Corsair Force GT 120GB [PROBLEM]

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120GB [PROBLEM]

Hej Sweclockers!

Nu är det så att jag har problem med min SSD, ovanligt va? eller inte. Efter jag har installerat Windows 7 på SSDn så fungerar allt utan problem, sedan efter ett tag då jag har uppdaterat det mesta så slutar saker och ting att fungera. Jag kan inte komma in i properties i "den här datorn", jag kan även inte komma åt kontrollpanelen på ett bra sätt.

Försöker jag gå in i kontrollpanelen så ska den ladda alla objekt snabbt, detta gör inte disken, utan den "gröna mätaren" i övre statusfältet stannar på ca 3/4. Klickar jag på något så fryser sig rutan. Kan inte aktivera AHCI i BIOS utan att få BSOD i uppstart, sedan startar datorn om. Kör SSDn i 6gbps porten och resteran de två diskar i de vanliga, har även en DVD-RW läsare ikopplad till ett SATA uttag, huruvida det skulle vara relevant just nu, men i alla fall.

Har nya delar nu och fick SSD tidigare så jag körde den i mitt gamla system och då krånglade den också. Kan inte installera program, det svarar helt enkelt inte. Har försökt att installera HDTune för att mäta hastigheter och kolla firmware versionen utan vidare resultat...

Kan köra igång IEx64 men inte andra webbläsare som tex Chrome. Verkar som datorn inte accepterar 32-bitars program eller något. Har inte stor koll med har även ändrat i bios och aktiverat HPET till x64. Är det relevant så hittar både enhetshanteraren och bios alla diskar.

Sitter här frustrerad och snart förbannad pga att min SSD inte vill fungera normalt, har aldrig behövt installera ny firmware förut och vet inte hur jag ska gå tillväga, kan inte se vad jag har för version nu och om det skulle påverka något att installera samma version över varandra. Så nu vänder jag mig till er kära medlemmar, så snälla hjälp mig lösa denna skit eller så får jag skicka tillbaka disken...

Med vänliga hälsnignar

Erik

Permalänk
Medlem

Kommer att installera om OS på en annan disk och se om problemen löser sig, sen blir det att kontakta corsair och även invänta svar här. Sorry för dubbelpost. Om någon har en lösning eller upplever/har upplevt samma problem, posta här i tråden tack.

Permalänk
Inaktiv

Corsairs nya firmware uppdatering är ju släppt för liknande problem, så försök med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Corsairs nya firmware uppdatering är ju släppt för liknande problem, så försök med den.

Har du haft problem med din disk och vilka var dem i så fall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zin:

Har du haft problem med din disk och vilka var dem i så fall?

Efter två veckors användning (i söndags) så frös datorn. Efter omstart hittades inte disken i BIOS/fick fel om att sätta i Windowsskiva. Kom igång sedan på måndag, men försvann igen. Efteråt bytte jag SATA-port, inte haft problem sedan dess.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade firmwaren och det löste några problem, resterande problem berodde på mitt OS, de triggades när jag installerade drivrutiner till mitt Asus Xonar DS konstigt nog. I vilket fall så flyter datorn på nu och det har den gjort i snart 5h utan problem, dock är min SSD:s läshastigheter inte vad jag har förväntat mig. Till er som tänker uppdatera firmware, glöm inte läsa medföljande instruktioner.

Ska ni också aktivera AHCI så gör detta innan ni installerar OS, om ni har Windows Vista och uppåt gäller detta, då medföljer med stor sannolikhet drivrutiner i installationen. Däremot om ni använder äldre OS behöver ni installera dessa drivrutiner först innan någon visuell mjukvara installeras.