Skärmar med IPS-panel på frammarsch

Permalänk

har man testat IPS en gång så vill man aldrig mer se en TN skärm. usch fy.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Det som är mest lockande med en IPS är ju betrakningsvinkeln! Hatar min nuvarande skärm, kan inte tippa ner den något alls typ och om man ligger i sängen o kollar på film är nästan hela bilden svart -.-

Dock har jag inte 2k att lägga ut på en skärm atm, datorköpet kommer före!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

I förra veckan hade mina vänner å jag ett litet lan i 3 dagar å gissa vad de blev impade av färåtergivningen på en gammel 24" pva panel jämfört med deras benq å samsung 24" tn paneler.... så vem skulle tacka nej till en billigare ips panel ...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Köpte en Eizo 2431W för drygt 3år sedan, absolut bästa köpet jag gjort. Att så många nöjer sig med undermåliga TN-paneler till datorer som ofta kostar 10.000kr och uppåt är helt ofattbart för mig.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Avstängd

Har man tillräckligt med cash och är i behov av en sådan skärm, KÖP!

Jag nöjer mig med en BenQ G2220HD, spelar mest så..

Permalänk
Medlem

Har en gammal Samsung 193T ståendes.. slö som fan, men PVA-panelen har riktigt bra bild.. trots att den har ett antal år på nacken

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Holmb3rg:

Köpte en Eizo 2431W för drygt 3år sedan, absolut bästa köpet jag gjort. Att så många nöjer sig med undermåliga TN-paneler till datorer som ofta kostar 10.000kr och uppåt är helt ofattbart för mig.

På ett ställe som SweClockers är jag inte särskilt förvånad.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Men medelsvensson går ju efter siffror som står i specifikationerna och struntar i paneltyp, och väljer såklart det som har högst i kontrast, vad jag själv erfar.

Det är sant, dessutom ignorerar de okunniga den viktiga fördröjningen innan bilden påbörjas att rita upp, input lag, för den står sällan i specifikationerna över huvud taget!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Blir inga mer TN-paneler här.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Skulle tänka mig kunna skaffa, men vill ha 1920x1200 upplösning som helt är "ute" i dagsläget tack vare TV behovet.
Eftersom jag är van vid den där extra 4/3 aktiga stilen på widescreen och älskar utrymmet så kan jag inte se mig själv gå till riktig widescreen med glada minnen;O

Permalänk
Medlem

Skaffade en Dell U2311H för ett par månader sedan och det är en av de bästa investeringarna jag gjort. Dels kan det bero på att jag gick från en gammal 19" 1440x900 till denna och att jag fick den till ett mycket bra pris, jag ångrar mig verkligen inte då man ju sitter och ugglar rätt mycket framför skärmen ändå och då är det trevligt med IPS tycker jag, två st till står på önskelistan och en 27/30-tummare till WS också. Nackdelen med just denna skärm är väl att den bara är 16:9 men där den skall hamna är det inga stora problem vad jag ser.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Har man väl vant sig vid bra skärmar, oavsett om det är IPS eller *VA så är det svårt att gå över till sämre paneler sen. Köpte min första bra skärm 2004 och den står sig fortfarande bra mot nyare skärmar. Numera är det 3x24" IPS på skrivbordet och det är inget jag ångrar en endaste sekund. Bra bildskärmar (och skrivbord och andra tillbehör) gör användadet mycket roligare!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Förstår inte varför man skulle vilja ha IPS panel? Kanske för färgerna men betraktningsvinkel? sitter ni 1 meter åt vänster om skärmen?

1 m? Det räcker ju att man flyttar på huvudet lite för att färgerna ska börja skifta på en TN-panel.

Jag vill köpa en ny laptop med IPS- eller VA-panel, men det finns bara ett fåtal modeller på marknaden och de är dyra CAD-burkar som dessutom är svåra att få tag i. (Det finns också en 12" från Lenovo, men en så liten vill jag inte ha.)

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Köpte också en Dell U2311H i våras, och är grymt nöjd. Funderar på att skaffa en till att ha i porträttläge.

Min förra skärm (22" LG med TN) hade så kassa betraktningsvinklar att man knappt kunde luta sig tillbaka i stolen för att den blev så mörk.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Begriper inte riktigt varför betraktningsvinkel är av betydelse på just datorskärmar.. Jag har aldrig känt behov av att ställa mig bredvid fåtöljen när jag använder datorn.

Däremot så skulle de presentera spec på genomsnittlig inputlag.

Hade en samsung 22 tum TN som var populär när det begav sig. Det blev retur på den... tål inte färgskiftning om jag rör lite på huvet. Aldrig nånsin en TN igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Köpte också en Dell U2311H i våras, och är grymt nöjd. Funderar på att skaffa en till att ha i porträttläge.

Min förra skärm (22" LG med TN) hade så kassa betraktningsvinklar att man knappt kunde luta sig tillbaka i stolen för att den blev så mörk.

Det är därför jag har ett 4-ledat väggfäste till alla mina skärmar! Kvittar hur jag sitter, jag fixar den perfekta betrakningsvinkeln med en enkel förflyttning av skärmarna som är omöjlig med originalfot!

Och även om jag hade skaffat IPS så hade jag aldrig gjort mig av med mina väggfäste!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

1 m? Det räcker ju att man flyttar på huvudet lite för att färgerna ska börja skifta på en TN-panel.

Jag vill köpa en ny laptop med IPS- eller VA-panel, men det finns bara ett fåtal modeller på marknaden och de är dyra CAD-burkar som dessutom är svåra att få tag i. (Det finns också en 12" från Lenovo, men en så liten vill jag inte ha.)

För mig blir det ingen skillnad om jag inte har huvudet "utanför" skärmen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kosta på mig en IPS i dagsläget ändå då jag tycker dagens upplösningar är på tok för lågt. 3840x2160 vore något

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Byta ut CRT? Du kanske inte vet att det finns tusentals skärmar som slår ut dint CRT med hästlängder. Ska du bara kolla på svärta så kan jag skicka ett svart papper till dig sen kan du kolla.

Går inte att jämföra betrakningsvinklar, Upplösning, färgåtergivning mot en IPS.

Va?
Det finns ju inte en skärm (inom rimliga prisklasser, säg under 10k) som har en chans mot en bra CRT även om den är 10 år gammal.
Det man får med LCD är tunnare, större och strömsnålare.
Men i ren bildkvalitet är det ett steg tillbaka.

Betraktningsvinklar, upplösning (per tum) och färgåtergivning på en vettig CRT från 2000 slår alla plattskärmar idag som kostar under 10.000.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att använda en TN panel, men min HPZ24Rw är klart trevligare att sitta vid.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt en skärm med TN-panel, gick direkt från CRT till en LCD med PVA-panel och därefter till en med IPS-panel. Var mycket jobb att hitta en prisvärd skärm som inte hade TN-panel när jag köpte min första LCD-skärm, men idag finns det gott om bra alternativ.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker det är lite naivt att säga att "folk inte fattar att TNpaneler är kass". Det handlar till stor del om vad man är van vid.

Själv sitter jag framför en TNskärm och är nöjd, men börjar jag använda IPS ett tag så kommer jag säkerligen inte gilla min nuvarande skärm längre. Men varför skulle jag vilja bli mer kräsen? Det kostar bara mer pengar. Är man i behov av exakt färgåtergivning så är kanske inte en TNskärm är optimalt oavsett vad man är van vid, men för spel, surf, film och en hel del annat bruk fungerar faktiskt TNpaneler ypperligt så länge man inte vant sig vid något annat.
Jag tänker tillbaka på tiden när man satt med en 15"-skärm med urusel upplösning och skulle inte vilja gå tillbaka till detta, men medan man hade dessa grejer var man ju nöjd. Jag krävde inte fullHD och 24" för 10-15 år sedan även om det kanske gick att få tag i.
Samma sak gäller ljudsystem. Hade jag skaffat ett kanondyrt ljudsystem så hade jag inte velat byta ner mig igen, men så länge man är nöjd med ett billigt system så är det bara onödiga pengar att uppgradera sig. Det enda man gör då är att höja sin acceptansribba. Är denna ribba låg så är det ju snarare en fördel för en för man kommer undan med billigare produkter och kan ändå bli nöjd.

Hahaha!
Vet precis vad du menar! Detta har jag märkt när det gäller ljud. Har ägt lite olika hörlurar genom åren och tyckt att varje uppgradering har låtit gudomligt jämfört med den förra. Förut hade jag ett steelseries siberia v2 som jag tyckte om väldigt mycket men det gick tyvärr sönder och därefter köpte jag ett logitech g35 som jag tyckte var mycket bättre och nu kan jag absolut inte tänka mig att gå tillbaka till något sämre. Antar att det är precis samma sak med skärmar och bildkvalitet också. Jag har en TN-panel för tillfället och tycker att bilden är väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;11244378']Har aldrig ägt en skärm med TN-panel, gick direkt från CRT till en LCD med PVA-panel och därefter till en med IPS-panel. Var mycket jobb att hitta en prisvärd skärm som inte hade TN-panel när jag köpte min första LCD-skärm, men idag finns det gott om bra alternativ.

Samma här, Samsung 959NF. Efter den blev det en LG 245WP med PVA, är riktigt nöjd! Skulle den haft 120hz så skulle den vara svår att slita sig från

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan92:

Hahaha!
Vet precis vad du menar! Detta har jag märkt när det gäller ljud. Har ägt lite olika hörlurar genom åren och tyckt att varje uppgradering har låtit gudomligt jämfört med den förra. Förut hade jag ett steelseries siberia v2 som jag tyckte om väldigt mycket men det gick tyvärr sönder och därefter köpte jag ett logitech g35 som jag tyckte var mycket bättre och nu kan jag absolut inte tänka mig att gå tillbaka till något sämre. Antar att det är precis samma sak med skärmar och bildkvalitet också. Jag har en TN-panel för tillfället och tycker att bilden är väldigt bra

Blivit samma här >_< Hade siberia v1 och jag bara älskade ljudet nu har jag V2 och jag fattar inte hur jag kunde tycka att ljudet lät bra i dem? Sen får jag väl skaffa ett bättre ljud än V2!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Va?
Det finns ju inte en skärm (inom rimliga prisklasser, säg under 10k) som har en chans mot en bra CRT även om den är 10 år gammal.
Det man får med LCD är tunnare, större och strömsnålare.
Men i ren bildkvalitet är det ett steg tillbaka.

Betraktningsvinklar, upplösning (per tum) och färgåtergivning på en vettig CRT från 2000 slår alla plattskärmar idag som kostar under 10.000.

Jo, eller hur..
Backa upp ditt påstående med en vettig review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är ett problem för att widescreenskärmar över 21,5 tum är tillräckligt breda för att du ska få färgskiftningar mellan skärmens kanter och centrum, trots att du sitter helt optimalt!

Då ska det allt va en riktigt risig panel?

Skrivet av ford:

Hade en samsung 22 tum TN som var populär när det begav sig. Det blev retur på den... tål inte färgskiftning om jag rör lite på huvet. Aldrig nånsin en TN igen.

Sitter framför ips paneler på jobbet men har en lg 22" (tn) vid burken hemma. Har inga problem med färskiftningar o är inte speciellt känslig för betraktningsvinkeln åt sidan. Upp o ned är sämre, men så ser jag ju aldrig på skärmen.

Såg att någon annan skrev ang betraktningsvinklar för programerare med flera skärmar..
(orkar inte leta då jag skriver från iphonen)

Visst finns ju alltid "extremfall".
På arbetet när jag har 4st 24" skärmar som jag vrider lite mot mig trotts att det är ips.

Tycker det är lite "mode" på swec att såga tn paneler. Visst är de naturligtvis inte alls lika bra som ips (vilket skulle vara väldigt märkligt då de är mycket billigare) men att alla tn paneler är helt kass tycker jag är lite bs.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut kunna tänka mig en IPS-skärm, men kravet är att ramen är vit.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigRedMachine:

Jo, eller hur..
Backa upp ditt påstående med en vettig review.

Öh, jag känner mig rätt tagen på sängen.
Hade inte väntat mig att någon skulle argumentera emot.
Jag har ingen aning om vart det skulle finnas den typen av recensioner eller jämförelser, jag trodde att det var allmän kunskap.

Om du är väldigt intresserad kan du nog leta runt själv.
Jag har bättre saker för mig än att leta reda på information jag redan känner till och har personlig erfarenhet av.