Överbelastaddisk

Permalänk
Medlem

Överbelastaddisk

Min nya lagringsdisk ( Samsung F4EG 2TB ) installerades i förrgår och verkar inte gilla torrent program.

Så fort jag kommer upp i över 1MB/s i nedladdning blir det 100% Disk Overload i utorrent.

Jag har formaterat om disken, jag har ändrat clustersize till 64kb, jag har provat alla möjliga inställningar i utorrent samt att jag har provat olika versioner av utorrent och även testat deluge utan att bli av med problemet.

Om jag sätter cache storleken manuellt till 1800 som är max fungerar det i ca 1 min sen kraschar utorrent.

På min gamla Samsung 250gb fungerar allt som det ska med standard inställningar.

Någon som har förslag eller rent av vet lösningen på mitt problem?

Permalänk
Medlem

Vad har du för filformat på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Vad har du för filformat på disken?

NTFS

Permalänk
Medlem

Vad säger HDtune om hårdisken, kör det och kolla

EDIT: kom på, 64kb på den disken är helt fel på den disken, så kan bero på det, det ska under windows 7 vara 4096b varken mer eller mindre, allt under eller över kommer sänka prestandan, och så stor som 64kb kanske sänker disken helt...tror kontrollern på disken får jobba livet ur sig att översätta diskens fysiska 4096b sectorer till filsystemets 64kb och sen tillbaka igen när den ska mata ut det hela eller skriva

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad säger HDtune om hårdisken, kör det och kolla

EDIT: kom på, 64kb på den disken är helt fel på den disken, så kan bero på det, det ska under windows 7 vara 4096b varken mer eller mindre, allt under eller över kommer sänka prestandan, och så stor som 64kb kanske sänker disken helt...tror kontrollern på disken får jobba livet ur sig att översätta diskens fysiska 4096b sectorer till filsystemets 64kb och sen tillbaka igen när den ska mata ut det hela eller skriva

Aha för jag läste en annan tråd om samma problem och då skrev en snubbe att ändra cluster till 64KB, jag testar att göra om

HD Tune säger att allt är prima

EDIT:

5 torrenter gick i ca 10.5MB/s i 4 min innan överlasten kom tillbaka. Gick aldrig upp i 100% dock satte download cap på 6MB/s totalt och nu verkar problemet försvunnit