Rörförstärkare - byggsats

Permalänk

Rörförstärkare - byggsats

Hej, jag har planer att bygga ihop en rörförstärkare och frågar er vart man kan köpa en byggsats??
Den får inte vara för dyr. Max 2 000 kr.

Permalänk
Medlem

För 2000kr vet jag inte om det går att få någon direkt rörförstärkare, ens i byggsats.
Vad för högtalare tänker du driva? Har du verktyg?
Vet du vad det innebär att meka med rörförstärkare? LÄS DETTA! http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/30172-safety-prac...

Om du har verktyg, och du har förstått hur farligt och svårt det kan vara så tycker jag att du ska bege dig till diyaudio.com istället för sweclockers.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Welleman är nog de enda som har byggsatser i normal mening, de kostar dock ca $2000 så de går lite över budget, jag vill påstå att det är omöjligt att få ihop en integrerad rörförstärkare för 2000 om du avser köpa nya delar rakt igenom, det kan gå att bygga försteg eller hörlursförstärkare, men ska du inte linda utgångstransformatorerna själv så går det inte för 2000kr, det finns inte ens nån kinesmaskin i den prisklassen på ebay, men får du tag i beg trafos eller lindar själv kan det gå, besök loppisar o leta trasiga radioapparater eller instrumentförstärkare, där kan det finnas transformatorer som funkar.
Du kan kanske bygga en hybrid med trisseutgång, eller öka budgeten till ca 4000kr för komponenterna, eller så gör du nått modernare med någåt högre budget men får ett slutsteg som presterar bra, typ klass d, hypex http://www.hypex.nl/ eller lc http://www.lcaudio.dk/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gainclone går också att bygga...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

För 2000kr vet jag inte om det går att få någon direkt rörförstärkare, ens i byggsats.
Vad för högtalare tänker du driva? Har du verktyg?
Vet du vad det innebär att meka med rörförstärkare? LÄS DETTA! http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/30172-safety-prac...

Om du har verktyg, och du har förstått hur farligt och svårt det kan vara så tycker jag att du ska bege dig till diyaudio.com istället för sweclockers.

Jag har hittat en sida som säljer.
http://www.tubedepot.com/tubeampkits.html

Vad är det för verktyg du talar om??
Jag har även funderat på att bygga en vanlig förstärkare med transistorer.
Blev lite sugen på en rör när jag såg detta.

Detta tänkte jag skulle vara ett projektarbete så det var inte tänkt att den skulle driva några speciella högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Detta tänkte jag skulle vara ett projektarbete så det var inte tänkt att den skulle driva några speciella högtalare.

Ska du beställa från USA måste du betala 25% moms samt tull. Även dyrare frakt på det.

Verktyg du behöver är t.ex en lödstation av bra kvalitet, lödtenn, tennsug och andra lödningstillbehör. Ska du bygga något chassi så kommer du att behöva verktyg för det också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Ska du beställa från USA måste du betala 25% moms samt tull. Även dyrare frakt på det.

Verktyg du behöver är t.ex en lödstation av bra kvalitet, lödtenn, tennsug och andra lödningstillbehör. Ska du bygga något chassi så kommer du att behöva verktyg för det också.

Jag är väl medveten om tull och skatt

Jaså, så det var de verktygen du talade om. Jag trodde man behövde speciella när man handskades med rörförstärkare.
Allt du sa har jag, inga problem.

Jag har fastnat för en förstärkare.
Denna: http://tubedepot.com/diy-ek-tu-870r.html

Verkar riktigt fin och känns som en lätt byggsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Jag är väl medveten om tull och skatt

Jaså, så det var de verktygen du talade om. Jag trodde man behövde speciella när man handskades med rörförstärkare.
Allt du sa har jag, inga problem.

Jag har fastnat för en förstärkare.
Denna: http://tubedepot.com/diy-ek-tu-870r.html

Verkar riktigt fin och känns som en lätt byggsats.

När du kollar priser i dollar så räkna på att dollarn är ca 10kr så får du ut ungefär vad det egentligen kostar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

När du kollar priser i dollar så räkna på att dollarn är ca 10kr så får du ut ungefär vad det egentligen kostar.

Jag har räknat ut vad det hade kostat att beställa den där ifrån. Då räknar jag med tull, skatt, frakt mm...
Använde även en guide för att räkna ut det och det landade på precis under 3 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Hej, jag har planer att bygga ihop en rörförstärkare och frågar er vart man kan köpa en byggsats??
Den får inte vara för dyr. Max 2 000 kr.

För 2000kr är det nog bättre att satsa på en ren transistor-stärkare.

Permalänk
Avstängd

jag har skälv funderingar på rörförstärkare men det verkar ju inte vara något man bara köper hur som helst tyvärr. en 5 eller 7 kanals rörförstärkare vore inte helt fel faktiskt. får väl skaffa beg 7.1 förstärkare till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Jag har räknat ut vad det hade kostat att beställa den där ifrån. Då räknar jag med tull, skatt, frakt mm...
Använde även en guide för att räkna ut det och det landade på precis under 3 000 kr.

Förstärkare: 2230kr
Frakt: 191kr
Tull: Osäker, men gissar på runt 5% så då blir det ~121kr
Moms: ~635kr
Postavgift: 100kr

Alltså blir det närmare 3300kr för det paketet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av oyegie:

För 2000kr är det nog bättre att satsa på en ren transistor-stärkare.

Jag har också kollat på det men jag tycker att rörförstärkare har en charm som jag på sista tiden smält väldigt för.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Förstärkare: 2230kr
Frakt: 191kr
Tull: Osäker, men gissar på runt 5% så då blir det ~121kr
Moms: ~635kr
Postavgift: 100kr

Alltså blir det närmare 3300kr för det paketet.

Men om man går in på tullverkets hemsida så kan man där räkna ut vad det blir. Men om det är mellan 3 000 - 3 300 kr så spelar det ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Jag har också kollat på det men jag tycker att rörförstärkare har en charm som jag på sista tiden smält väldigt för.

Det är charmigt, men ganska opraktiskt. Förstärkaren du länkade ger 2x2w, vilket inte är direkt mycket. Ska du driva några högtalare med den så ska det vara typ enorma horn eller liknande för att kunna få någon vettig ljudvolym.

Skrivet av TheBergqvist:

Men om man går in på tullverkets hemsida så kan man där räkna ut vad det blir. Men om det är mellan 3 000 - 3 300 kr så spelar det ingen roll

Tullverkets hemsida stämde inte så väl när jag beställde. Men eftersom du vet kostnad på produkt och frakt så kan du maila dom och fråga vad tullsatsen på en rörförstärkare är och sedan räkna utifrån det.

Du betalar tull på varan+frakt och moms på varan+frakt+tull (om jag minns rätt). Sedan en postavgift på 100kr till företaget som ska tulldeklarera varan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheBergqvist:

Det där är väl snarast ett miniatyr/hörlurssteg, jag har ett rörsteg till lurar och det ligger i den effektklassen, har även haft ett stort luxman rörförsteg en gång i tiden, och det gav mer effekt än den där sk förstärkaren, du ska vara mycket säker på att den klarar dina högtalare, du kan inte ändra lastimpedans på ett rörsteg utan att påverka ljudkvaliten, och det minsta effektmässigt i rörväg som brukar kallas slutsteg är med singelend 300b rör, de brukar ge från 8W, de är inte billiga, men med anpassade högtalare kan det låta bra, men högtalarna ska byggas för att funka med stegen, det går definitivt inte med vad som helst.
Thebergqvist kan ju kolla på Thelars http://www.thelars.se/ om du vill ha lite svensk rörporr. (det kan dyka upp 300b nos rör på www.highend-broker.com ibland, sällan under €10000, nytillverkade kopior får du från $ 1000)
Det är inte sunt eller prisvärt på nått sätt
Ska du bygga själv så se till att få vettiga utgångstrafos, eller bygg en hörlursförstärkare eller liknande som inte behöver trafos, men en 2W are i 4ohm är inget du bygger för ljudet, den bygger du för att det är lärorikt, (är det anledningen så kör på)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där är väl snarast ett miniatyr/hörlurssteg, jag har ett rörsteg till lurar och det ligger i den effektklassen, har även haft ett stort luxman rörförsteg en gång i tiden, och det gav mer effekt än den där sk förstärkaren, du ska vara mycket säker på att den klarar dina högtalare, du kan inte ändra lastimpedans på ett rörsteg utan att påverka ljudkvaliten, och det minsta effektmässigt i rörväg som brukar kallas slutsteg är med singelend 300b rör, de brukar ge från 8W, de är inte billiga, men med anpassade högtalare kan det låta bra, men högtalarna ska byggas för att funka med stegen, det går definitivt inte med vad som helst.
Thebergqvist kan ju kolla på Thelars http://www.thelars.se/ om du vill ha lite svensk rörporr. (det kan dyka upp 300b nos rör på www.highend-broker.com ibland, sällan under €10000, nytillverkade kopior får du från $ 1000)
Det är inte sunt eller prisvärt på nått sätt
Ska du bygga själv så se till att få vettiga utgångstrafos, eller bygg en hörlursförstärkare eller liknande som inte behöver trafos, men en 2W are i 4ohm är inget du bygger för ljudet, den bygger du för att det är lärorikt, (är det anledningen så kör på)

Det är detta som jag är ute efter. ER som ger era åsikter
Jag börjar inse att den jag kolla på är lite svag. Jag kollade lite på den som var lite värre.
http://tubedepot.com/diy-ek-tu-879s.html
Ni kan strunta i mitt max-belopp Men denna är i det dyrast laget.
Men jag upplever att denna på 8.5W skulle kunna driva ett par mindre golvhögtalare t.ex. Dynavoice Definition DF-5:or. Eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Det är charmigt, men ganska opraktiskt. Förstärkaren du länkade ger 2x2w, vilket inte är direkt mycket. Ska du driva några högtalare med den så ska det vara typ enorma horn eller liknande för att kunna få någon vettig ljudvolym.

Tullverkets hemsida stämde inte så väl när jag beställde. Men eftersom du vet kostnad på produkt och frakt så kan du maila dom och fråga vad tullsatsen på en rörförstärkare är och sedan räkna utifrån det.

Du betalar tull på varan+frakt och moms på varan+frakt+tull (om jag minns rätt). Sedan en postavgift på 100kr till företaget som ska tulldeklarera varan.

Ok, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Det är detta som jag är ute efter. ER som ger era åsikter
Jag börjar inse att den jag kolla på är lite svag. Jag kollade lite på den som var lite värre.
http://tubedepot.com/diy-ek-tu-879s.html
Ni kan strunta i mitt max-belopp Men denna är i det dyrast laget.
Men jag upplever att denna på 8.5W skulle kunna driva ett par mindre golvhögtalare t.ex. Dynavoice Definition DF-5:or. Eller har jag fel?

För dom summorna så tycker jag att du ska skapa en tråd på diyaudio istället. Det är där det finns folk som kan rörförstärkare, inte här.
Med 8.5w KAN man driva t.ex DF-5, men du kommer inte kunna spela högt alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

För dom summorna så tycker jag att du ska skapa en tråd på diyaudio istället. Det är där det finns folk som kan rörförstärkare, inte här.
Med 8.5w KAN man driva t.ex DF-5, men du kommer inte kunna spela högt alls.

Hmmm... men om det är knapert med 8.5 W så känns det som att det bara finns en kvar då.
http://tubedepot.com/diy-k-16ls.html Då får jag bygga en låda själv och så.
Men är det watten man kollar på när det gäller rörförstärkare eller är det ointressant?

Permalänk
Medlem

Du måste ju tänka att om du vill kunna använda förstärkaren sedan så måste den ju ha nog med effekt för att kunna driva ett par högtalare. För att driva ett par högtalare krävs det bara några få watt, men för att kunna spela på lite så krävs det mer.
Jag rekommenderar dig fortfarande att bege dig till diyaudio.com istället för sweclockers.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

För att bygga nått krävs det kunskap, gärna fysik, så du förstår hur ljudtrycket hänger ihop logaritmiskt med effekten och vad det innebär, ellära så du inte begår självmord eller mordbrand är också bra.
Man bör även inse, gärna ha testat, vad det innebär att spela med rör, det är nostalgiska skäl eller enormt dyra förstärkare som gäller, en billig rörhäck presterar inte hifi, jag antar att du inte kollade på prislappen på thelars, i så fall hade du nog kommenterat den, jag tror faktiskt att det bara finns en dyrare apparat i samma klass, audionote gaku on eller kondo gakuone, de är syskon modeller, de ligger runt $250 000 nya så thelars är lite av en "budgetbomb" men det enda rörsteg jag hört som verkligen har presterat är den audioresearch som numera heter 610T.
Och jag håller med om att det här är fel forum, det finns visserligen rör på några moderkort, men regga dig o fortsatt byggdiskussionen av rörslutsteg på diyaudio, men har du inte läst ellära/rörteknik så gör det först, både för att kunna diskutera och bygga nått, rusa inte iväg o köp nått innan du förstår grunderna, rör är annorlunda och det kräver lite annat tänkande eftersom det handlar om högspänning, det går mycket lättare att få överslag och att man eldar upp komponeneter, dessutom driver rören, de åldras och man får mycket bättre resultat om man förstår grunderna i hur de funkar och vad de är bra/dåliga på. dessutom behöver man matcha och trimma in rören på ett annat sätt än trissor om det ska bli bra, så lite elteori med röranknytning är bra.

Kom just ihåg den här klassikern http://www.youtube.com/watch?v=gl-QMuUQhVM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rör på moderkort? Finns det ens i dagsläget?

För övrigt så håller jag med mrqaffe. Om du ska bygga en röris så kommer du få spendera MYCKET tid med att lära dig saker innan du ens beställer hem något.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det var nå tillverkare som visade upp rörbestyckade integrerade ljudkort. aopen var det jag hittade först, men det finns /fanns flera, jag förstår bara inte varför bygga rörvideorna är intressanta, de visar innanmätet, och hur man kan göra om man är nördig.

Visa signatur