Hårddiskkabinett för 2.5" med bara 1st USB-kabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004

Hårddiskkabinett för 2.5" med bara 1st USB-kabel?

Hej

Sitter och försöker hitta ett hårddiskkabinett för en 2.5" SATA-disk jag fick över när jag uppgraderade till SSD i laptopen.
Var dock inte så enkelt som jag trodde; de flesta varianterna vill ha en extra kabel för strömförsörjning, antingen från transformator eller extra USB.
Det jag vill ha är ett kabinett som bara kräver en USB-kontakt, som står för såväl strömförsörjning som dataöverföring. Finns ju externa diskar att köpa i handeln som bara kräver en USB-kabel, så vart finns kabinetten?

Trodde mig ha hittat rätt, men då står det att kabinettet bara stöder 160GB. Är det bara nonsens eller sitter det någon styrkrets som bara pallar såpass mycket utrymme på disken? http://cdon.se/hemelektronik/k%C3%B6nig_-_2%2c5%22_s-ata-kabi...

Kanske är ett fån nu och så kryllar varje sida med sådana lösningar, men inget jag träffat på iallafall

EDIT: Länken till Königs adapter innehöll nu på kvällen en kundrecension där en kille säger sig ha tryckt i en 500GB disk i den. Tolkar det som att det alltså går att nyttja diskar över 160GBs kapacitet fullt ut. Problem solved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2008

Kolla på din disk hur mycket ström den drar, är det under 0,5 ampere ska det räcka med strömmen från en USBport.
Annars finns det USBkablar med 2st anslutningar mot datorn.
Då får du dubbelt så mycket ström till disken mot om du bara hade en...
Detta fungerar på alla diskar jag testat.

Lycka till!

/Magnus

| Silverstone FT02S | Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K | Corsair VX550 | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | ASUS Geforce GTX580 | Corsair Force 3 SSD 120GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F1 1TB x 2 | Noctua NH-D14 | Samsung 27''| Win 8.1 Ult. x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004

Fanns ingen strömspec skriven på disken, men det funkade utmärkt med kabinettet från König. Handlade om en 5.4krpm-disk så var inte så orolig för strömförsörjning som jag var för att adaptern på något vänster inte skulle klara mer än 160GB som König hävdade i beskrivningen. Själv fick jag hittat mina 320GB så det var lugnt En hundring kändes prisvärt med.