Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk
Medlem

Köpa på sig lite usb-minnen då.
Använder inte externa diskar alls.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lagen skrevs in 1999. Hur får ni in Reinfeldt i detta?

https://lagen.nu/1960:729#P26kS1

Och varför gjorde Copyswede inte detta innan? Och inte 2005?

Edit: Quote fail

Nu menade jag inte att Reinfeldt har något med detta att göra, utan påvisade bara min generella åsikt om denne man och hans partikamrater. Dock är detta för mycket OT, så nog om detta.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du tolkar och missförstår också nyheten totalt!!

Många är vi som har skrivit: det är skillnad på Privat och Pirat och nu skriver jag det inte fler gånger!!

Misstolkar ingenting. Det är precis PIRAT kopieringen de vill åt fastän de skriver PRIVAT. Det är du som är lurad.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Köpa på sig lite usb-minnen då.
Använder inte externa diskar alls.

Ska med köpa mig några minnen, 1st 8GB och 1st 16GB hade jag tänkt!
Jag gillar dessa skarpt som ser ut som nycklar
ska köpa mig en "8 nyckel" vad 16GB minnet blir vet jag inte ännu.

Använder mig inte heller av externa, finns ju NAS

felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Helt absurt att en bransch ska kunna ta betalt på ett sådant sett, och dessutom helt vid sidan om normal lagstiftning. Det är som att banker skulle ta ut en straffavgift på alla bilköp för att de flesta bankrånare använder flyktbil. Det hade varit skillnad om produkten nästan uteslutande användes till piratkopiering, men så är ju verkligen inte fallet...

Eftersom det bara gäller externa diskar; en intressant fråga blir ju om man börjar sälja kabinett och hårddisk i "byggsats". Då köper du ju dem tekniskt sett separat. Det är ju ändå typ två steg i monteringen: tryck fast hårddisken, stäng kabinettet.

Permalänk
Medlem

"Hej Copyswede. På 1990-talet var lagring på hårddisk, USB-minne och CD aktuellt. Nu har vi allt i molnet. TIllbaka till ritbordet grabbar" - Saxat från Twitter

Permalänk
Medlem

Är väll mest principen man är förbannad över då detta är så lätt att undvika. Dock kan copyswede som alltid dra åt helvete. Årsredovisningen KrilleMeister posta var intressant, mer eller mindre en skithusbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Misstolkar ingenting. Det är precis PIRAT kopieringen de vill åt fastän de skriver PRIVAT. Det är du som är lurad.

Av ditt förra inlägg att döma, så kan man läsa att du misstolkar, annars så hade du väl valt dina ord bättre.

Och eftersom som jag inte köper externa hårdiskar, utan enbart interna så bryr jag mig inte så mycket om det. Men jag ska köpa mig ett par USB-Minne innan höjningen, och om jag skulle behöva köpa USB-Minne i framtiden så betalar jag gärna 1,25 kr per gigabyte!! Lurad nä!
Men jag kan skilja på vad som är privatkopiering och pirat, det är två skilda saker! Du ska ju inte tro att vi ska "gissa" vad du menar, om du menade "PIRAT kopieringen de vill åt fastän de skriver PRIVAT" i ditt första inlägg så får du skriva det. Jag läser det du skriver, men jag kan inte läsa dina tankar.

Var konkret och skriv det du menar så blir det inga missförstånd

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Idiotisk lag.

Antingen köper jag intern som jag gör till en extern, inte för priset, utan för att lagen är idiotisk. 80 kr klarar jag mig utan men aldrig att jag tänker betala det för detta skitändamål, som säkerligen inte kommer gå rätt till.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk

Hur fungerar det här rent juridiskt? Vilka är "representanter för den svenska elektronikbranschen" som godkänt detta? Vad händer om en butik skiter i att ta ut avgiften, eller är det importörer/distrubitörer som tar ut den redan där?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ezkit:

Snart kommer väl även luften för att andas kosta pengar...
Tycker detta är så löjligt.

Det finns inget som säger att du ska få andas gratis. Tids nog kommer den avgiften också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleMeister:

Jag blev äcklad redan av bilden på sidan 4, av någon anledning.
Jösses vilket vidrigt tillgjort "leende". Har han rosa läppstift??
Hjälp, jag kommer att drömma mardrömmar inatt, och då har jag inte ens kommit ner till själva redovisningen än......

Permalänk

Intressant kommentar i artikeln att det går att kringgå detta genom att köpa från utlandet, ho ho säger jag bara - låter ju schysst mot svensk handel.

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Medlem

100kronor är det så mycket att gråta över? :s

Permalänk

Tack för tipsen

Så den legitimerade maffia och utpressarorganisationen Copyswed fick in lite mer slantar till sin verksamhet. Tack för tipsen hur man undviker dem. Blir att köpa från Tyskland eller England framöver.

Permalänk
Medlem

Vart går avgiften, ner i enskilda personers fickor som bedriver detta "copyswede" eller går det till staten? Är själv väldigt oinsatt i detta.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Skönt, nu kan jag tanka hejdlöst och dessutom lagra det var jag vill - för det har jag ju redan betalat för!

HEJA SVERIGE!
//4bsylon

Hoppas de för in liknande skatter för fortkörning, då kan jag köra hur fort jag vill!

Permalänk
Medlem

skönt att straffa alla, även dom som inte privat kopierar något...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av spider-se:

Intressant kommentar i artikeln att det går att kringgå detta genom att köpa från utlandet, ho ho säger jag bara - låter ju schysst mot svensk handel.

Ja tyvärr. Jag brukar ofta köpa från stora svenska datorfirmor men sånt här får en ju att surna till. Synd om företagen men man får väl köpa annat än lagringsmedia hos dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T.sripakdee:

finns ett litet fel i din tankegång, om inte jag kommer ihåg helt fel tillkom denna lag 2005, alltså innan alliansen kom till makten. Men det är inte det som är problemet, problemet är att en skatteliknade avgift går till en privatorganistation, som ingen myndighet har insyn i. det är befängt, farligt och helt jävla idiotiskt

Den första skatten som är dess motsvarighet är kassettskatten. Tror att det var på 80-talet men kan vara på 90 också. Några terrorister från upphovsrättsmaffian höll på att demolera några av sonys fabriker innan.
Sedan har idéerna utvecklats lite mer och när det går att få ut mer så gör man naturligtvis det också.
Copyswede har en hel serie på fler möjligheter att få ut lite mer, tror inte att de kommer att ta hela din lön ännu på ett bra tag.
Om jag förstått DN rätt i det här så kommer rättsväsendet också att bli inblandade men hur det går vet jag inte. Avgiften ska enl lag kunna tas ut när lagringsenheten är speciellt ägnad för lagring av upphovsrättsskyddat material och det tror jag inte externa hårddiskar kan sägas vara.

Permalänk
Avstängd

Har för mig att copyswede enbart betalar till artister som medverkat i TV. Övriga delar går till andra organisationer som i sin tur fördelar pengarna vidare. Varje led har naturligtvis sina omkostnader och hur stor procent som går vidare till respektive "artist" kan man bara gissa. En del personalfester, resor blir det säkert också för de olika organisationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Får gäller vara en rebell och säga att det är bra att de inför avgiften så att ju mer pengar går till upphovsrätts personen. ju pengar ju bättre är det. De får alldeles för lite pengar pga piratkopiering och alla extra bidrag är bra. Folk här är alldeles för snåla är ni inte beredda att betala en hundra lapp Per hårddisk för att se snygga pc spel, fler heltidsmusiker och bättre svenska filmer
Ps. Jag vet att avgiften gäller privatkopiegering men ärligttalat så fattar väl alla att de bara säger så för att sätta en avgift för något olagligt är idiotiskt även om det skulle behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl däremot inget som garanterar att pengarna kommer till just upphovsmannen för de verk jag eventuellt privatkopierar. Jag ser inte mycket på svensk film, lyssnar inte mycket på svensk musik och spelar inte mycket spel. Menar du att jag är snål för att jag inte vill betala 100kr för ingenting?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Av ditt förra inlägg att döma, så kan man läsa att du misstolkar, annars så hade du väl valt dina ord bättre.

Ursäkta, jag brukar försöka att inte bli förbannad på forum men du "trollar" lite väl mycket nu tycker jag.

Det vi menar med PIRAT-kopiering är vad de kallar PRIVAT-kopiering.

Sidan 10 i länken KrilleMeister länkade till:

Privatkopieringsersättning syftar till att
ge upphovsmän, utövande konstnärer
och producenter viss kompensation för
inkomstbortfall till följd av den
omfattande privatkopiering som sker av
upphovsrättsskyddat material

Om jag har backup på mina familjebilder på hdd och kompisen tar med sig sin hdd och för över de bilderna som han vill ha drabbas ingen med upphovsrätt förutom JAG som är fotografen av familjebilderna, och inte får jag pengar från copysweden då. De menar om jag tankar filmer/MP3 eller dylikt från piratbukten och kompisen hämtar dem så ska de som blir bestulna få pengar via denna trevliga kopieringsavgift. Privat kopiering av piratmaterial.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beatles-3122:

Målet med...

Precis så här resonerar i princip alla som spamar 700 inlägg varje gång det står något om piratkopiering på aftonbladet eller idg och det är helt korkat att resonera på detta viset. Den som skapar något får väl själv bestämma hur deras produkt ska spridas och marknadsföra. Om du inte gillar detta så är det väl bara å bojkotta och då menar jag inte att bojkotta som i att tanka allt utan stöd indi bolag ist eller betala för stream tjänster etc. Stöd produkter som DU tycker gör rätt ist, ända man kan göra. Finns inget rätt med att bryta lagen för att du tycker att dom gör fel. Man röstar med plånboken helt enkelt, gör tillräckligt många det så blir det ändring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f0kkeriet:

100kronor är det så mycket att gråta över? :s

Det är inte pengarna, utan att en gammal förlegad organisation som copyswed har rätt att ge oss straffskatt. Och Samtidigt som dom artister/bolag som vill ha pengar från copyswed dom läger in så mycket skit på deras cd/dvd/bd bara för att vi inte ska kunna priVat kopiera.
Hur fan går det ihop?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Hur fan kan de ta 60-70% moms på extärna hårdiskar? Sedan ljuger de till med att de bara har en liten avgift på hårdiskarna. Redan nog med att de skulle ta 1% på priset.

Permalänk
Medlem

A-DATA USB-minne Nobility Series N005 - 32 GB
WESTERN DIGITAL Extern hårddisk WD Elements Desktop 2 TB

beställt

Permalänk
Medlem

Privatkopieringsersättning syftar till att
ge upphovsmän, utövande konstnärer
och producenter viss kompensation för
inkomstbortfall till följd av den
omfattande privatkopiering som sker av
upphovsrättsskyddat material

Skulle vilja se bevis för den OMFATTANDE PRIVAKOPIERING som sker i de svenska stugorna innan jag tvingas betala något.

Och varför får inte JAG bestämma vilka artister/skådespelare etc. som jag vill stödja? Hur i h*lvete kan det vara upp till en lobbyorganisation att bestämma det åt MIG?

Permalänk

Vart är Sverige påväg? ...

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

A-DATA USB-minne Nobility Series N005 - 32 GB
WESTERN DIGITAL Extern hårddisk WD Elements Desktop 2 TB

beställt

det är an bäst det:D

La själv en order på en 500 gb hårddisk på inet för 400:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |