Är det verkligen nödvändigt att defragmentera?

Permalänk

Är det verkligen nödvändigt att defragmentera?

Hej!

Jo, jag har en volym med ett stort antal program och jag behöver krympa den. Så, jag undrar, är det verkligen nödvändigt att defragmentera först innan man krymper en volym? Kan data verkligen bli korrumperad om man inte gör det? Jag tycks läsa ofta diskussioner där man rekommenderar att man defragmenterar innan man krymper en volym. Vad säger ni om det? Vad är er erfarenhet? Är det något ni brukar göra?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Jo, jag har en volym med ett stort antal program och jag behöver krympa den. Så, jag undrar, är det verkligen nödvändigt att defragmentera först innan man krymper en volym? Kan data verkligen bli korrumperad om man inte gör det? Jag tycks läsa ofta diskussioner där man rekommenderar att man defragmenterar innan man krymper en volym. Vad säger ni om det? Vad är er erfarenhet? Är det något ni brukar göra?

Tack på förhand!

Det är väl annars inte så jobbigt att defragmentera den (vet att det är lite off topic), det är ju inte direkt fysiskt jobbigt...
Tänkte bara som tips om du vill köra igång och inte orkar vänta på svar.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig defragmenterat innan ändringar av partitionsstorlek iallfall. Googlade runt lite, och det verkar som att det finns eller fanns partitionsprogram främst till linux, där det var rekommenderat eller till och med ett krav. Men jag har som sagt aldrig gjort det innan jag har krympt vanliga windows partitioner. Verkar finnas en idé att om man defragmenterar först, så slipper partitionsprogrammet flytta datan när det körs, vilket väl inte verkar helt orimligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt är det för att de filer som ligger lite utspridda skall hamna på rätt ställen, vilket underlättar för delningen/utökningen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)