HTPC bygge (billigt är bättre)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

HTPC bygge (billigt är bättre)

Funderar på att göra mitt första datorbygge till en htpc och behöver därav råd för hur jag ska gå tillväga med komponenter.
Datorn i åtanke ser ut som sådan än så länge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/725161/htpc
Går det att använda en hårddisk tagen från bärbara och köra på 2.5"-3.5" adaptrar?
Passar https://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600... i datorn?
(Nätagg ska införskaffas begagnat genom en polare)

Råd mottages med största glädje!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008

Du behöver ingen adapter då det redan finns en plats för 2.5" hdd (sitter under 5.25"). Har själv samma chassi och moderkort och jag mycket nöjd. Något att tänka på är att om du vill använda båda fläktarna i chassit så bör du lägga till en Zalman fan mate 2 eftersom det bara finns fläktstyrning för en fläkt på moderkortet. Det finns uttag för en till flläkt men ingen styrning, den går då på max och låter lite väl mycket.
Och precis som jag nyss skrev i en annan tråd så borde du byta minnet mot detta:
http://www.inet.se/artikel/5315050/c...9-1333mhz-xms3
Moderkortet inte har stöd för dualchannel så du tjänar inget på ett 2 x 2GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av linkoo:

Du behöver ingen adapter då det redan finns en plats för 2.5" hdd (sitter under 5.25"). Har själv samma chassi och moderkort och jag mycket nöjd. Något att tänka på är att om du vill använda båda fläktarna i chassit så bör du lägga till en Zalman fan mate 2 eftersom det bara finns fläktstyrning för en fläkt på moderkortet. Det finns uttag för en till flläkt men ingen styrning, den går då på max och låter lite väl mycket.
Och precis som jag nyss skrev i en annan tråd så borde du byta minnet mot detta:
http://www.inet.se/artikel/5315050/c...9-1333mhz-xms3
Moderkortet inte har stöd för dualchannel så du tjänar inget på ett 2 x 2GB.

Nu är inte jag alls insatt i det här. Men hur kan det inte vara dualchannel när det är 2st minnesplatser på moderkortet?
Verkar riktigt dumt enligt mig. Men som sagt jag har inte koll på något sånt här

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av zillio:

Nu är inte jag alls insatt i det här. Men hur kan det inte vara dualchannel när det är 2st minnesplatser på moderkortet?
Verkar riktigt dumt enligt mig. Men som sagt jag har inte koll på något sånt här

De flesta plattformar använder 2 kanaler för ram-minnen. Hur ser man detta? Jo platserna som är i samma färg - är en kanal. Finns det bara en plats i varje färg? Då är det bara plats för 1 sticka per kanal.
Nu är det ju inte så att du måste köpa minnen som är för 1 kanal, du förlorar inget på att använda ett paket med 2 stickor i, men köper du en 4gb sticka är det nog större chans att den går att återanvända till nån dator när HTPC'n slaktas i framtiden

Ser annars bra ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av cider123:

De flesta plattformar använder 2 kanaler för ram-minnen. Hur ser man detta? Jo platserna som är i samma färg - är en kanal. Finns det bara en plats i varje färg? Då är det bara plats för 1 sticka per kanal.
Nu är det ju inte så att du måste köpa minnen som är för 1 kanal, du förlorar inget på att använda ett paket med 2 stickor i, men köper du en 4gb sticka är det nog större chans att den går att återanvända till nån dator när HTPC'n slaktas i framtiden

Ser annars bra ut.

Vad bra då! Jag ska nämligen uppgradera min stationära rigg med 8GB Vengeance minnen som redan är beställda dvs att mina 2x2gb kommer ligga och skräpa .. därav att jag vill använda just dom : )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

själv kör jag med western digital tv samt nas fungerar yppligt

vill du komma riktigt biligt undan kan det ju vara ett alternativ