Returnera defekt vara på datorbutiken.com?

Permalänk

Returnera defekt vara på datorbutiken.com?

Är det någon som gjort det här, som kan ge lite info hur det går till?

Är det meningen att konsumenten skall betala frakt, hanterings avgift och sedan frakt igen för en vara som aldrig funkat... Dead on arrival så att säga???

Permalänk
Medlem

Tror det hela står väldigt utförligt på datorburikens egna hemsida.

Permalänk

Jag har läst och jag uppfattade det som jag skrev, vilket är helt fel.. enligt konsumtent lagen skall inte kunden debiteras om eventuell frakt kostnad ifall produkten var defekt vid leverans...

Bara ville höra folks upplevelser, inte fakta!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte betala nån frakt, du kan be dom skicka ut en fraktlapp.

Permalänk
Medlem

Lite smått gamalt tråd men kan skriva här... Tror jag.
Mitt nybestälda nätagg på datorbutiken är trasigt och nu fylde jag i en retur sedel men ska man vänta tills dom mailar en för det fanns ingen addres att skicka det på... eller står den nånstans och det är bara jag som har missat den?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett väldigt utförligt svar i mailen efter att jag fyllt i formulären på deras sida iaf.. det tog knappt en dag att få svaret. Sen fick jag ringa och beställa en fraktlapp också.

Permalänk

lånar tråden lite.. jag köpte ett moderkort från datorbutiken.com, testade det när jag fick det och var trasigt. Alltså dead on arrival. Jag brydde mig inte så mycket om det då jag var väldigt upptagen med flytt osv. Nån vecka senare testade jag moderkortet igen och fortfarande fick jag inte igång det. Jag testade senare med olika processorer, grafikkort, minnen.. allting tom chassi! Så jag felanmälde och skickade det till datorbutiken.. Ca en vecka senare får jag tillbaka moderkortet och i protokollet stod det att de hade fått igång det och t.o.m kört olika testprogram etc. Hur som helst så misstänkte jag att min prolle är icke kompatibel. Så jag köpte en ny processor. Och gissa vad, det fungerade inte heller.

Tillbaka till ämnet: jag misstänker att de luras eller något sånt. Jag vet att det låter löjligt, liksom varför skulle de luras för ett mobo som de kan reklamera i värsta fall? Jag har handlat av dem ett flertal ggr och min första kontakt med ang. trasigt moderkort är en besvikelse...

Ville bara skriva av mig. Reservation för stavfel.

EDIT: Det fixade sig. Det visade sig att mina processorer inte är kompatibla med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kan även vara så att det inte funkar med ditt nätagg vilket jag själv varit med om att moderkort inte startat men när man bytt nätagg så har det funkat.

Så kolla om det inte är så även i detta fallet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kan även vara så att det inte funkar med ditt nätagg vilket jag själv varit med om att moderkort inte startat men när man bytt nätagg så har det funkat.

Så kolla om det inte är så även i detta fallet?

glömde att nämna men även nätaggregat har man bytt

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
OK! Vad är det för moderkort vi pratar om och vilka processorer har du provat på det?

moderkortet är Abit VI7. Jag har testat med min P4 1,6 processor samt min nya processor Celeron D 2,53 GHZ. Båda är socket 478. Glömde tillägga att fläkten går på men ingen bild. När jag kopplade in provade jag även att köra utan minnen för att höra om moderkortet piper, vilket det inte gjorde.

Förslag?

EDIT: Hittade kompatibilitetssida. Så vitt jag förstår så klarar inte moderkortet de processorerna jag har eller?

http://www2.abit.com.tw/test_report/VI7/01.php

Permalänk
Medlem

Nope ser inte ut som att dina processorer är kompatibla så du får antingen köpa en processor till eller ett annat moderkort och Asrock gör billiga sådanan men sen om dom är bra det vet jag inget om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nope ser inte ut som att dina processorer är kompatibla så du får antingen köpa en processor till eller ett annat moderkort och Asrock gör billiga sådanan men sen om dom är bra det vet jag inget om.

schysst.. då vet man iaf vad felet är!

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Med andra ord har inte datorbutiken "lurat" dig som du skrev ovan? Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
schysst.. då vet man iaf vad felet är!

tack för hjälpen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Med andra ord har inte datorbutiken "lurat" dig som du skrev ovan? Eller?

nej absolut inte. My bad

Permalänk

lasse_legosoldat - Lägg dit en edit i första inlägget isf.

Permalänk

får man betala nån felsökningsavgift om man returnerar en produkt som det inte är fel på på datorbutiken? funderade på att skicka tillbaka ett par hörlurar (zalman theatre 6 5.1 surround) men vet inte om det är lönt då de bara kostade 375 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stor-Sven
får man betala nån felsökningsavgift om man returnerar en produkt som det inte är fel på på datorbutiken? funderade på att skicka tillbaka ett par hörlurar (zalman theatre 6 5.1 surround) men vet inte om det är lönt då de bara kostade 375 kr.

cred för att du lyckades hitta en tråd o skriva i men du glömde kolla på datorbutikens hemsida

Om returärendet ej är giltigt och kund fått frakt betalt i förväg (i normalfallet med fraktlapp) debiteras kund fraktkostnad både tur och retur. Om returanledningen är garanti, eller reklamation, och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garantin är utgången eller förverkad, tex pga ovarsamt eller felaktigt handhavande, utgår en avgift om 200:- exkl moms (250:- inkl moms) för hantering och nedlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stor-Sven
får man betala nån felsökningsavgift om man returnerar en produkt som det inte är fel på på datorbutiken? funderade på att skicka tillbaka ett par hörlurar (zalman theatre 6 5.1 surround) men vet inte om det är lönt då de bara kostade 375 kr.

Vad sägs om att felsöka innan du skickar in?

Ring deras kundtjänst och kolla villken typ av felsökning de vill att du utför.
Min teori är att om man gör de felsökningssteg de kräver, så kan de inte gärna påstå att prylen är felfri.