Permalänk
Medlem

Råd om välventilerat chassi

Hej!

Jag tänker snart fixa en ny gaming dator från inet, och jag undrar då vilket chassi som rekommenderas.
Min budget på chassit är upp till 2000kr. Chassit skall vara välventilerat eftersom jag kommer köra GTX 580's i sli senare.
Setup blir ungefär följande:

i7-2600k
8gb Corsair Vengeance
Asus sabertooth
Corsair AX850
EVGA GTX 580 x2
Antec Kühler 920 ELLER Noctua NH-D14 (då byter jag ut Vengeance till något annat)

Kom gärna med förslag på chassin som skulle passa mig!

edit: överklockning av processorn är något som SKALL göras.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal Design Arc är ett bra förslag. Mycket välventilerat chassi!

Du kanske vill titta på ett moderkort med extra strömförsörjning om det ska överklockas med 580 SLI i systemet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

OffT: Du kan ju alltid köra Noctua NH-D14 tillsammans med Corsair Vengeance LP

http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

OnT: Kanske Silverstone Raven RV02B-V?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=453819

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b...

En sådan fungerar?

Jag har inte tänkt att överklocka grafikkorten dock.

edit:

Skrivet av hazed:

OnT: Kanske Silverstone Raven RV02B-V?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=453819

Den verkar intressant, ska kolla upp den lite mer!

Och jo, det går ju att fixa LP minnen för Noctua. Däremot har jag hört att man måste ta bort hela kylaren för att få tillgång till minnena?
Verkar inte helt kul. Hur står sig en Antec Kühler h2o 920 mot en Noctua NH-D14? Priset spelar ingen roll i mitt fall.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla min setup i signaturen. Mycket fin ventilation.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Är inte Silverstone Raven RV03B ännu bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=868304
Är ett chassi jag har funderat på

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Jao det där är ett bra kort, det absolut bästa i den prisklassen med extra strömförsörjning

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kolla min setup i signaturen. Mycket fin ventilation.

Kann bara hålda med dig, har haft många! chassin upp genom åren, men ft02 är troligen det bästa, och kanske det bästa på marknaden?! Det ända jag är lite besviken på är hur mycket man hör fläktarna på låg varv, men det är troligen bara jag som är för känslig på just det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Sebathon:

Och jo, det går ju att fixa LP minnen för Noctua. Däremot har jag hört att man måste ta bort hela kylaren för att få tillgång till minnena? Verkar inte helt kul. Hur står sig en Antec Küler h2o 920 mot en Noctua NH-D14? Priset spelar ingen roll i mitt fall.

Jag minns inte och sitter inte hemma för tillfället men det kanske räcker att montera av den bakre fläkten för att montera av minnena. Jag vet att en kompis lyckats trycka in Vengeance minnena med höga kylflänsar genom att förskjuta den bakre 120mm fläkten, vilket skulle innebära att man kan montera av och på utan större problem. Är inte säker dock!

Jag hittade detta test men den hade inte med NH-D14: http://www.sweclockers.com/recension/13968-antec-kuhler-h2o-9...

Men utifrån den recensionen skulle jag vilja påstå att de presterar likvärdigt. Jag skulle kunna google lite.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är inte Silverstone Raven RV03B ännu bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=868304
Är ett chassi jag har funderat på

Jag hade missat det chassit helt! Den är definitivt värd att titta närmre på

Annars finns ju Silverstone Fortress FT02B-W som någon tidigare rekommenderat. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=530561

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Kann bara hålda med dig, har haft många! chassin upp genom åren, men ft02 är troligen det bästa, och kanske det bästa på marknaden?! Det ända jag är lite besviken på är hur mycket man hör fläktarna på låg varv, men det är troligen bara jag som är för känslig på just det.

Ibland tycker iaf jag att Silverstone kunde gjort FT02 ca 3-5 cm högre.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ibland tycker iaf att Silverstone kunde gjort FT02 ca 3-5 cm högre.

Det bekymret har jag inte haft, jag tycker kanske det va onödigt trångt på baksidan av moderkotet för kabel dragning, något som det ser ut som om Raven chassit har fått bättre lösning på, kyleförmågan är ju derimot mycket bra, jag kollade mycket rundt för att se vad som fanns på marknaden, som tur va fick jag prova installera i ett FD Define r3 innan, då jag hade läst mycket positivt om det, det gillade jag absolut inte, tycker det hade rätt dårlig kylning också, sämre än mitt gamla Lian-Li, dessuten lät det mera än ft02.

Skulle jag köpt chassi nu, hade jag köpt ft02 igen, då tyvärr inga chassi är perfekt, men ft02 är så nära man kan komma just nu.(tycker jag)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Det bekymret har jag inte haft, jag tycker kanske det va onödigt trångt på baksidan av moderkotet för kabel dragning, något som det ser ut som om Raven chassit har fått bättre lösning på, kyleförmågan är ju derimot mycket bra, jag kollade mycket rundt för att se vad som fanns på marknaden, som tur va fick jag prova installera i ett FD Define r3 innan, då jag hade läst mycket positivt om det, det gillade jag absolut inte, tycker det hade rätt dårlig kylning också, sämre än mitt gamla Lian-Li, dessuten lät det mera än ft02.

Skulle jag köpt chassi nu, hade jag köpt ft02 igen, då tyvärr inga chassi är perfekt, men ft02 är så nära man kan komma just nu.(tycker jag)

Ft02 är det bäst chassit på marknaden. Jag har inte lidit så mycken bakom moderkorts plåten än. visst det pucklar ut ca 2-3 mm.
Men inget jag stör mig på. Snart kommer jag även börja med att sleeva alla kablar. Och då blir det ännu mindre bakom plåten.
Tänkte mest på 6990. Fast om jag ska vara ärligt så är 6990 ett dåligt kort. Ingen vill väll ha ett kort som pumpar luft på alla håll?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ingen vill väll ha ett kort som pumpar luft på alla håll?

Om kortet inte blir för långt borde ft02 vara det chassi som har minst bekymmer med just det då korten ligger(står faktiskt) som dom gör, och den värma luften åker naturligt upp, ihop med stora fläkter i botten. Att jag inte skulle köpa AMD kort är ju något helt annat.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Om kortet inte blir för långt borde ft02 vara det chassi som har minst bekymmer med just det då korten ligger(står faktiskt) som dom gör, och den värma luften åker naturligt upp, ihop med stora fläkter i botten. Att jag inte skulle köpa AMD kort är ju något helt annat.

Sen är 6990 30,5cm lång och FT02 tar in 31 cm långa grafikkort. Tur att man köpte 2 st 6970. Kanske blir ett tredje med eyefinity:confused:

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Sen är 6990 30,5cm lång och FT02 tar in 31 cm långa grafikkort. Tur att man köpte 2 st 6970. Kanske blir ett tredje med eyefinity:confused:

Eyefinity får jag erkänna jag är lite halvt sugen på, kostar tyvärr lite för mycket för att jag vill/kan prioritere det just nu (särskilt med u2711), men jag planerade ändå för det med datorbordet. Tror min sambo skulle bli skitarg också, även om hon aldrig säjer nåt annars, utöver klaga när jag har installerat något nytt på htpc, och kanske inte hunnit med/orkat konfigurera fjärrkontrollen..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Eyefinity får jag erkänna jag är lite halvt sugen på, kostar tyvärr lite för mycket för att jag vill/kan prioritere det just nu (särskilt med u2711), men jag planerade ändå för det med datorbordet.

Bara byta ut ditt 580:rolleyes: Inget fel nvidias 3D förutom att jag hatar 3D.Själv kör jag med en plastiga benq led som ska bli polare med 2 likadana.
Lika bra att slösa lite pengar på datorn innan plugget börjar. Förutom lga 2011. Min pappa här hemma är likadan. blir smått arg för några diskar.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Bara byta ut ditt 580:rolleyes: Inget fel nvidias 3D förutom att jag hatar 3D.Själv kör jag med en plastiga benq led som ska bli polare med 2 likadana.
Lika bra att slösa lite pengar på datorn innan plugget börjar. Förutom lga 2011.

nä 3d blir jag inte lägge en spenn på, kollade snabbt på inet, och det va exakt som jag redan hade bestämd mig för(när jag kollade på ny tv), för liten skärm yta, och visst va det 3d, en rolig grej ett kort tag, med mörka glas, och bilden flimrade - inget för mig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

nä 3d blir jag inte lägge en spenn på, kollade snabbt på inet, och det va exakt som jag redan hade bestämd mig för(när jag kollade på ny tv), för liten skärm yta, och visst va det 3d, en rolig grej ett kort tag, med mörka glas, och bilden flimrade - inget för mig.

låter som att eyefinity och track ir är något för dig.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

track ir är något för dig.

Det derimot såg ut som något jag troligen ville använde penger på Såg ju fan så roligt ut! Får abara avakte tills nvidia kommer med något likande.

[edit] lite snabbt på google så verkar det som om det fungerar på nvidia.. hmmm

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Det derimot såg ut som något jag troligen ville använde penger på Såg ju fan så roligt ut! Får abara avakte tills nvidia kommer med något likande.

[edit] lite snabbt på google så verkar det som om det fungerar på nvidia.. hmmm

Track ir funkar på alla datorer. Det kostar ca 1500kr. Något som jag måste lägga mina pengar på:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

för att återgå till topicen så borde ju http://www.inet.se/artikel/6901306/antec-lanboy-air-bla ha jävligt bra ventilation fast där är det ju stora problem med ljud och damm

Permalänk

Hakar på och rekommenderar än en gång fortress 2. Mycket bra chassi

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

RV02/FT02 har någit djävulskt bra kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |