Är något felmonterat i min nya rigg? Processor på 50 grader med D14

Permalänk

Har en 2500k cpu och H100 kylare push and pull med 4x120mm fläktar monterat på radiatorn..

28-30 grader idle på alla cores med minsta hastighet på fläktarna.

jag brukar dock lägga dit en klick på cpu:n sedan använda fingret och smeta ut över hela.. har funkat yppeligt på alla de 50 tal datorer jag monterat..

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, gjorde som ni sa, tog bort all kylpasta, det var ingen vacker syn kan jag säga, vet inte riktigt hur jag tänkte men blev bra till slut iallafall. Lade på nytt, ca 1 riskorn i storlek och satte på kylaren igen.

Kan nu meddela att jag ligger på 27-35 grader (beroende på vilket program man mäter med) på CPU. Riktigt nöjd med resultaten, tänkte vänta ett tag och sedan gå över till lite överklockning.

Tackar för all hjälp.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Du bör alltid ta bort gammal pasta så fort du tar bort kylaren då det bildas luftbubblor mellan den hårda pastan på processorn och den på blocket, men om du inte lider av det så spelar det väl ingen roll, men du skulle nog kunna få bort ett par grader.

Jotack det vet jag Det jag menade var att jag köpte min H70 samtidigt som min i7 930, pastan var ditsatt på H70in av självaste corsair med ett skydd över som man tog bort och monterade den på min nya i7 då..
Annars när jag byter sånna komponenter så rengör jag självklart och byter pasta
Känns faktiskt som om det är dags för det nu i vilket fall som.. Tack ändå!

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk

så mycket ska du ha om du vill döda cpun.

så mkt ska du ha om du inte vill döda cpun.

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Har en 2500k cpu och H100 kylare push and pull med 4x120mm fläktar monterat på radiatorn..

28-30 grader idle på alla cores med minsta hastighet på fläktarna.

jag brukar dock lägga dit en klick på cpu:n sedan använda fingret och smeta ut över hela.. har funkat yppeligt på alla de 50 tal datorer jag monterat..

Först skall man inte smeta ut det helt onödigt och ökar risken för luftbubblor. Sedan använder du fingret i en plastpåse eller direkt på?

Står klart och tydligt annars på alla pastor jag köpt att ett litet klick (riskorn) eller utdraget riskorn (snigel) i mitten av CPU och sedan på med kylaren vrida om ett par grader och skruva fast.

Artic Silver 5 leder ström vilket är grymt farligt om man använder för mycket och det spiller över. Den kräver ganska lång on time som vissa skrivit ovan innan den kommer sätta sig in. Dock så är det bara ett par grader. Jag har länkat ett par gånger tidigare i SweC där en sida filmade hur kylpasta sprider sig vid olika typer av applikationer. Båda Artic Silver 5 och MX 5 där riskornet och snigeln som funkar bäst, dock så riskerar man spill med snigeln.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Först skall man inte smeta ut det helt onödigt och ökar risken för luftbubblor. Sedan använder du fingret i en plastpåse eller direkt på?

Står klart och tydligt annars på alla pastor jag köpt att ett litet klick (riskorn) eller utdraget riskorn (snigel) i mitten av CPU och sedan på med kylaren vrida om ett par grader och skruva fast.

Artic Silver 5 leder ström vilket är grymt farligt om man använder för mycket och det spiller över. Den kräver ganska lång on time som vissa skrivit ovan innan den kommer sätta sig in. Dock så är det bara ett par grader. Jag har länkat ett par gånger tidigare i SweC där en sida filmade hur kylpasta sprider sig vid olika typer av applikationer. Båda Artic Silver 5 och MX 5 där riskornet och snigeln som funkar bäst, dock så riskerar man spill med snigeln.

Arctic Silver leder inte ström enligt Arctics hemsida, men skall inte smetas in i elektroniken ändå...

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

Fo3

Edit stavning

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Arctic Silver leder inte ström enligt Arctics hemsida, men skall inte smetas in i elektroniken ändå...

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

Fo3

Edit stavning

Hm fick för mig att den gjorde det. Måste vara pga att jag läste denna för ett ganska bra tag sen.

"Important Reminder
Even though Arctic Silver 5 thermal compound is specifically engineered for
high electrical resistance, you should keep the compound away from
processor, memory, and motherboard traces and pins. There is a possibility
that dust or metal particles and/or shavings carried by airflow inside the
computer case could contaminate the compound and increase its electrical
conductivity."

Anyway, undvika spilla vare sig att det finns en risk för dammkorn att fastna och kortsluta eller smutsa ner moderkortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kan posta en bild på hur min processor såg ut, dagen efter då jag skulle börja rengöra Återkommer.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]