Min externa hårddisk har blivit en intern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2005

Min externa hårddisk har blivit en intern.

Jag uppgraderade nyligen min dator med nytt moderkort, minne och processor.
Till min föga förvåning (inte läst specifikationerna på moderkortet tillräckligt noga) så fanns det ingen IDE port på moderkortet.
SHIT tänkte jag. Hur fan ska jag då få in Windows 7 på datorn? Sen slog det mig, IDE DVD-läsare är stenålder så vi testar installera med hjälp av en USB-sticka.

Det tog inte lång stund innan jag hade hittat en guide (http://windowshjalp.se/?p=59) och i rasande fart installerat Windows 7 på min rejält uppgraderade dator.
Men, USB stickan (hårddisk snarare 120gb) som jag använde är numera en vanlig standarddisk när man kopplar in den i datorn.
Inte för att det egentligen är något problem, den fungerar ändå som en extern hårddisk. Men jag tycker det är konstigt att datorn (har provat med fler än en) registrerar den som en vanlig intern hårddisk och inte en portabel som det var innan jag följde guiden.

Finns det något kommando så att man kan formatera om hårddisken så att den åter igen blir en extern?

Mvh SliNaN

P.S För er som undrar:
INTEL CORE I7 960 3.2GHZ 8MB S-1366
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BLUE
ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX
2x ASUS GEFORCE GTX 460 DIRECTCU TOP V2 768MB DDR5 PCI-E DVI/HDMI (Hade dom innan uppgraderingen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Samma sak hände mig, fast med ett vanligt USB-minne. Jag letade rätt länge efter en lösning men det enda jag hittade var hur man fick det så som den redan var, inget om att få det tillbaka. Det fungerar dock ändå, det enda problemet var att det inte gick att lägga in en windowsinstallation (alltså ISOn att boota från och sen installera på en vanlig disk) på en "Lokal disk" så jag var tvungen att köpa ett nytt minne bara för det. Du har dock redan fått in Windows så då är det nog inga problem (förrän nästa gång du ska lägga in windows på disken då).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

det lättaste och snabbaste borde ju vara att åka ut och köpa ett 4 - 8 gb usb minne? Kostar ingenting

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |