Qpad OM-75 Pro byter laser mot optisk sensor

Permalänk
Melding Plague

Qpad OM-75 Pro byter laser mot optisk sensor

Svenska Qpad släpper loss en ny gamingmus med en optisk sensor som "det går att lita på", helt utan interpolation eller andra knep i mjukvara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut iaf, kör själv Qpad5K bästa mus jag haft

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

intressant mus fin färg oxå !

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte är laser.
Tycker alla mina lasermöss är så galet petiga med underlag m.m. så favoriten är fortfarande min gamla diamondback Kan nog bli att fundera på en uppgradering om den känns lika trevligt som den ser ut att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Smart val av Qpad, mycket smart.
Håller med att det är patetiskt mycket DPI hysteri nu (steelseries som själva sa att dom inte bryr sig om DPI RACET! då det är meningslöst lol)

Permalänk
Medlem

Sen när var laser inte optik ?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Skillnad på CPI och DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ser bra ut iaf, kör själv Qpad5K bästa mus jag haft

Håller med! Köpte min andra nu i veckan då min högerknapp slutade funka. Inge kvitto men tror att jag har haft den musen strax 2 år. Underbar!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Riktigt bra att de gör en utan laser, var väldigt sugen på en 5K men lasern skrämde iväg mig.
Kanske får bli att testa den här, hade varit kul och se om det är någon mus som klår min 518! Än så länge har jag då inte hittat någon.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på den här än Steelseries nya skrytmus.

Det som seriösa gamers framför allt vill ha är en exakt, pålitlig och bra sensor. Så jag tror att Qpad gör helt rätt som fokuserar på detta istället för att göra lite fler flashiga lampor och annat.
Formen på Qpads möss är dessutom högst komfortabel.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller mig till min Logitech Dual Optical, funkar fortfarande finfint, men gummit på sidorna börjar bli lite slitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Skönt att det inte är laser.
Tycker alla mina lasermöss är så galet petiga med underlag m.m. så favoriten är fortfarande min gamla diamondback Kan nog bli att fundera på en uppgradering om den känns lika trevligt som den ser ut att göra.

Det är väl snarare så att lasermöss fungerar på fler underlag än optiska, som t.ex. glas och andra blanka ytor? Du kanske har haft en dålig lasermus? För min Logitech G500 funkar på ta mig fan vad som helst

Snygg mus för övrigt. Får en att tänka på Portal lite grann

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett tillbehör till Nintendo Wii...nja

Permalänk
Medlem

Ser mycket fint ut. Kör själv på 5K och det är den bästa musen jag någonsin lagt mina fingrar på. Behövs ordentliga möss i det prisområdet.

Permalänk
Medlem

blir nog en sådan, är på min 4:e ROCCAT KONE[+] på typ 3 månader. hoppas den ligger lika bra i handen som QPAD 5K

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Skillnad på CPI och DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Cpi är företagens egna benämning för Dpi, Counts per inch eller som vi gärna kallar det Dpi - Dots per inch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl snarare så att lasermöss fungerar på fler underlag än optiska, som t.ex. glas och andra blanka ytor? Du kanske har haft en dålig lasermus? För min Logitech G500 funkar på ta mig fan vad som helst

Snygg mus för övrigt. Får en att tänka på Portal lite grann

Fler underlag ja, men jag sa att de var petiga med underlaget, d.v.s. minsta damm, katthår m.m. så får jag sitta och rengöra, vilket blir dagligen när man har 3 katter. Visst att jag inte kan använda ett glasbord med en vanlig optisk sensor, men då gör det heller inte så mycket om den där knappt synbara damtussen hamnar under musen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Oj, den såg nice ut. Blir nog att skaffa en sådan, scrollklick funkar knappt på min Imperator längre och utan scrollklick går det fan inte att surfa.

Permalänk
Entusiast

Vit mus kommer bli en grå mus inom en snar framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Skillnad på CPI och DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_(computing)#Mouse_speed

Musen påminner om Joakim Lindengrens "Krystmarodörens" kommentar:
"Allt i samma äckliga vita hushållsplast!"
Kanske är en vanesak, huvudsaken är ju att den ligger bra i handen.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Skillnad på CPI och DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

C istället för d
Counts, dots, points (PPI) beskriver alla samma sak. DPI är ju det invanda hos alla (jag), kanske CPI känns korrektare och förvirrar inte iväg till printers.. men som sagt.

Permalänk

Vad de tvungna att göra en vit mus? Den är ju ful som stryk om man inte ska ha den till en Mac dator.

Permalänk
Medlem

Lite baksnus på fingrarna så är den där musen snart lagom inkörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vit mus kommer bli en grå mus inom en snar framtid.

Precis min tanke!

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fler underlag ja, men jag sa att de var petiga med underlaget, d.v.s. minsta damm, katthår m.m. så får jag sitta och rengöra, vilket blir dagligen när man har 3 katter. Visst att jag inte kan använda ett glasbord med en vanlig optisk sensor, men då gör det heller inte så mycket om den där knappt synbara damtussen hamnar under musen.

Va jag som uppfattade det hela korkat då Har inga katter eller pälsdjur överhuvudtaget och håller ganska rent på skrivbordet så jag har aldrig upplevt dessa problem

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Snygg var den ju inte i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

Hoppas att de släpper en i svart version...

Permalänk

Billig i jämnförelse med annat "pro-gaming" relaterat.

Permalänk
Musikälskare

Dumt drag faktiskt, varför vit?

Sigh... Som någon skrev innan, lite snus på den ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?