SATA2 MB till SATA3 SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2010

SATA2 MB till SATA3 SSD?

Går man miste om avsevärt mycket hastighet om man använder en SATA3 SSD i ett SATA2 system?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Inget som är märkbart i vardagligt användande skulle jag säga. Jag har själv aldrig använt en SSD men det vi pratar om är ju överföringhastigheter som bara är nyttigt vid flytt av stora filer. SSDs fördel är ju den låga åtkomsttiden som gör att många filer kan läsas och skrivas väldigt fort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

I min erfarenhet går det ofta bättre på en bra SATA2-kontroller jämfört med en sketen SATA3-kontroller, case in point; Intel ICH10R VS. Marvell 9128 (2 styrenheter som återfinns på en mängd moderkort). Diskarna jag körde/kör var 2 x C300 i RAID 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av PirateKensai:

I min erfarenhet går det ofta bättre på en bra SATA2-kontroller jämfört med en sketen SATA3-kontroller, case in point; Intel ICH10R VS. Marvell 9128 (2 styrenheter som återfinns på en mängd moderkort). Diskarna jag körde/kör var 2 x C300 i RAID 0.

Syftar du på att det i detta fall är bättre med en beprövad SATA2-kontroller framför en SATA3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av mofie:

Syftar du på att det i detta fall är bättre med en beprövad SATA2-kontroller framför en SATA3?

I mitt fall var det fallet ja.