Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk

Ah jag klickade fel och misstänker att resten som valde att inte undvika gjorde detsamma.

Nå det blir väl att beställa ett usbminne, då jag har behov av en 32GB med usb 3.0.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har dom fått sitt kaffe idag?
Kan ju börja undra lite. Tror dom verkligen att man går och köper en extern HD om du är tvungen att betala extra för den, när det går lika bra med selleri? Haha...vittsig jag är. Nä, skämt & sido. När man kan köpa HD separat & en söt liten låda med plug and play....nja. Skulle inte tro det.
Oi! Dumskallar på CopySwede eller vart ni nu sitter & styr över detta!
Sätt lite mer avgift på fälgpaket eller något annat dumt som kyl/fryspaket! Måste vara hemskt för er att folk kan köpa detta kombinerat med varandra. En HD. En låda med ström anpassat för HD. Shit! Nu kan svensken ta med sig sina köpta filmer & sin köpta musik med ut på semestern. Tänk så delar han det med någon han träffar ute...?
Höj avgiften för något vettigare istället. Du där?! Du har fula strumpor på dig! Har du stickat dom själv eller? Det blir 2 spänn extra. Gå nu hem & byt om!

Permalänk
Medlem

Ganska tråkigt att man blir tvingat till att komma på alla möjliga sätt för att köpa en hårddisk och samtidigt ha pengar kvar till matt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tala om en sjuk avgift som bara handlar om att snylta på konsumenterna.
Nästan all film är kopieringsskyddad och då är det olagligt att ta bort kopieringsskyddet för att kunna kopiera den.
Nedladdad film är i normalfallet heller inte laglig så det räknas inte heller som privatkopiering.
Det som återstår är oskyddade CD-skivor med musik. När kopierade någon en sådan sist? För min del var det säkert 2-3 år sedan om inte längre. Varken jag eller någon jag känner köper CD-skivor längre så vilka ska jag privatkopiera med?

Hur stor avgiften blir vet vi ju inte än, men hur mycket musik ska man privatkopiera för att fylla exempelvis 2TB?
Kopierar man 1 skiva om året så kommer antagligen avgifterna att bli högre än vad den skivan kostade.

Ett logiskt steg vore att förbjuda alla former av kopieringsskydd på film och musik i samband med denna avgift så att vi faktiskt kan privatkopiera den lagligt och få något tillbaka för de avgifter vi betalat.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Då får man bunkra i helgen då...

Hur billig är en sån kabinett som rymmer 3,5 resp 2,5 ?

Usb-minnen lär man ju inte kunna leva utan och jag orkar nog inte att beställa utomlands för att spara 50-100 kr om det ens blir så mkt på några gigabyte..

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Då får man väl börja handla hos pixmania då. :/ Idiotisk avgift

Permalänk
Medlem

Fan vad bra!!!

Jag menar Då är det helt plötsligt moraliskt försvarbart att piratkopiera!

''Näe...jag betalade när jag köpte disken''

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Ok det är så mycket som jag inte fattar med den här straffavgiften, kan någon förklara?
1. Om man har rätt att priVatkopiera filmer och musik, varför är det då kopieringsskydd på dem som är olagligt att kringgå, även till privat bruk som det brukar stå i dem?
2. Varför tvingar man en massa personer som inte har någonting med priVatkopiering att göra genom att ta ut en avgift på lagringsmedier?

Jag föreslår att man istället flyttar avgiften till filmerna/musiken istället, men bara till de som tar bort kopieringsskyddet. Då får de som köper musiken/filmerna priVatkopiera så mycket de vill till sin släkt/vänner helt enligt lagen, avgiften går direkt till rätt artister utan att copyswede (som då kan tas bort) behöver finnas och arbiträrt dela ut pengarna till andra än de som faktiskt skapat det man köper och de som inte har något med det att göra slipper betala avgift.

+1
Varför ska man ta ut avgift för något som är gratis? Det är samma som när tv-avgiften skulle höjas pga svt-play. De lägger först ut något på internet som är "gratis" och sen måste alla betala för det, oavsett om de någonsin tittar på svtplay eller ens har internet. Om nu privatkopiering är tillåten och alla som köper extrern lagring faktiskt betalar en ersättning för privatkopiering får de i alla fall ta bort kopieringsskydden så att man kan få ut något av de extra utgifterna.

Inte för att det här påverkar mig men jag tycker ändå att det är fel.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _tekken_:

Fan vad bra!!!

Jag menar Då är det helt plötsligt moraliskt försvarbart att piratkopiera!

''Näe...jag betalade när jag köpte disken''

Nej, för som nyheten säger så är avgiften inte för PIRATkopiering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Geeks
SweClockers

Sådär, uppdaterat med avgiften.

Externa hårddiskar: +100 kr inkl. moms.
USB-minnen på 2 GB och uppåt: 1,25 kr per gigabyte inkl. moms. med en maximal avgift på 100 kr inkl. moms.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Fan vad bra!!!

Jag menar Då är det helt plötsligt moraliskt försvarbart att piratkopiera!

''Näe...jag betalade när jag köpte disken''

PRIVATkopiera Du får dra över vänners/familjens/släktingars musik, filmer, spel osv till din dator gratis och det är det de vill ha ersättning för. Fast ändå går det inte att kopiera kompisens film eller spela brorsans spel utan att gå runt kopieringsskyddet/cracka spelet vilket är olagligt....

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Får gäller vara en rebell och säga att det är bra att de inför avgiften så att ju mer pengar går till upphovsrätts personen. ju pengar ju bättre är det. De får alldeles för lite pengar pga piratkopiering och alla extra bidrag är bra. Folk här är alldeles för snåla är ni inte beredda att betala en hundra lapp Per hårddisk för att se snygga pc spel, fler heltidsmusiker och bättre svenska filmer
Ps. Jag vet att avgiften gäller privatkopiegering men ärligttalat så fattar väl alla att de bara säger så för att sätta en avgift för något olagligt är idiotiskt även om det skulle behövas

Skickades från m.sweclockers.com

erm...

Om jag skapar egna egna verk och lagrar på min hårddisk som jag själv har upphovsrätten till, vilken annan "upphovsrättsinnehavare" har då rätt till ersättning och hur avgörs det ?
Det där är bara fullständigt godtyckligt och helt vansinnigt på många sätt. Inte bara att regeringen överlåtit beskattningsrätt till en privat intresseorganisation, men också på grund av det fullständiga godtycke som råder kring dessa avgifter.

Och varför ska det överhuvudtaget sättas en avgift på något som är fullt tillåtet och lagligt ?
Precis lika absurt som att sätta en avgift på allt mänskligt tal som ersättning till alla upphovsrättsinnehavare till olika tal, bevingade ord och böcker.
Man skulle ju kunna använda talförmågan till att läsa högt ur diverse böcker med upphovsrättsinnehavare. Klart de måste ha ersättning för denna eventualitet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

jag tror de behöver uppdatera sin hemsida http://www.copyswede.se/privatkopiering/ersaettningsnivaaer/ de verkar tro att de ska vara upp till 300 spänn för en extern hdd
Jag har för mig att elektronikföretagen var emot de här höga avgifterna så jag undrar varför de inte tagits bort från sidan. Eller vänta kan ju svaret "copyswede" och "lobbyorganisation".. eller menar de att de redan får ut de här avgifterna för "mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk"?

edit: oops ja e för långsam emn ändå alldeles för mycket för min smak...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Hmm, få se nu, vi tvingas betala privatkopieringsersättning. Man kopieringsskyddar diverse olika media. Det är olagligt att kringå kopieringsskydd.

Vi tvingas alltså betala för något vi inte får utnyttja eller har jag missat något?

Det blir till en soppa eftersom inte allt material är kopieringsskyddat. När det gäller ljud-CD tycks det tvärtom bli mer sällan att sådana kopieringsskydd används. Hur som här är regeringskansliets förklaring: http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55368

Sedan hur ett egentligt tvång till att köpa flera utgåvor av samma material i olika format kan sägas "uppmuntra kreativt skapande" är troligen fortfarande ett obesvarat mysterium, speciellt när allt sådant material inte ens finns tillgängligt i de format köpare kan vilja ha. Hur roligt är det egentligen att behöva betala för skräp mp3 filer?

Permalänk
Medlem

Det roliga är att alla skriker så mkt men ingen gör nått åt saken. Skulle man starta någon form av grupp som jobbar emot detta skulle bara 10% av alla som beklagar sig om detta engagera sig i gruppen. Finns en grupp på facebook, som bara har ca 450 medlemmar. Om man inte gör nått åt saken kanske man ska sluta klaga. Inkluderar även mig själv i denna kritik. Detta är ett spel, och just nu slår copyswede in pucken på öppet mål. Grattis copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

erm...

Om jag skapar egna egna verk och lagrar på min hårddisk som jag själv har upphovsrätten till, vilken annan "upphovsrättsinnehavare" har då rätt till ersättning och hur avgörs det ?
Det där är bara fullständigt godtyckligt och helt vansinnigt på många sätt. Inte bara att regeringen överlåtit beskattningsrätt till en privat intresseorganisation, men också på grund av det fullständiga godtycke som råder kring dessa avgifter.

Och varför ska det överhuvudtaget sättas en avgift på något som är fullt tillåtet och lagligt ?
Precis lika absurt som att sätta en avgift på allt mänskligt tal som ersättning till alla upphovsrättsinnehavare till olika tal, bevingade ord och böcker.
Man skulle ju kunna använda talförmågan till att läsa högt ur diverse böcker med upphovsrättsinnehavare. Klart de måste ha ersättning för denna eventualitet.

om man skulle gå på din metod och inte ha avgift på nått som är lagligt så skulle.vall varenda skatt kunna ryka
och alla ni son säger att ni aldrig privatkopierat tänk efter lite. alla här vall delat musik via bluetooth eller lånat en film av en kompis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Man blir så ARG!, Man undrar var Sverige håller på och ta vägen när sånt här s*** införs.

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt köpa alla mina hårddiskar och usb minnen utomlands. Fattar inte hur sånt här kan tolereras. Att inte regeringen sätter stopp för detta vansinne är fan sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det roliga är att alla skriker så mkt men ingen gör nått åt saken. Skulle man starta någon form av grupp som jobbar emot detta skulle bara 10% av alla som beklagar sig om detta engagera sig i gruppen. Finns en grupp på facebook, som bara har ca 450 medlemmar. Om man inte gör nått åt saken kanske man ska sluta klaga. Inkluderar även mig själv i denna kritik. Detta är ett spel, och just nu slår copyswede in pucken på öppet mål. Grattis copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

Just det som är problemet. Skulle gladiligen delta i en sådan "grupp". Problemet är att allt sådant är på Failbook för det mesta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tänker inte betala ett öre till copyswede avgiften kan göra gott men det beror lite på vilka som får pengarna. Jag stödjer gärna t.ex. artister som jag tycker skapar bra musik men varför ska jag betala pengar till någon som producerar skit i mina ögon? Känns som det är mycket girighet i det hela, som vanligt alltså. Har redan kabinett men det blir till att köpa ett usb minne innan den första september.

Permalänk
Medlem

Blir det lagligt att ladda ner då?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Rekordmedlem

Varför köpa usbminnen köp sd kort i stället, och till diskar kör man väl ändå med en dockstation och interna drivar i den, avgiften är väl snarast att betrakta som som ett handelshinder, och gynnar bara andra handlare inom eu men utanför sverige.
Det är dags för maffian att sluta med sån här idioti, det gynnar inga musiker på nått sätt, för hur ska de fördela pengarna ? Däremot så förstör det för försäljarna av lagringsmedia, på samma sätt som att skivförsäljningen lämnade sverige när avgifterna kom på tomskivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"COPYSWEDE ek. för. http://www.allabolag.se/7696020036/
Org.nummer: 769602-0036 Bolagsform: Ekonomisk förening
Status: Bolaget är aktivt

Registreringsdatum: 1997-01-30
F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 1997-01-01
Momsgrupp: Redovisar moms > 40 miljoner
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 1997-01-01
Länsäte: Stockholms län
Kommunsäte: Stockholm
ÅR 2010
Antal anställda: 20-49
Omsättning: 100 000 - 499 999 tkr"

Ekonomisk förening, när jag gick i skolan, det må ha varit längesedan, men då var en ekonomisk förening menad att vid årsbokslutet visa upp ett nollresultat, visst, det finns alltid undantag, men vore det inte bättre för dem att ombilda bolaget till ett aktiebolag för att sedan sälja optioner till aktier till skivbolag och musikproducenter/artister hutlöst billigt, därefter genomföra aktieutdelning, ett bättre sätt att stödja 'kulturbranschen' än att avkräva en avgift av alla svenskar som köper en extern hårddisk eller ett usbminne, för att de skall kunna säkerhetskopiera sina bilder e.t.c.?

Nej, jag betalar gladeligen mer för lagring om jag så skall behöva åka och hämta den i utlandet själv, än genom att stödja en så horribel straffskatt som detta faktiskt innebär.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

När kommer samtliga hårddiskar tvingas ha ett inbyggt chip som skattar mängden data du överför och trådlöst meddelar copyswede? :/

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det roliga är att alla skriker så mkt men ingen gör nått åt saken. Skulle man starta någon form av grupp som jobbar emot detta skulle bara 10% av alla som beklagar sig om detta engagera sig i gruppen. Finns en grupp på facebook, som bara har ca 450 medlemmar. Om man inte gör nått åt saken kanske man ska sluta klaga. Inkluderar även mig själv i denna kritik. Detta är ett spel, och just nu slår copyswede in pucken på öppet mål. Grattis copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra sagt, håller med dig men å andra sidan tror jag inte att en grupp på fb gör så mycket skillnad tyvärr. Frågan är också vad kan man göra som har nån effekt? Känns som det är lite sent nu men jag vet inte förslag skadar ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det roliga är att alla skriker så mkt men ingen gör nått åt saken. Skulle man starta någon form av grupp som jobbar emot detta skulle bara 10% av alla som beklagar sig om detta engagera sig i gruppen. Finns en grupp på facebook, som bara har ca 450 medlemmar. Om man inte gör nått åt saken kanske man ska sluta klaga. Inkluderar även mig själv i denna kritik. Detta är ett spel, och just nu slår copyswede in pucken på öppet mål. Grattis copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

alla kan ju gå med i en facebookgrupp ( med förutsättning att dom har facebook) sen är ju frågan om dom lägger ner det hela bara för att 200 000 går med i "stoppa copyswedes avgift" eller nåt liknande bättre än inget iofs

Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket att jag bryr mig om någon liten summa pengar hit och dit, utan själva tanken att de ens kan göra något sånt här. Vedervärdigt minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Sådär, uppdaterat med avgiften.

Externa hårddiskar: +100 kr inkl. moms.
USB-minnen på 2 GB och uppåt: 1,25 kr per gigabyte inkl. moms. med en maximal avgift på 100 kr inkl. moms.

Vart ju inte så farligt ändå!

MEN, vad ska man med externa hårdiskar när det finns fina NAS lösningar?

Jag kommer ihåg när jag hade 6st externa USB hårddiskar för ett par tre -fyra år sen, och jag tyckte wow vad bra. Det gick ett par år, sen slet jag ut hårdiskarna och satte dom i datorn P g a överföringshastigheten. På den tiden så var det mest IDE hårddiskar, och några sådana har jag inte kvar.

Har hänt att jag köpt externa för att dom varit billigare än interna, bara för att slita ut hårddisken Den tiden är snart förbi

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

den som inte tål hårda ord bör inte läsa vidare!

det absolut värsta med denna skiten är att Copyswede har sagt att ALLT! ALLT!! som de drar in på detta ska gå ut till artister mm mm.
hur i hela helvete kan det då vara så att denna "intresseorganisation" får visa plus-resultat i bokföring/bokslut?!!!!!!
de e fan så man går ut i protest, förbannade reinfeldt & Co

Det är Thomas Bodström som bär skulden till medialobbyns makt och polisstatsmentaliteten efter mutor av amerikanska mediaindustrin, dit han även flydde när det blev lite hett.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

kollade precis Copyswede's årsredovisning 2010....personalkostnader: 3 117 492:-
(för bara "PRIVATKOPIERINGSERSÄTTNING")
Övriga kostnader 1 497 609:- wtf?!

för dom som vill bli äcklade:
http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...

EDIT: totala personalkostnader: 12 272 103:- pengar som alltså skulle kunna ha gått till musiker mm...

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ