är svarta. Är det nån skillnad på alla kablar man får med? Alla jag gick med är vita, är det nån skillnad på dem?

Nu efter ACHI fixat, på HDD tune blev det inte nån skillnad, men på AS SSD blev det lite skillnad iaf, men inte så mycket som jag vill att det ska vara.

Edit: Har kollat i moderkorts manualen nu, och dem 2 vita kontakterna är 6gb/s och dem 4svarta är 3gb/s, Jag har min SSD i första kontakten och min HDD i andra, så det ska inte vara nå problem, kollade även upp kablarna, det står 6gb/s på dem så det ska inte heller vara nått problem.

När jag fixade ACHI följde jag denna guide http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-... , startade om datorn, intallerade drivrutinerna automatiskt sen starta om igen. Sen blev SSDn lite snabbare. Fast inte tillräckligt snabb.

Nån som har nå tips på vad jag ska göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
U-sala
Registrerad
Sep 2009

jag vet inte om du testat det såkallade trimmet som ssd fungerar med?

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=84677

tror det kan vara användbart.

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jan 2011

Ska kolla upp det och komma med update!

Har aktiverat TRIM genom CMD nu, fast det går inge snabbare..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Har för mig att jag läste i en annan tråd att du hade en Corsair Force 3? I så fall ska du vara medveten om att sandforce-baserade diskar komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. As-ssd och cdm använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Gör du ett test med atto så kommer du att få bästa möjliga resultat. Du kan också ställa om cdm att testa med "all 0 fill" så kommer du att få mycket bättre resultat.

Sedan är det alltid bra att få se skärmdumpar av dina tester, svårt att avgöra hur det ligger till annars

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Frispel:

Har för mig att jag läste i en annan tråd att du hade en Corsair Force 3? I så fall ska du vara medveten om att sandforce-baserade diskar komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. As-ssd och cdm använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Gör du ett test med atto så kommer du att få bästa möjliga resultat. Du kan också ställa om cdm att testa med "all 0 fill" så kommer du att få mycket bättre resultat.

Sedan är det alltid bra att få se skärmdumpar av dina tester, svårt att avgöra hur det ligger till annars

hans force ligger lite i underkant med vissa andras. Verkar variera en hel del på dom tydligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Det verkar vara mest skrivdelen som segar, det är inte så att trådskaparen kört massa tester för att kontrollera att disken presterar som den ska? I så fall så kan disken hamnat i läget där den (tillfälligt) sänker farten för att inte slitas ut i förtid. Testprogram skriver ordentliga mängder data på kort tid. Använd disken normalt en vecka eller så och testa sedan en gång med as-ssd och se om det inte återhämtat sig.

Något är i alla fall inte som det ska om flertrådiga 4k-testet ger bättre resultat än det sekventiella!

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010

Jag bumpar den här tråden, då jag känner att min OCZ Solid 3 inte leverar som den bör heller.
Har uppdaterat senast firmware på den också.

What can I do?

En shot på det, tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av RakatKadaver:

Jag bumpar den här tråden, då jag känner att min OCZ Solid 3 inte leverar som den bör heller.
Har uppdaterat senast firmware på den också.

What can I do?

Din AS SSD bench är ungefär vad den ska ligga på, lite lågt kanske på write men inte mycket, din ATTO däremot ser långsam ut, vad har du för moderkort?

Edit: Och till trådskaparen, börja med att installera rätt drivrutiner till Sata portarna, just nu kör du på Microsofts istället för Intels.
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD55.html#/?div=Driver&os=...

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av TiasE:

Din AS SSD bench är ungefär vad den ska ligga på, lite lågt kanske på write men inte mycket, din ATTO däremot ser långsam ut, vad har du för moderkort?

Edit: Och till trådskaparen, börja med att installera rätt drivrutiner till Sata portarna, just nu kör du på Microsofts istället för Intels.
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD55.html#/?div=Driver&os=...

Åhfan, ja. Jag har nog gamla drivisar på moderkortet. Jag har : MSI P67A-C45 (B3).
Ska testa ladda hem de nya

En shot på det, tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jan 2011

Har laddat ner intels drivrutiner, den blev inte så mycket snabbare, lite snabbare i AS SSD men sämre i HD Tune. Jag vet inte hur man ska göra för att fixa med 1.3 firmwire , så om du har någon guide så kan du ju länka den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av NoobN:

Har laddat ner intels drivrutiner, den blev inte så mycket snabbare, lite snabbare i AS SSD men sämre i HD Tune. Jag vet inte hur man ska göra för att fixa med 1.3 firmwire , så om du har någon guide så kan du ju länka den.

Finns en alldeles utmärkt guide på Corsairs forum.
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?p=517845#post5...

Sen undrar jag, har du uppdaterat moderkortets firmware?
Vet inte vilken firmware du har på din men mitt moderkort som jag köpte i Juli hade en ganska gammal och det hade släppts 3 st nya efter den varav den ena ska fixa bättre Sata prestanda, om den gör skillnad eller ej vet jag inte eftersom jag drog in den på en gång.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Du har inte en del program igång i bakgrunden som använder SSDn då?
Söktjänster, antivirus skanningar, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jan 2011

Nej det har jag inte, nu fick jag min första BSOD också.. yippie