Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

VLC och full-hd mkv?

Har precis upptäckt att jag har problem med att spela upp 1080p mkv-filer i vlc. Så vitt jag vet så ska de kodexar som behövs för att spela upp mkv finnas med i vlc's standardpaket. Har jag fel eller behöver installera fler codexar?

Bro!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nordmaling
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av DanTheMAN!:

Har precis upptäckt att jag har problem med att spela upp 1080p mkv-filer i vlc. Så vitt jag vet så ska de kodexar som behövs för att spela upp mkv finnas med i vlc's standardpaket. Har jag fel eller behöver installera fler codexar?

testat k-lite ? http://www.free-codecs.com/download/k_lite_mega_codec_pack.ht...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Dra ner MPC HC! Använde VLC i flera år innan jag upptäckte MPC HC och det klår upp VLC med hästväg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

vlc har alla sina codecs inbyggda..
du kan testa att aktivera gpu-accellerering (finns under inställningar) eller som herr olofsson säger, testa mpc-hc! bra skit<tm>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Drog ner k-lite som hade MPC HC med i paketet - efter att ha ställt in options > playback > output till Halii så funkar det prima.

Ändrade även vlc till att använda hårdvaruacc, och trots att det hjälpte en hel del (inget lagg) så renderar den inte filmen bra - massa artefakter i de mörka områdena.

Kör på MPC HC - tackar för tipset

Bro!