Domstol ger Samsung Galaxy Tab 10.1 säljförbud

Permalänk
Medlem

Xerox Alto (1973) blev aldrig en kommersiell produkt, Xerox Star (1981) kostade $75,000, vilket bör vara över en miljon kronor i dagens penningvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Guld hade det varit, GULD. Om Samsung valde att göra detta, de tar ju redan ekonomisk skada av detta säljstopp.

Det ska verkligen bli intressant och se vad Samsung väljer att göra, för jag tror ju inte Apple kan eller vill byta leverantör av alla dessa saker så här nära en releasen av iPhone5.

det är väl ändå ihpne4gs som ska komma först?

i vilket fall som helst är det bara att luta sig tillbaka och njuta av dumheterna apple hittar på:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Ehm, dummaste jag hört idag.

Galaxy Tab 10.1 hade förmodligen inte ens EXISTERAT om det inte vore för iPad, som satte igång konkurrensen.

Google Android som operativsystem hade förmodligen inte heller existerat om inte Apple och iOS hade accelererat marknaden med iPhone. Smartphones över huvud taget hade inte varit lika utbrett.

Ultrabooks? Glöm dem om inte Macbook Air hade väckt intresset.

Apple behövs på marknaden, för de driver marknaden framåt. Om inte med sina egna produkter, så med de produkter som uppstår som konkurrens. Precis som att Apple-användare borde älska Android, för utan Android hade inte iOS rört sig framåt, och vice versa.

Det enda haters borde hata är sig själva när de har så korkat syn på konkurrens!

Du är nog det dummaste jag hört idag, tror du att idéer på något sätt är unika?
Eller tror du fortfarande på att Bell uppfann telefonen och Edison glödlampan?

Amerikanska företag är experter på att ta allmäna koncept och patentera det och sedan hävda att det är deras.
Surfplattor har funnits långt innan iPad, smartphones långt innan iPhone och Datormöss långt innan Apple grundades.

Apple är ett marknadsföringsföretag som lurar konsumenter med reklam att dom är mer än vad dom egentligen är.
Dom säljer medelmåttiga produkter där en majoritet av budgeten har lagts på marknadsföring och produktdesign, och om något säger något emot det kommer jag på allvar misstänka att personen lider av psykiska problem.
Apple är stora för att dom betalat för att bli stora, stoppa pengar i marknaden och du får pengar tillbaka, dom utnyttade det och fick på så sätt ett gigantiskt försprång.

Fall inte för kommersialismen som pekar på vad du ska göra och köpa... och låt inte företag få fördelar och möjligheter till globalt monopol genom att manipulera statliga institutioner.
Jag tror inte på fem öre att domstolsbeslutet har gått rätt till, Domaren i det fallet sitter antagligen jättenöjd med sitt offshorekonto just i detta nu.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Det jag har svårt att förstå är varför företag som Samsung lägger så stor energi åt att försöka ta marknadsandelar av exempelvis Apple på diverse kategorier. Man lägger så mycket energi åt att jobba ikapp att man helt glömmer bort att komma på något eget nytt. Sen när man tagit en hyfsat stor marknadsandel kommer Apple med en ny grej som man inte haft en tanke på.
Detta har hänt 2 gånger nu senaste 4 åren och jag syftar då på iPhone och iPad. Varför såg man inte marknaden för tablets redan när iPhone släpptes och började utveckla en då? Istället väntar man till Apple släppt sin iPad och då sätter man full fart.

Om Apple ska kunna få lite seriös konkurrens så borde företag tänka för sig själva vad som kan bli nästa stora hit och vara först ut på den marknaden med en produkt, det är att vara först som i många fall gör att man lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite motsägelsefulla källor... men efter lite efterforskning verkar det som om att Apples inlaga i europa bara gäller design eftersom mjukvarupatent inte erkänns i samma utsträckning i europa. Däremot så gäller inlagan både design och mjukvara i USA. Har inte kollat vad som gäller i Australien.

Trist utveckling för oss konsumenter i alla fall när USAs patentmyndighet så lättvindigt godkänner patent och överlåter till domstolarna att bedöma bärigheten titt som tätt. Jag tycker Apple i detta fall inte liknar mycket annat än ett patenttroll när man försöket ge sken av att formen på Iphone och Ipad skulle vara unik och resultatet av intensiv forskning. Nej, det är inget annat än oetisk affärsstrategi i mina ögon. Men å andra sidan så vet man ju inte hur många patentinnehavare Asiatiska företag kört över genom åren. Inte som sagt som en ursäkt, men mer som ett bevis på att det är dags att se över patentsystemet.

Det amerikanska patentsystemet har varit uppåt väggarna länge. Personlig åsikt iofs. Men det får som sagt bara bäring där. Här funkar det lite bättre, vilket väl är varför man valt att gå på "design" istället (lite oklart om man menar mönstersskydd eller upphovsrätt, design brukar betyda mönstersskydd). Hur detta ska få effekter här vet jag inte, en tysk domstol kan inte sätta säljstopp i Sverige. Å andra sidan kanske någon central agentur ligger där och då påverkas ju såklart andra länder. Värt att notera är att detta lär vara ett interimistiskt beslut, vilket innebär att det gäller tillsvidare och är inte slutligt. Hur det funkar i Tyskland vet jag inte men om det hade varit Sverige, och Apple förlorat i slutänden, så måste dom ersätta Samsung all skada som säljförbudet orsakade. Kan bli dyrt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Ehm, dummaste jag hört idag.

Google Android som operativsystem hade förmodligen inte heller existerat om inte Apple och iOS hade accelererat marknaden med iPhone. Smartphones över huvud taget hade inte varit lika utbrett.

Android hade existerat, men det hade sett ut ungefär som ett uppjuicat Blackberry OS pre-2007. Finns bilder på hur det såg ut innan iPhone. Tänk många knappar.

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem

Apple kanske vill ha bort Android från marknaden?

"Företaget hävdar att Samsungs mobiler och plattor i Galaxy-serien är kopior på Apples kända varumärken Iphone och Ipad."

http://www.gp.se/konsument/1.694865-juridiskt-brak-om-android...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

En del är det. Vad som är än mer unikt än övergripande, svepande koncept och idéer är samtidigt implementeringen och sammanfogandet av idéer. Att komma på en bra idé är relativt lätt. Att genomföra den, så att den fungerar är en annan femma. Gates fattade tablets som idé för ett årtioende sedan, men det spelade ingen roll i slutänden, eftersom Microsoft misslyckades med implementeringen.

Citat:

Apple är stora för att dom betalat för att bli stora, stoppa pengar i marknaden och du får pengar tillbaka, dom utnyttade det och fick på så sätt ett gigantiskt försprång.

Hur skulle det ha gått till? Apple var nästan bankrutt när Jobs tog över. Sitt enorma bankkonto har de tjänat ihop genom att sälja prylar, inte genom att ha startat med en stor kassa.

Citat:

Surfplattor har funnits långt innan iPad, smartphones långt innan iPhone och Datormöss långt innan Apple grundades.

Apples styrka ligger inte i att uppfinna produktkategorier, utan i design och estetik och i hur de gör existerande produktkategorier användbara för icke-nördar. Det är ingen slump att det lönsammaste IT-företagets styrkor ligger där IT-sektorn är som svagast, I.e. i estetik och förståelse för hur människor fungerar. Man kanske lite tillspetsat kan formulera det som att Apple tjänar sina pengar på att vara det minst autistiska IT-företaget.

Visa signatur

iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Skrivet av lakej:

Wildfire ar lagsegementet. Ska du jamfora ar dey nog desire som galler.

Kor miui pa den + valfri launcher (for att slippa ha den se ut som crapple) sa kommer du tillbaka och berattar hur det gick. Åäö

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar är att Apple lanserade en telefon sommaren 2009 som med senaste uppdateringen fortfarande känns rappare än en telefon med liknande mjukvara från december 2010. 1½ år, och den nya produkten upplevs långsammare än den äldre. Därav upplevd prestanda vs prestanda.

Eller jämför 3GS mot HTC Legend. Legend är hur slö som helst! Legend är på pappret snabbare.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Det amerikanska patentsystemet har varit uppåt väggarna länge. Personlig åsikt iofs.

Inte bara din åsikt. Om jag inte missminner mig vill många IT-jättar och amerikanska patentverket själva bli av med mjukvarupatenten.

Visa signatur

iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Eller tror du fortfarande på att Bell uppfann telefonen och Edison glödlampan?

Amerikanska företag är experter på att ta allmäna koncept och patentera det och sedan hävda att det är deras.

Apple är ett marknadsföringsföretag som lurar konsumenter med reklam att dom är mer än vad dom egentligen är.
Dom säljer medelmåttiga produkter där en majoritet av budgeten har lagts på marknadsföring och produktdesign, och om något säger något emot det kommer jag på allvar misstänka att personen lider av psykiska problem.

Fall inte för kommersialismen som pekar på vad du ska göra och köpa... och låt inte företag få fördelar och möjligheter till globalt monopol genom att manipulera statliga institutioner.
Jag tror inte på fem öre att domstolsbeslutet har gått rätt till, Domaren i det fallet sitter antagligen jättenöjd med sitt offshorekonto just i detta nu.

För det första så är det inte bara amerikanska företag som patenterar sina produkter och använder dom in rättsmål, och för det andra, vilka stora företag marknadsför inte sig själv?

Apple är ett företag som sällan marknadsför sig i TV, i busskurerna, eller slänger upp stora annonsskyltar, för det sköter dom flesta teleoperatörer åt dom. Och på vilket sätt skulle bra produktdesign vara något negativ?

Du kommer ju bara med såna dumma argument att man inte kan ta dig på allvar. Du säger att man ska akta sig för kommersialism, men vad använder du själv när du sitter och skriver dynga här på Sweclockers? Är det möjligtvis inte en dator (och i ditt fall en väldigt dyr dator, aja baja för kommersialism!!) där alla tillverkare i din dator sysslar med exakt samma fulspel som Apple och utnyttjar dina behov till sin egen fördel?

Om du har något emot Apple så kan du väl åtminstone ge en bra anledning och inte bara en massa trollsnack som är helt meningslöst

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga. Fult spel vinner.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Well jag kan se att Apple har en viss poäng när de stämmer Samsung:
http://cdn.tipb.com/images/stories/2011/04/apple-v.-samsung-2...

Det är ju inte så att Samsung sticker under stolen med var de får sina designidéer från
Gällande stämningen i usa:

For the record: patentlagstiftningen är keiko

Det är ju inte så att samsungs telefoner ser mer lik ut iphone än någon annan telefon. Det är klart iphone har influerat designen, men inte är det nån kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kan inte annat än att instämma, Apple biter handen som föder dem. Detta kommer inte sluta bra.

Om du tänker hur mycket pengar dom förlorar på det här. Tänkt då också om dom slutar leverera till Apple.

Ne, tror inte att det kommer hända.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Så Samsungs senaste telefon lyckas gå om en ett år gammal telefon vars efterföljare det redan ryktas friskt om? Imponerande!

Yes, och att den är 1 år bryr inte många om. Majoriteten som jag känner, som köpt och äger vet inte äns vad iphone innehåller. De köpte iphonen på rykte...

SGS2 blir den första som någonsin lyckas gå om iphone och på så kort tid. Fanns många fler bättre mobiler innan och efter Iphone 4 men ändå sålde iphone bättre trots att antalet android aktiveringar är nästan dubbelt så många

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För det första så är det inte bara amerikanska företag som patenterar sina produkter och använder dom in rättsmål, och för det andra, vilka stora företag marknadsför inte sig själv?

Apple är ett företag som sällan marknadsför sig i TV, i busskurerna, eller slänger upp stora annonsskyltar, för det sköter dom flesta teleoperatörer åt dom. Och på vilket sätt skulle bra produktdesign vara något negativ?

Du kommer ju bara med såna dumma argument att man inte kan ta dig på allvar. Du säger att man ska akta sig för kommersialism, men vad använder du själv när du sitter och skriver dynga här på Sweclockers? Är det möjligtvis inte en dator (och i ditt fall en väldigt dyr dator, aja baja för kommersialism!!) där alla tillverkare i din dator sysslar med exakt samma fulspel som Apple och utnyttjar dina behov till sin egen fördel?

Om du har något emot Apple så kan du väl åtminstone ge en bra anledning och inte bara en massa trollsnack som är helt meningslöst

Min dator har jag byggt genom att studera varje individuell komponent och välja den bästa i varje enskilt fall istället för att köpa en helpaketerad lösning med sämre komponenter där man istället betalar för ett fint paket.
Jag stödjer kapitalismen, men när kapitalismen börjar använda socialdemokratiska idéer har det gått för långt.
Marknaden ska vara fri och tillgänglig för alla företag, patent av alla slag ska slopas.
Om ett företag kan kopiera en produkt rakt av, göra den bättre och sälja den till ett bättre pris är det bara positivt för oss, folket. Att då istället låta ett storföretag vinna i en rättstvist och förbjuda konkurrentens produkt är helt mongo tänkt.
Man implementerar kommunism i en kapitalistisk värld och i slutändan kommer det bara finnas en modell av varje produktkategori kvar.

Vi klarar oss utan opassande referenser.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Jag tror helt ärligt världen skulle vara en bättre plats om Apple inte existerade.

Skrivet av Sovereign:

Ehm, dummaste jag hört idag.!

Självklart har yorii rätt, när ett företag av Apples storlek och position systematiskt bedriver politik och ideologisk censur skulle vi vara bättre utan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Så det är dåligt att lägga budget på produktdesign? Skulle snarare säga tvärtom men låt gå. Alla som recenserat iPad 2 och iPhone 4 till ex och som hävdar att båda produkterna är bäst i klass, anser du att Apple köpt alla dessa tiotusentals recensioner? Jag menar för dom ger ju knappast högsta betyg till en medelmåttig produkt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Yes, och att den är 1 år bryr inte många om. Majoriteten som jag känner, som köpt och äger vet inte äns vad iphone innehåller. De köpte iphonen på rykte...

SGS2 blir den första som någonsin lyckas gå om iphone och på så kort tid. Fanns många fler bättre mobiler innan och efter Iphone 4 men ändå sålde iphone bättre trots att antalet android aktiveringar är nästan dubbelt så många

Det finns android telefoner för 1k. Finns inga lika billiga Iphones.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aps:

Xerox Alto (1973) blev aldrig en kommersiell produkt, Xerox Star (1981) kostade $75,000, vilket bör vara över en miljon kronor i dagens penningvärde.

Before anybody did anything, Xerox did everything.
Inte bara jag som uppskattar ironin ser jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Självklart har yorii rätt, när ett företag av Apples storlek och position systematiskt bedriver politik och ideologisk censur skulle vi vara bättre utan dem.

Äntligen någon som inte faller för idiotin...
Det ska inte finnas politik inblandat i en fri marknad.

Skrivet av rezuth:

Så det är dåligt att lägga budget på produktdesign? Skulle snarare säga tvärtom men låt gå. Alla som recenserat iPad 2 och iPhone 4 till ex och som hävdar att båda produkterna är bäst i klass, anser du att Apple köpt alla dessa tiotusentals recensioner? Jag menar för dom ger ju knappast högsta betyg till en medelmåttig produkt.

Ja, jag säger att Apple har mutat, hjärntvättat och lurat till sig detta. Det skapar en kedjereaktion om man bara får 10 superbt bra recensioner av några kända ansikten för att dessa sedan ska influera ALLA som sedan tittar på produkten.
Istället för att lita på att någon annan säger att något är bra, ta själv reda på om något är bra.

Majoriteten av iPhone-användare är blinda och jag tror inte ens en märkvärdig andel av dessa ens har hållt i en Android- eller W7-telefon.
Eller så ger dom den ett öga och förväntar sig småsaker som Apple licensierat, som patenterade touch-rörelser, generella designer som stämmer in på 99% av marknaden redan innan patentet implementerats och andra idiotiska småsaker som får folk att tänka "såhär är inte min telefon, den där är säkert sämre än min".

Annorlunda gränssnitt betyder inte per automatik att det är sämre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rezuth:

Det är allmänt känt att många recensenter (idg någon?) ger höga poäng till hypade produkter (*host*COD BO*host*). Om folk inte får betyget de förväntade sig på en produkt händer det att de börjar läsa en annan tidning/sajt som samtycker med folkets förväntningar.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Och NÄR är en mobil bättre än någon annan?

Enligt mig är iPhone 4 den bästa telefonen som funnits. Och bara för att det finns en 1Ghz Dualcore lur så tycker jag inte den är bättre för det?
Man värderar saker olika.

Och det där med "dubbelts så många android aktiveringar". Ja självklart är det fler om det är fler tillverkare som använder sig av Android än Apples egna "iOS".

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Ja, jag säger att Apple har mutat, hjärntvättat och lurat till sig detta. Det skapar en kedjereaktion om man bara får 10 superbt bra recensioner av några kända ansikten för att dessa sedan ska influera ALLA som sedan tittar på produkten.
Istället för att lita på att någon annan säger att något är bra, ta själv reda på om något är bra.

Jag tror du har hängt för mycket i konspirationsteori-tråden

Skrivet av yorii:

Majoriteten av iPhone-användare är blinda och jag tror inte ens en märkvärdig andel av dessa ens har hållt i en Android- eller W7-telefon.
Eller så ger dom den ett öga och förväntar sig småsaker som Apple licensierat, som patenterade touch-rörelser, generella designer som stämmer in på 99% av marknaden redan innan patentet implementerats och andra idiotiska småsaker som får folk att tänka "såhär är inte min telefon, den där är säkert sämre än min".

Annorlunda gränssnitt betyder inte per automatik att det är sämre.

Svepande generaliseringar är ju verkligen djupa.... *suck*...

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden men Apple har gett sig efter Motorola Xoom nu också.

http://thenextweb.com/apple/2011/08/10/apple-sues-motorola-in...

Att Apple jagar sina konkurrenter och stämmer dom för som jag förstår det likheten i designen är löjligt. Verkar som Apple ger sig efter Google och Android och dess OEM tillverkare i detta fallet Samsung. Apple förstör för oss konsumenter på detta sättet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

I sådana här tvister så verkar ni helt klart ha missuppfattat vad som är likt och inte...

Samsungs surfplatta kanske inte har samma symboler som ipaden men själva sättet den fungerar på liknar till viss del iPad vilket får Apple att reagera.

På sättet ni uttrycker er så är samsung plattan och iPad inte ett dugg lika pga "bild" appen inte ser identisk ut på de båda eller att bakgrunden inte har den minsta likhet,
Nej såklart inte för det är inte riktigt det man dömer efter.

Med den retoriken så bör det enbart finnas ett märke av bil. För övriga är plagiat på orginalet. Samma kan sägas om tv, skärmar, bestik, tvättmaskiner, flyplan....etc.

Det kallas öppen konkurrens och Apple verkar livrädda för just det.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Apple verkar tro att dom har egenrätt på hur en surfplatta ska se ut! Dom kan ju bara se ut på ett sätt! Typ som hjulet!!

Sinnessjuka är dom !! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag inte läst hela tråden men Apple har gett sig efter Motorola Xoom nu också.

http://thenextweb.com/apple/2011/08/10/apple-sues-motorola-in...

Att Apple jagar sina konkurrenter och stämmer dom för som jag förstår det likheten i designen är löjligt. Verkar som Apple ger sig efter Google och Android och dess OEM tillverkare i detta fallet Samsung. Apple förstör för oss konsumenter på detta sättet.

Fast i det här fallet låter det som att det var motorola som började: http://news.cnet.com/8301-13506_3-20090552-17/apple-sues-moto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Om ett företag kan kopiera en produkt rakt av, göra den bättre och sälja den till ett bättre pris är det bara positivt för oss, folket.

Och hur tror du att ett sånt system skulle klara sig i längden? Utvecklingen skulle inte drivas framåt för ingen skulle vilja investera flera miljoner i något som någon bara skulle ta och sen kunna sälja till ett lägre pris då dom har inte någon utvecklingskostnad att tänka på. I stället för att utvecklingen ska se ut som en trädstock där all utveckling går samma väg hand i hand så tvingas företagen att utgå från en baspunkt, som i dom flesta fallen är så långt inpå ett patent som möjligt, och sen hitta egna lösningar och vägar så att utvecklingen blir trädformad med massor av grenar där vissa grenar har mer lövberikande kvistar än andra.

Om ditt sätt att tänka på ska kunna fungera i praktiken så måste så gott som all forskning vara finansierade av donationer, precis som icke-vinstdrivande forskning är idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vad jag inte kan förstå är att folk försvarar sådana här löjliga stämmningar.De som förlorar mest på det är vi kunder som får färre (och dyrare) alternativ.Sen spelar det inte någon roll om att stämmningansökningarna kommer från Apple,Samsung eller Intel mfl.

Man måste vara en extremt idiotisk fanboi med huvudet långt nedstoppat i sanden(eller inneha ett stort aktiekapital i företaget i fråga) för att försvara sånt här.
I slutändan är det vi kunder som får stå för kostnaderna(domstols kostnader,böter mm) med ett högre pris på produkterna vi köper tack vare allt sådant här trams

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.