Mekaniska tangentbord: vad innebär färgerna?

Permalänk

Mekaniska tangentbord: vad innebär färgerna?

Vad är det för skillnad på Blåa,Bruna och Röda brytare? (Svart finns ochså?)

När man köper ett mekaniskt tangentbord, får man med sig alla 4 då? Har aldrig fattat hur tekniken fungerar och hur man ändrar brytare(om de nu heter så)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är olika typer utav switchar som sitter under tangenterna. Skillnaderna på dem är hur de känns, låter och hur de registrerar trycket.

Jag vet inte så mycket om röda+bruna, men jag har ett tangentbord med Cherry MX Blue och har använt ett med Cherry MX Black ochså.

Blue-switchar är mer anpassade för folk som skriver mycket eller som behöver ha ett stort antal registrerade tryckningar snabbt efter varandra. Dem känns väldigt lätta coh har ett väldigt högt, karaktäriskt klick när man trycker på dem. Genomsnittskraften det krävs för att trycka ner en knapp av typen Cherry MX Blue är mellan 45-55g. De registreras även halvvägs ner och responsar därmed lite snabbare. Om man inte är träffsäker med sitt skrivande så kan man ha problem med blue switchar i början då det räcker med att man nuddar en annan knapp för att den ska registreras.

Cherry MX Black switchar låter mycket mindre än Blue switchar men det låter en del ändå. In teitllräckligt för att folk ska störa sig på det. Det kä´nns helt annorlunda från Blue switcharna då det inte känns en tydlig "stöt" när den registreras. Den kräver även lite mer kraft för att trycka ner och tillskillnad från Blue switchar, som kräver lika lite kraft genom hela klicket (förutom när den registreras) så kräver black lika mycket genom hela klicket.

Jag vet inte vad du använder ditt tangentbord till, men eftersom jag programmerar plus spelar starcraft 2 så rekommenderar jag Blåa switchar till mig själv. Skulle tro att Black passar bättre för fps spelare.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

"Cherry MX" - brytarna från Cherry Corp finns i olika varianter som brukar skiljas åt med olika färger. Ett tangentbord brukar ha alla brytarna av samma variant. Alla varianterna aktiveras mitt i nedslaget.

Att en brytare är "taktil" betyder att man kan känna när den aktiveras: motståndet varierar olika långt ner i nedslaget. (De vanliga "gummiknopps"-tangentborden är också taktila.)
Att en brytare "klickar" betyder att den är taktil, men också att den ger ifrån sig ett "klick"-ljud när den aktiveras, som en skrivmaskin. Klicket är INTE det ljud man hör när man bottnar.
Att en brytare är "linjär" betyder att motståndet ökar linjärt ju mer man trycker på tangenten. Man kan inte känna eller höra när brytaren aktiverar.

Bruna Cherry MX: Lätt nedslag. Lätt taktila.
Blå Cherry MX: Lätt nedslag. Mer taktila än bruna. Klickar.
Svarta Cherry MX: Hårt nedslag. Linjära.
Röda Cherry MX: Lätt nedslag. Linjära.

Det finns också andra sorter, men de är mer ovanliga eller är bara en hårdare variant av en annan brytare som används för mellanslags-tangenten i vissa tangentbord.

Förr i tiden, på 80-talet och tidiga 90-talet så var alla tangentbord mekaniska.
IBM's Model M t.ex. aktiverar 3/4 ner, har hårt nedslag och klickar.
Gamla Commodore 64 hade linjära brytare.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”