Permalänk
Medlem

Service-tekniker

Har blivit erbjuden ett jobb som service-tekniker åt ett företag som håller i Göteborg, Sthlm, Malmö & Trollhättan.
Jobbet går ut på att man åker runt till olika företag, kommuner, landsting, skolor och i vissa fall, privatpersoner och lagar deras dator/skrivare.
För detta 8-17 jobb så får jag 17500:- men i mitt tycke så låter det lite väl lite för ett sådant jobb?
Kommer arbeta över hela Västra Götaland och köra själv i deras firmabil.

Jag har en utbildning inom IT & Nätverk, gymnasienivå och jobb inom kundsupport inom samme 'linje'.
Är detta en vanlig ingångslön eller är det under medel?
Höjs det drastiskt om man skriver på nytt kontrakt efter 6månaders prövotid är över tro?

Jag är ny inom detta område så alla tips är välkommna!

Permalänk

Jag tycker det låter som om du har blivit erbjuden jobb på komet. De är kända för dåliga löner och dåliga löneutveckling för liknande jobb som just du har blivit erbjuden. Det finns dock andra än mig som är mer insatt i mig i hur löneutvecklingen är på nämnda företag, vanligtvis gäller det att visa framfötterna och få in övertid, då man på många företag lätt kan fixa någon tusen extra i månaden så.
Mitt tips är iaf att ta jobbet och sedan se efter andra jobb.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det låter som om du har blivit erbjuden jobb på komet. De är kända för dåliga löner och dåliga löneutveckling för liknande jobb som just du har blivit erbjuden. Det finns dock andra än mig som är mer insatt i mig i hur löneutvecklingen är på nämnda företag, vanligtvis gäller det att visa framfötterna och få in övertid, då man på många företag lätt kan fixa någon tusen extra i månaden så.
Mitt tips är iaf att ta jobbet och sedan se efter andra jobb.

Jobbet är inte hos Komet som du tror.
Kommer visa mkt framfötter och samarbetsvillighet (har aldrig varit något problem att jobba med afaik) då detta är ett yrke jag vill ha och vidare i, mer frihet & man slipper sitta bakom ett kontorsbord som jag har gjort det senaste 3½år.

Aja, får se hur det hela utvecklar sig, har jag tur så kan det nog bli en ok ökning om jag får fast.
Tack för inputen ivf. :>

Permalänk
Medlem

110kr/h som ingångslön på ett jobb som inte ställer några krav på vidare utbildning och där en hel del av arbetstiden kommer gå till att köra bil - och det klagar du på? Någon drastisk höjning kan du nog glömma, det finns ingen direkt anledning att höja lönen med mer än vad ditt kollektivavtal kräver.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

110kr/h som ingångslön på ett jobb som inte ställer några krav på vidare utbildning och där en hel del av arbetstiden kommer gå till att köra bil - och det klagar du på? Någon drastisk höjning kan du nog glömma, det finns ingen direkt anledning att höja lönen med mer än vad ditt kollektivavtal kräver.

100kr/h blir timlönen.

Med det resonemanget skulle inte lastbilschaufförer ha många kronor i lön.
Inte många som har lön efter avtal. Inom vissa områden ligger minimilönen på runt 15000kr/mån för yngre.
Tillgång och efterfrågan sätter lönen.
Nu skriver inte TS hur gammal han är, men är man i 18-årsåldern är det inte onormalt att
ingångslönen ligger lågt.

Men i vilket fall har man inget annat alternativ så tar man såklart jobbet.
Samtidigt som man bygger på arbetslivserfarenheten så går det inte komma ifrån
att det alltid är lättare att få nytt jobb om man har ett jobb.

Permalänk
Hjälpsam

Gymnasial hobbynerd-jobb på helpdesk som ändå ställer krav på kunskaper om datorer och hårdvara (random telefon/mailsupport för flertalet butiker) ligger strax under/runt din ingångslön.

Acceptabel ingångslön, särskilt med tanke på att du kommer ha mycket kontakt med dv kunder varav antagligen en eller annan har eller kommer överväga att ha egen inhouse support istället för att hyra. Inte omöjligt att få bra kontakter med potentiella framtida kunder och/eller arbetsgivare.

Ta det som en arbetslivserfarenhet, om inte annat så ser det bra ut på ett CV.

Men viktigast av allt: Det är ett jobb inom det område som du är utbildad för och har intresse för direkt efter gymnasiet!

Kör på och le

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ser ut som en OK lön, inte suverän men se mervärdet:

* Kontakt med en jäkla massa folk; potentiella kunder för dig själv om du startar eget, potentiella arbetsgivare, etc.

Det tror jag blir din stora behållning i längden.

Lycka till!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|