Corsair Force GT 120GB, OS fryser ~30sek, hjälp?

Permalänk

Corsair Force GT 120GB, OS fryser ~30sek, hjälp?

Hej efter att datorn rullat på en dag utan problem, helt nybyggd.

i7 intel cpu, Asus P8 Z68-V PRO moderkort, 8 gig Corsair ram.

Dock idag har vid tre tillfällen med ~4-5 timmars mellanrum har jag mitt OS fryst i ~30sek.

Dessutom loggas detta:

Event Id 5 : The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

Jag har kollat runt lite och sett till att power saving är på High performance och stängt av "Link state power managment" som tydligen kunde vara ett problem.

Det verkar dock inte hjälpa.

Någon som har någon ide eller erfarenhet av samma sak som kan ge mig lite hjälp?

Tack i förhand för eventuella svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att jag fick minst en bluescreen om dagen och vid omstart av datorn fanns inte ssd:n kvar i UEFI men om jag stängde av datorn var det inga problem tills det hände igen. Corsair släppte nyligen en ny firmware för den vilket jag provade och har funkat hittills, de enda bluscreens jag fått nu är vid för lite volt vid lite överklockning

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=97417

Kolla den tråden för firmware. Jag hade inga problem som helst när jag uppdaterade men gör säkerhetskopia på det viktiga om du bestämmer dig för att prova.

Hittade din post nu på corsair forumet också

Finns många som är mycket duktigare än vad jag är som kanske vet om det är något simplare än det jag föreslog.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Skrivet av Sloghunt:

Jag hade problem med att jag fick minst en bluescreen om dagen och vid omstart av datorn fanns inte ssd:n kvar i UEFI men om jag stängde av datorn var det inga problem tills det hände igen. Corsair släppte nyligen en ny firmware för den vilket jag provade och har funkat hittills, de enda bluscreens jag fått nu är vid för lite volt vid lite överklockning

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=97417

Kolla den tråden för firmware. Jag hade inga problem som helst när jag uppdaterade men gör säkerhetskopia på det viktiga om du bestämmer dig för att prova.

Hittade din post nu på corsair forumet också

Finns många som är mycket duktigare än vad jag är som kanske vet om det är något simplare än det jag föreslog.

Yes, postade på båda forumen då jag hamnade där också. Avaktar för lite flera svar men det känns som det kanske behövs en firmware update. Dock sitter många fortfarande och klagar på att det inte hjälpte men konstigt nog så verkar de flesta ha BSODS medans jag endast har frysningar(ta i trä).

Ska se om jag får lite fler svar och skumma igenom deras forum innan jag ger mig in på att dra en firmware update, dock verkar det ju inte allt för komplicerat.

Tack för svaret!

Permalänk

När man gör en firmware update, kan man göra det på samma OS som är på disken? Alltså jag har bara en disk som mitt OS är installerat på.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, kan vara något simpelt som att byta kabel, port eller något annat.

Uppdateringen var hur enkel som helst, var lite nervöst då systemet bara är en och en halv vecka gammalt och man ville inte förstöra ssd:n. Läs pdf en gång innan du börjar sen följer du den bara när du gör installationen så blir det prima ska du se.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Skrivet av Sloghunt:

Helt rätt, kan vara något simpelt som att byta kabel, port eller något annat.

Uppdateringen var hur enkel som helst, var lite nervöst då systemet bara är en och en halv vecka gammalt och man ville inte förstöra ssd:n. Läs pdf en gång innan du börjar sen följer du den bara när du gör installationen så blir det prima ska du se.

Okay :). Förresten har du din SSD inkopplad i den 'gråa' sata kontrollern? alltså Intels 6gb/s och inte den blåa som är Marvels? Samt installerade du allt som följde med på din moderkort skiva, jag är lite ny på Intel, har kört AMD förut. Så inte är inte 100 på vad allt brukas till och vad som är nödvändigt.

T.e.x Intel Managment Engine Components, Intel rapid storage technology? Installerade allt men tog bort den sistnämnda för jag ville testa om möjligen det var dens drivrutin som var orsaken. Troligen har jag ej de nyaste versionerna heller, brukar vara så när man installerar från medföljande skivor.

Permalänk
Medlem

Jag har min SSD inkopplad på intels sata kontakter, jag har uppdaterat bios, sata, chipset, audio, LAN, usb 3.0 inget från skivan utan allt från asus hemsida.

Ja jag har intel rapid store technology installerat.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Skrivet av Sloghunt:

Jag har min SSD inkopplad på intels sata kontakter, jag har uppdaterat bios, sata, chipset, audio, LAN, usb 3.0 inget från skivan utan allt från asus hemsida.

Ja jag har intel rapid store technology installerat.

Hej tack igen för svar, undrade en sak angående din firmware uppgradering. Hade du senaste bios och drivrutiner innan du fixade firmware, alltså du hade BSOD med allt det senaste installerat? Och efter du uppdaterade firmwaren, installerade du om något? resettade bios eller gjorde en 'säker' formatering av disken?

En fråga till har du 'hot-plug' aktiverat för disken i BIOS?

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat alla de senaste drivrutinerna innan firmware uppdateringen. Jag tror att jag resetta cmos efter att jag installerat uppdateringen men annars har jag inte gjort något annat. Nej jag har inte hot-plug aktiverat.

Nu har disken varit stabil i tre dagar i sträck utan några problem så det tyder på att det löste mina problem, hoppas att du får samma resultat

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |