Plötsligt försvann nästan allt utrymme, kan ej hitta vad som tar upp platsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2005

Plötsligt försvann nästan allt utrymme, kan ej hitta vad som tar upp platsen.

Hej!
Jag har en Seagate 1TB extern USB-hårddisk som helt plötsligt har fått lite oanvänt utrymme, och problemet är att jag vet inte vad det är som tar upp platsen.
Har f.ö Win.7

Kollar jag i utforskaren så visare den 355 GB ledigt av 931GB, högerklickar jag och kollar använt utrymme står det 575GB.
Men går jag däremot in på hårddisken och markerar allt som finns där (med visa dolda mappar och filer aktiverat) så får den endast ihop 188GB.

Vart kommer dessa mystiska 387GB ifrån och hur kan jag se dom?
Och kanske hur blir jag av med dom?

Plus att jag har en mapp som heter $RECYCLE.BIN på hårddisken, hur får jag den att försvinna? (iofs kanske inte en fråga för denna del av forumet, men ändå)

Tacksam för svar!
Fredrik Hultman

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

rensa papperskorgen, det är recycle.bin filen. (den kommer inte försvinna)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2005

Ja papperskorgen är tömd, finns inget att rensa under diskrensning...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Systemåterställning : Om utrymmet är viktigare kan du stänga av den. Den skapar nya punkt varje dag som datorn är på.

Ccleaner kanske kan hjälpa dig rensa. Den består av flera delar med separata resnings knappar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Edit:
Hoppsan, Missade att det inte var systemdisken. Det kan dock ändå vara systemåterställningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2010

Kontrollpanelen --> mappalternativ --> Visning --> visa dolda filer och mappar, så hittar du Ladda ner och kör CCleaner med

Acer Predator 17 G9-793. GTX 1070, I7-6700HQ, 16GB RAM, 256-SSD, 17.3" osvosv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av figge88:

Plus att jag har en mapp som heter $RECYCLE.BIN på hårddisken, hur får jag den att försvinna? (iofs kanske inte en fråga för denna del av forumet, men ändå)

Jag hade dolda papperskorgar (kanske t.o.m. dolda som systemfiler) fulla med dolt skit på en disk som användes för inspelning av TV (genom windows media center). Vet inte om det var timeshift eller borttagna recordings som nästlat sig dit.

Hur som helst så ville de inte tömmas normalt utan jag fick köra shift+delete på de dolda papperskorgarna, ofta två gånger, innan utrymmet frigjordes.

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

ladda ner treesize så hittar du lätt vad som tar plats på disken.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Söderbäck:

ladda ner treesize så hittar du lätt vad som tar plats på disken.

Perfekt! Såg exakt vad som tog upp platsen, en systemdiskavbildning som visar storlek 0b om man högerklickar, men i treesize visades den "egentliga" storleken.
Tack så mycket!