Permalänk
Medlem

Offset eller fixed för CPU Voltage?

Har min 2500K@ 4.5 ghz, 1.345V och när jag kollar i CPU-Z, så ser jag att Volten alltid är den samma, men att multiplayern går ned i idle. Men inte volten, så efter lite research verkar det vara offset mode man ska använda sig utav. Som jag har förståt det ställer man in offset till max volten, så om jag ställer den till 1.345 v kan den inte gå högre, men den kan gå lägre? Finns det något negativt med att använda offset?

Permalänk
Medlem

Det ända negativa kan ju vara att när din processor behöver högre volt för den ska upp i högre klocks och jobba och din dator inte förser din processor med just den volten då så kan det ju hända du t.ex. får BSoD.

Hur ofta detta händer vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Har du SpeedStep aktiverat i BIOS? Den inställningen ska dra ner spänningen i idle.

Sen så tror jag faktiskt att offset är bättre för Sandy Bridge. Prova olika värden för att se hur långt du kan dra ner den, förhoppningsvis ner till <1.3.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Har du SpeedStep aktiverat i BIOS? Den inställningen ska dra ner spänningen i idle.

Sen så tror jag faktiskt att offset är bättre för Sandy Bridge. Prova olika värden för att se hur långt du kan dra ner den, förhoppningsvis ner till <1.3.

Ja, SpeedStep är aktiverat, men enligt CPU-Z så går inte volten ned för det.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du läser igenom den här tråden och bidrar till diskussionen med dina erfarenheter

SpeedStep sänker klockfrekvensen vid vila, dock inte spänningen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz