Bygga om RAID server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2010

Bygga om RAID server

Hej,
Jag har ett dilemma som jag hoppas nån kan hjälpa mig med

Idag kör jag en hemmaserver med 3st 500GB diskar i RAID 0, som backup har jag en 1,5TB disk. Allt hanteras av Win7 Ultimate

Nu håller ju naturligtvis utyrmmet på servern att ta slut och min tanke är att köpa 2st 1,5 TB diskar till (samma som den ensamma idag) och i framtiden köra dessa 3 i RAID0 som systemdisk, och sen utnyttja de 3 500GB diskarna (också i Raid 0) till backup. Jag kommer då inte att kunna backa allt längre men det får jag leva med tillsvidare ....

Nu är ju frågan hur gör jag på bästa sätt för att bygga om maskinen och konfigurera om den UTAN att förlora data och utan att förlora humöret? På diskarna ligger idag ca 1,3 GB data så de är rätt fulla. Jag har idag ingen annan dator eller disk som kan härbärgera 1,3 TB data.

Alla tips mottages tacksamt då jag själv inte riktigt är klok på hur jag bäst gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

Jag skulle vara försiktigt med att röra den burken och köpa en extern 1.5 tb disk för att lägga över alla filer på och sedan bygga om servern. Kan vara bra att ha kvar disken efteråt också för att ta ytligare backuper. Tex om huset brinner ner så är det alltid bra att ha en extern man kan slita med sig ;).

Sälj den annars på tradera när du är klar, du borde få runt nypris.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2010

Jo jag har nog funderat så med, men då kanske att ta ut min existerande 1,5 TB backupdisk som just backup under bygget och skaffa tre nya 1,5TB diskar och sen bygga i lugn o ro.
Fast då sitter jag ju där med en extra disk som jag inte vill ha sen.
Iofs kan jag ju lägga den i bankvalvet. Men då infinner sig frågan hur länge en disk kan ligga oanvänd innan den inte alls startar igen, det finns begränsningar på det, det har jag egen erfarenhet av.
Alternativt kan jag försöka sälja den.

Fast frågan kvarstår, dvs finns det något sätt att klara sig undan denna extradisk ... om jag nu är lite riskvillig?