Permalänk

Kylning av hårddiskar

Hej!
Sitter och har precis fått tag i ett nytt grafikkort som jag hjälper min pappa att installera, ASUS 6870 CU.
Det är dock ENORMT, och chassit är KASST. Det enda sättet för att få plats med det var genom att flytta den ena hårddisken uppåt. Som den sitter nu så har den inte någon direkt kontakt med kylaren.

Hurpass stort problem kan detta bli? Jag vet inte riktigt hur mycket värme hårddiskar genererar...

Permalänk
Medlem

Den behöver inte sitta mitt framför fläkten.
Men det ser ju ut som att du kan proppa i en disk till i den undre HD-buren.

Men rensa upp alla sladdar och andra grejer som ligger i vägen för luftströmmningen genom chassit.
Ser ju ut som jag vet inte vad på bilden. IDE-kablar? Används dom i detta chassi?

Ladda ner HWmonitor och håll koll på värdena för dina hårdiskar, så att de inte börjar överstiga 45-50 grader.
Normal temp på en SATA disk är 30-35 grader i allafall i mitt chassi.

Visa signatur

Cooler Master 690, Corsair CX600, Asus p5qlds pro, Intel E6800 3,33 GHZ @ 4,16 GHZ, 8 GIG Corsairs XMS ddr2 800 Mhz, Saphire Radeon HD 5770, M-Audio Audiophile 2496, Corsair H70,OCZ SSD 120GB, 2x Samsungdiskar 250GB, 1 Western Digital Green 1TB, 5x Scythe GT 1850rpm + fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

Inga som helst problem, körde mina diskar flera månader utan kylning och märkte bara att min Seagate blev 38 grader en gång.

Dock kan det vara en annan visa för dig, då grafikkortet kan generera en del värme, ska inte vara några problem alls i teorin, men man vet aldrig.. Skulle gärna se att du drog en lite monitor på temperaturerna 24timmar efter installation så man ser att inget galet händer.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk

Tusen tack för svaren!

Skrivet av rickjung:

Den behöver inte sitta mitt framför fläkten.
Men det ser ju ut som att du kan proppa i en disk till i den undre HD-buren.

Men rensa upp alla sladdar och andra grejer som ligger i vägen för luftströmmningen genom chassit.
Ser ju ut som jag vet inte vad på bilden. IDE-kablar? Används dom i detta chassi?

Ladda ner HWmonitor och håll koll på värdena för dina hårdiskar, så att de inte börjar överstiga 45-50 grader.
Normal temp på en SATA disk är 30-35 grader i allafall i mitt chassi.

Jag tänkte också att det borde få plats i buren, men det finns bara skåror för en skena... Inget vidare platstänkande i det här chassit.

Just nu hänger de löst eftersom jag bökat runt och flyttat en hel del, men jag ska se till att de inte är i vägen sen .

Angående IDE-kablarna så används de till två äldre DVD-läsare och en länk till ljudkortets frontpanel.

Skrivet av TEEH:

Inga som helst problem, körde mina diskar flera månader utan kylning och märkte bara att min Seagate blev 38 grader en gång.

Dock kan det vara en annan visa för dig, då grafikkortet kan generera en del värme, ska inte vara några problem alls i teorin, men man vet aldrig.. Skulle gärna se att du drog en lite monitor på temperaturerna 24timmar efter installation så man ser att inget galet händer.

Will do!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MortRouge:

Tusen tack för svaren!

Jag tänkte också att det borde få plats i buren, men det finns bara skåror för en skena... Inget vidare platstänkande i det här chassit.

Det finns skruvhål som synes som borde passa i skruvhålen på din hårddisk.

Visa signatur

Cooler Master 690, Corsair CX600, Asus p5qlds pro, Intel E6800 3,33 GHZ @ 4,16 GHZ, 8 GIG Corsairs XMS ddr2 800 Mhz, Saphire Radeon HD 5770, M-Audio Audiophile 2496, Corsair H70,OCZ SSD 120GB, 2x Samsungdiskar 250GB, 1 Western Digital Green 1TB, 5x Scythe GT 1850rpm + fläktkontroller.

Permalänk
Skrivet av rickjung:

Det finns skruvhål som synes som borde passa i skruvhålen på din hårddisk.

Det är sant. Borde ju faktiskt kunna skita i skenan och bara skruva rakt in.