Permalänk

OCZ Solid 3 1.5G

Hej!
Köpte idag en OCZ Solid 3 och har uppdaterat till senaste firmware. Problemet är att den kör i 1.5G när mina andra diskar kör i 3G. Detta visas när datorn botar och man kollar i ACHI.
Har provat byta sataport och satasladd men det ändras inte.
Moderkortet är gigabyte GA-MA785GM-US2H och har alla senaste drivruntiner.

Tacksam för snabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du gjort prestandatest på disken som bekräftar 1.5Gbps?

Edit: det kan faktiskt rapporteras fel, därför jag frågar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Har du gjort prestandatest på disken som bekräftar 1.5Gbps?

Edit: det kan faktiskt rapporteras fel, därför jag frågar.

http://imageshack.us/photo/my-images/508/asssdbenchoczsolid3sata.png/

Det är vad jag får fram. Ganska dåligt resultat.

Permalänk
Medlem

Det var ju ganska dåligt ja.
Visade den 3 Gbps innan du uppdaterade Firmware eller tänkte du inte på det då?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Testa windows egna drivrutiner och se om du får bättre resultat. bara att ta avinstallera i enhetshanteraren och kryssa i ta bort drivrutinen och starta om och köra om testet.

Permalänk
Medlem

Resultatet visar tydligt att disken inte går i Sata 1,5gbit/s, i så fall borde du inte fått mer än ca 140mb/s som toppfart. Sedan så bör man testa med atto om man vill veta var den övre gränsen går.

Edit: Om man jämför med vad ocz själva säger om disken så presterar den bra:

http://www.ocztechnology.com/res/manuals/OCZ_Solid3_Product_s...

Det enda som ligger lite lågt är 4k-64thrd write.