Skrivet av yorii:
Du är nog det dummaste jag hört idag, tror du att idéer på något sätt är unika?
Eller tror du fortfarande på att Bell uppfann telefonen och Edison glödlampan?
Amerikanska företag är experter på att ta allmäna koncept och patentera det och sedan hävda att det är deras.
Surfplattor har funnits långt innan iPad, smartphones långt innan iPhone och Datormöss långt innan Apple grundades.
Jag sa inte att de inte fanns innan, du har uppenbarligen missuppfattat varenda rad jag skrev. Jag sa att Apple behövs som KONKURRENS, och att marknaden IDAG inte hade sett likadan ut utan Apple. Android i smartphones i större utbredning kom som ett uppenbart svar på iPhone och iOS.
Det vore att ljuga för sig själv om man inte ser att surfplattor inte var i närheten lika populära innan iPaden släpptes. Apple skapade inte produktkategorin, nej, men de skapade mer eller mindre marknaden som den är idag.
Skrivet av yorii:
Apple är ett marknadsföringsföretag som lurar konsumenter med reklam att dom är mer än vad dom egentligen är.
Dom säljer medelmåttiga produkter där en majoritet av budgeten har lagts på marknadsföring och produktdesign, och om något säger något emot det kommer jag på allvar misstänka att personen lider av psykiska problem.
Haha, "om någon säger emot mig är de sinnessjuka", har du möjligen en ministalin inom dig?
Apple designer produkter som folk vill ha. Simple as that. De har faktiskt inte mycket högre marknadsföringsbudget än sina konkurrenter, produkterna säljer mer eller mindre sig själva. Ta Macbook Air som exempel. Du verkar tro att det ENDA som räknas i en dator är hur många MHz processorn tickar i, och hur bra den är på att rendera grafik. Många bor i den lilla lådan idag, och tror att en dator med mest muskler är den per definition bästa datorn. Och så kanske är fallet om man ska ha sin dator som leksak, men nu har helt enkelt inte alla det. Apple kanske väljer billigare komponenter, men det är hur de implementerar komponenterna som spelar roll, och i vilket paket man får dem. Macbook Air är mer än tillräckligt snabb för det den är till för - att vara en sjukt tunn och lätt maskin som man surfar, jobbar och hanterar media med. Man får Sandy Bridge-CPU, högupplöst skärm (det är inte många andra datorer i den storleken som har 1440x900 i upplösning på 13,3"-skärm eller 1366x768 på 11,6"), ett bekvämt tangentbord, SSD och en riktigt grym pekplatta. Är det värt 10K? Absolut, när man inser att måttet på en dators prisvärdhet inte per definition är hur bra den presterar i spel.
Och sen när är det fel att lägga mycket pengar på produktdesign? Tycker majoriteten av alla tillverkare borde följa det exemplet, så slipper man alla värdelösa plastbitar man ser överallt (men de har ju starka grafikkort, och det är ju bara det som räknas, eller?).
Skrivet av yorii:
Fall inte för kommersialismen som pekar på vad du ska göra och köpa... och låt inte företag få fördelar och möjligheter till globalt monopol genom att manipulera statliga institutioner.
Jag köper produkter som är bra för vad de är designade för. Det vill säga att jag spelar på en stationär dator jag byggt själv (där prestanda är det som räknas), och som bärbar dator har jag en Mac. För att den helt enkelt lämpar sig bäst till det. För att det ska vara en bra upplevelse att surfa och arbeta på en dator krävs mer än bara en skärm och ett tangentbord som man hittar på vilken dator som helst. Till exempel, jag har datorn i väskan dag ut och dag in, så plastskal är uteslutet (och därmed också 99% av den bärbara datormarknaden). Jag behöver bra batteritid, så där ryker ytterligare några procent. Jag vill ha en BRA tangentbord som är bekvämt och inte flexar. Kvar finns i stort sett Macbook Air/Pro, Lenovos datorer, och HPs övre segment. Och av dessa vinner Macen lätt för mig med sin bättre pekplatta och framför allt implementeringen av multitouch.
Världen är inte bara i svart och vitt, lilla gubben, och alla som inte köper det du köper är inte per definition sinnessjuka, även om du gärna vill sitta högst upp på täppan.
Och hur du kan få för dig att jag förespråkar monopol förstår jag inte, då hela mitt inlägg handlade om hur bra konkurrens är.