Surfplatta för e-boksläsande, hjälp en student och få gott samvete :-)

Permalänk

Surfplatta för e-boksläsande, hjälp en student och få gott samvete :-)

Hej kära klockare!

Jo, som student på en teknisk högskola så blir det mycket bärande av litteratur och jag är minst sagt trött på eländet. Smart som jag var köpte jag en e-boksläsare, iriver story HD. Tyvärr hänger den sig så fort jag försöker visa ett dokument på mer än 1000 sidor, den är hopplös att snabbt söka information med och lite annat, så den åker tillbaka i morgon. Får försöka läsa mina e-böcker på datorn tills lite mer pengar kommer in och samtidigt undersöka alternativa läsare.

Ju mer jag undersöker saken, ju mer inser jag att det nog är en surfplatta jag bör ha, och då en med en kompetent e-boksläsare och hyfsad batteritid.
Dessutom är min studentbudget redan ansträngd med allt vad datorinköp och sådant heter, så jag vill helst lägga mig på max 2000:-

Så, vad blir nu kraven?

-hyfsad batteritid, iallafall en 6 timmars läsande utan surf och extravaganser.
-en bra e-boksläsare, antingen via market eller med från början. Finns det en som fixar DjVu och är snabb, sökbar och går att göra överstrykningar och sånt med är market mindre viktigt.
-allra minst 7 tum, gärna större!
-så nära 2000:- eller lägre det går att komma.

Den jag tittat mest på är Archos 70, nätta 2200:- på Dustinhome. Men som komplett novis skulle det vara underbart att få tankar och åsikter av de som är mer bevandrade i denna, relativt outforskade, jungel.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Archos 70 var en kompetent platta i slutet på förra året/början på detta, men vore jag du skulle jag vänta tills de lanserat nästa generion (archos 80) som har lite bättre hårdvara till ett inte så mycket högre pris (det är värt att lägga på några kronor för högre upplösning, speciellt när du ska läsa mycket litteratur).

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Skrivet av brize:

Archos 70 var en kompetent platta i slutet på förra året/början på detta, men vore jag du skulle jag vänta tills de lanserat nästa generion (archos 80) som har lite bättre hårdvara till ett inte så mycket högre pris (det är värt att lägga på några kronor för högre upplösning, speciellt när du ska läsa mycket litteratur).

Det låter ju onekligen rätt bra, är det 8 tum också? Finns det säkra lanseringsdatum på Archos 80

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Antar att en Kindle inte skulle uppfylla dina krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Det låter ju onekligen rätt bra, är det 8 tum också? Finns det säkra lanseringsdatum på Archos 80

Tror det står september på archos.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Antar att en Kindle inte skulle uppfylla dina krav?

Förmodligen inte, då syftet verkar vara att läsa facklitteratur. Dedikerade läsplattor med eink-skärm är utmärkta att läsa skönlitteratur på, eftersom skönlitteratur oftast kan formateras om utan att man förlorar något. Standardformatet EPUB är t.ex. bara komprimerade HTML-filer. Facklitteratur med mycket bilder och struktur brukar dock mest finnas som PDF:er i elektroniskt format, eftersom PDF har en fast struktur på varje sida.

Dedikerade läsplattor brukar därför inte fungera så bra med PDF eller liknande format med fast struktur (som DjVu), eftersom sidorna kan bli väldigt små på 5" eller 6". Många läsplattor har "reflow" av PDF:er, men det är svårt att få bra resultat om dokumentet har mycket struktur. PDF:er kan också vara rätt så tunga att öppna eftersom läsplattor oftast har rätt så svaga processorer.

Ett alternativ kan ju dock vara Kindle DX på 9.7", dvs. storebror till vanliga Kindle. Men medan Kindle DX kan visa PDF:er så verkar stödet för dem vara rätt så dåligt enligt recensioner, och den har ingen pekskärm vilket gör det krångligt att markera saker. Fördelarna är ju att skärmen är väldigt bra att läsa på, och man har en batteritid på veckor istället för timmar.

Men för PDF och liknande format så är nog det bästa att satsa på en bra Android-platta eller iPad just nu. Båda plattformarna har ett överflöd av olika dokumentläsare, och kan också göra mer än att bara läsa dokument.