Hur pass överdrivet är detta nätagget?

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

jag hade tänkt att skaffa en ny dator inom en snar framtid och läser på om just nätaggregat. Min fråga är då vad skillnaden är mellan en 80+ och en 80+ gold.

Kommer jag märka av skillnaden? Är det värt att lägga på priset för att skaffa en gold istället? Vad är det som egentligen gör att det är bättre med en gold?

80 PLUS Test Type 115 V Internal Non-Redundant 230 V Internal Redundant
Fraction of Rated Load 20% 50% 100% 20% 50% 100%
80 PLUS 80% 80% 80% Not defined
80 PLUS Bronze 82% 85% 82% 81% 85% 81%
80 PLUS Silver 85% 88% 85% 85% 89% 85%
80 PLUS Gold 87% 90% 87% 88% 92% 88%
80 PLUS Platinum 90% 92% 89% 90% 94% 91%

http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS#Efficiency_level_certifi...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Läs min signatur.

Jag är inte orolig för att det inte ska palla med, men borde gå något tystare och lugnare om jag kör på ett 1200w agg istället = längre livstid? Vill ju gärna ha något som håller för framtida byggen också eftersom garantin är 7 år så lär det ju räcka till åtminstone 2-3 byggen till.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av whiskerer:

Jag är inte orolig för att det inte ska palla med, men borde gå något tystare och lugnare om jag kör på ett 1200w agg istället = längre livstid? Vill ju gärna ha något som håller för framtida byggen också eftersom garantin är 7 år så lär det ju räcka till åtminstone 2-3 byggen till.

Jag belastar aldrig agget mer än kanske 75% med datorn i sig, och den drar mer ström än den du tänker bygga. Det finns marginaler och det finns overkill, du tittar på det senare med 1,2 kW till den burken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag antar att min setup kommer belasta ungefär likvärdigt med din? Upplever du ljudnivån som hög?

funderar på R3 alternativt XL då de verkar vara ganska bra i förhållande till pris. Är orolig för att det kanske blir lite väl trångt i R3 dock, men samtidigt har jag läst att den har bättre potential när det gäller luftflöde än XL

Permalänk
Antielefant

Nej, tvärt om är agget knäpptyst. Möjligt att det varvar upp under maxlast men det överröstar då inte ett 570 - oavsett modell - som då också ligger i absolut maxlast.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

mina gtx 570 är referens design så de lär nog låta lite grann, därav vill jag gärna ha ett chassi med ljuddämpning samt hålla ner generella ljudnivån i övrigt.

Permalänk
Medlem

Du borde klara dig på en sån här om du inte ska ha alltför mkt extra hdd's etc. http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w inte märkt av fläkten från agget ännu, dock så har jag en hel del fläktar i mitt system.

Det blir lite billigare med, Corsair må ha bra agg men de tar allt ut lite väl mkt pengar bara för att deras märke står på

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Du borde klara dig på en sån här om du inte ska ha alltför mkt extra hdd's etc. http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w inte märkt av fläkten från agget ännu, dock så har jag en hel del fläktar i mitt system.

Det blir lite billigare med, Corsair må ha bra agg men de tar allt ut lite väl mkt pengar bara för att deras märke står på

Det agget är dock högljutt jämfört med corsairs.

Permalänk
Medlem

lite så känner jag också, mycket betala för märket. Tyvärr vågar jag inte gå ner till 750W för har en tedens att sitta på väldigt mycket grejer istället för att rensa diskarna. Samt jag vill ha lite marginal, datorn kommer förmodligen uppgraderas i framtiden och det vore fint om man kunde behålla agget då. AX850 är väl i princip spikat för mig vid det här laget.

Jag är dock nyfiken på om någon vettig människa kan ge input angående R3 vs XL för setupen ifråga.

Permalänk

400 för en högre 80+ klass, fullt modulärt och 2 års extra garanti låter rätt vettigt imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag hade tänkt att skaffa en ny dator inom en snar framtid och läser på om just nätaggregat. Min fråga är då vad skillnaden är mellan en 80+ och en 80+ gold.

Kommer jag märka av skillnaden? Är det värt att lägga på priset för att skaffa en gold istället? Vad är det som egentligen gör att det är bättre med en gold?

de drar nästan hälften så mycket ström

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Lite fanboy varning här ju
FD N2 på 1000W fungerar bra faktiskt. Flyter på bra med det agget.
Inga pengar som kastas i sjön.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Det funkar utmärkt med ax750w också. Eftersom du inte behöver mer w än 750, så är det bättre att betala för kvalitet och 80+ guld

Permalänk
Medlem

Har haft bägge tillverkare och visst gör dom bra agg. Men t.ex glidlagrade kylfläktar osv är inte kvalitet..

Visa signatur

Star Citizen ❤